• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210124
+
-

اهتمام شهرداری در ساخت جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس

فردین رحمان نژاد*

براساس تکلیفی که شورای شهر برای شهرداری معین کرده است، ما موظف شدیم تا موضوع جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس را پیگیری کنیم. تصور برخی از مردم این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مسئول این موضوع است؛ در این رابطه باید توضیح داد که در دوره قبل با وجود پیگیری‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی،‌شهرداری تن به همکاری نداده بود و در این دوره با توجه به نگاه ویژه شهرداری برای حل مشکل مردم، به این موضوع ورود کردیم. بنابراین ایجاد این جایگاه‌های سوخت در راستای خدمت‌رسانی به مردم است.
۷‌جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس برای شهر تهران با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی همراه شده‌اند و می‌توان امید داشت که  کمتر از 2‌ماه آینده بهره برداری از این جایگاه ها را شاهد باشیم. این 7‌جایگاه در مناطق 2، 6، 15، 16، 11، 20 و 18 بهره‌برداری خواهند شد.
۵ جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس در مرحله رفع معارضین محلی ، ۳‌مورد در مرحله استعلام پخش اخذ و در مرحله اخذ سایر استعلامات، ۵ مورد در مرحله انتشار فراخوان و ۲‌جایگاه بزرگ مقیاس در مرحله انتشار فراخوان هستند که در منطقه‌2 و  ورودی سازمان بهشت زهرا احداث خواهند شد. به‌طور‌کلی باید گفت که نزدیک به ۲۲‌جایگاه سوخت کