• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 آذر 1402
کد مطلب : 210186
+
-

رابطه پیروزی حماس و محو اسرائیل

نگاه
رابطه پیروزی حماس و محو اسرائیل

علی اخباری ؛ استاد حوزه و دانشگاه

شاخصه‌های محو اسرائیل چیست؟ و آیا طوفان الاقصی و پیروزی حماس نابودی اسرائیل را نزدیک کرده؟اینها سؤال‌هایی است که این متن به آن می‌پردازد.
شاخصه هویتی: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، این جنگ، جنگ حق و باطل است، نه جنگ حماس و اسرائیل.  یعنی جبهه باطل با تمام قوا بپاخاست تا مظهر حق را که اکنون در مردم مظلوم فلسطین متجلی شده،  نابود کند. همه کفر آمد کنار صهیونیسم و تمام مناقشه‌های دیگرش را در اوکراین و چین و کره، به تعطیلی کشاند. از آن طرف هم شمشیر آهنین مقاومت با ضربدست ناگهانی حماس بیرون آمده و به جنگ ماشین جنگی کفر رفته.  دو هویت با هم درافتاده‌اند؛ ایمان و کفر.  بنابراین هر کدام که پیروز شود، خودبه‌خود دیگری نابود و محو خواهد شد.
حالا در روی زمین چه اتفاقی افتاده است؟ ایمان ورد زبان مبارزان و مردم مظلوم غزه است و آنها روزبه‌روز مقاوم‌تر و ضربه‌ناپذیرتر می‌شوند و یک قدم از موطن خود و سنگر خود عقب ننشسته‌اند.  در مقابل ماشین جنگی کفر روزبه‌روز بیشتر در باتلاق فرو می‌رود و یک‌به‌یک اهدافش را تقلیل می‌دهد. اول گفت جنگ تمام‌عیار، غزه را محو می‌کنم، نتوانست. بعد گفت آتش‌بس هرگز، حماس را نابود می‌کنم، نتوانست. بعد گفت حمله می‌کنم تا اسیران را آزاد کنم، نتوانست. بعد گفت آتش‌بس چند ساعته، حماس قبول نکرد‌. بعد گفت آتش‌بس یک روزه، حماس نپذیرفت. حالا تن داده به آتش بس ۴ روزه.
یعنی بر روی زمین، این اراده جبهه حق است که معرکه را پیش می‌برد و اراده جبهه باطل رو به افول و نابودی است.
قواعد عالم هم این معنا را پشتیبانی می‌کند. چرا که خداوند می‌فرماید شما برترین اگر مؤمن باشید. این پافشاری مؤمنان غزه، سرانجام به برتری کامل و نابودی طرف مقابل می‌انجامد.
شاخصه مردمی: هر نظام ماندگاری در جهان باید بر مردمش تکیه کند. حالا یا آن مردم را تخدیر و غافل می‌کند و همراه می‌کند و یا حقیقتا آنها را همراه و پشتیبان خود می‌یابد یا اساسا آن مردم هستند که آن نظام را می‌سازند و نظام از مردم و مردم از نظام هستند.
آنچه در غرب و نوچه‌اش اسرائیل می‌بینیم، از نوع اول است. اسرائیل با فریب و وعده‌های سست، بخشی از یهودی‌های سراسر جهان را در پادگانی شیشه‌ای جمع کرده و به اصطلاح کشور تاسیس کرده. به آنها وعده بهشت روی زمین را داده و آن را محل امن خوانده. بگذریم که این جامعه به ظاهر آرمانی خودش رو به زوال است و شنبه‌های متوالی تظاهرات‌های ضددولتی داشته، بگذریم که در سال‌های اخیر موج مهاجرتش معکوس شده و خیل عظیمی به فکر ترک این سرزمین هستند. حالا بر همه این گسل‌های اجتماعی، طوفان الاقصی، سیلی محکمی نواخته. پادگان شیشه‌ای‌شان را ناامن و ضربه‌پذیر نشان داده و ناامیدی و نارضایتی جامعه یهودی غاصب را بیشتر کرده. این ضربه فکر ترک و فرار صهیونیست‌های جان ترس را تقویت کرده. و این یعنی فروپاشی اسرائیل نزدیک‌تر از قبل است.
شاخصه امنیتی: اکوسیستم صهیونیست‌ها به شدت امنیتی است. انگار خودشان می‌دانند بر آب خانه ساخته‌اند. به همین خاطر دستگاه‌های امنیتی آنها بیشتر از ۷ دستگاه است. حالا در طوفان الاقصی، همه‌شان یکجا، جاماندند. ضربه اول، به‌علاوه ناتوانی در شناسایی تونل‌ها و شناسایی محل نگهداری اسرا، پوشالی بودن امنیتی‌ترین نظام جهان را به همه مردم جهان نشان داد. این شکست مفتضحانه، به وضوح، نوید نابودی بنیان‌های نظام امنیتی اسرائیل را می‌دهد.
شاخصه نظامی:همانطور که همه می‌دانیم اساس اسرائیل نظامی‌گری است. چه در تاسیس و چه در طول عمر خود. او خود را تا دندان مسلح کرده، مرکاوا ساخته، گنبد آهنین ساخته و چهارمین ارتش جهان شده. همچنین، با تبلیغات وسیع همه دولت‌های منطقه را مرعوب خود کرده. حالا این غول شاخدار، با یک گروه کوچک کم امکانات، در افتاده اما به نفس‌نفس افتاده است. جالب‌تر اینجاست که آن گروه کوچک به گروه‌های همسویش در جبهه مقاومت گفته، نمی‌خواهد مستقیم و تمام عیار وارد شوید. خودم از پس این غول ذهنی برمی‌آیم. که برآمد. نشانه‌اش نسبت ۳ برابری کشته‌های ارتش اسرائیل در برابر شهدای نظامی حماس است.
حالا با این طوفان، بنیان دیوارهای پادگان اسرائیل به تزلزل افتاده و در آستانه فروپاشی است.
شاخصه اقتصادی:صهیونیست‌ها بسیار دنیاپرست و مادی‌اند. به خاطر همین بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی جهان در چنگ آنهاست. اسرائیل هم از اول بعد اقتصادی عمیق و وسیعی داشته. حالا این جنگ ضربه بزرگی به اقتصاد آنها زده، غیر از میلیاردها دلار ضرر و ترازمنفی بورس و ضعیف شدن پول ملی، فرار سرمایه‌ها و تعلیق سرمایه‌گذاری‌ها ضربه شدیدی به اقتصاد اسرائیل وارد کرده و این دنیادوستان را با چالش جدی مواجه کرده.
حالا شاید بگویید همه اینها را از جیب ملت‌های مسلمان جبران می‌کند، اما همه دیدیم که همزمان با اینکه مقاومت با انگشتان یمنی خود دست گذاشت بر شریان تجاری اسرائیل و تنگه باب‌المندب را برای آنها بست، دست‌ها را بالا بردند و آتش‌بس را قبول کردند. این نشان می‌دهد که اقتصاد برای آنها جدی است و ضربه‌ها کاری.
حمایت‌های جهانی:علاوه بر همه اینها با روشن شدن افکار عمومی جهان مبنی بر غاصب بودن و وحشی بودن اسرائیل، دروغ و فریب ۷۰ساله صهیونیست‌ها برملا شد. فشار مردم جهان بر دولت‌ها، حتی دولت‌های همسوی اسرائیل مثل کانادا را وادار به عقب‌نشینی از حمایت آنها کرده. و به نوعی آرام آرام هزینه‌های حمایت دولت‌های غربی از صهیونیست‌ها بیشتر می‌شود. در این صورت دیگر کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا دست از حمایت همه‌جانبه از اسرائیل برمی‌دارند. دولت‌های غیرهمسو هم شجاعت بیشتری در ضربه زدن به آنها خواهند داشت، به‌عنوان مثال دولت آفریقای جنوبی، در اجلاس اخیر بریکس اعلام کرد روابط سیاسی اقتصادی خود را با اسرائیل قطع می‌کند.
همه این موارد به ما نشان می‌دهد که اسرائیل به سرعت از درون و بیرون به محو شدن کامل نزدیک می‌شود. نفس‌هایش به شماره افتاده و ضربه فنی طوفان الاقصی، او را به ترک میدان وجودی وادار خواهد کرد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید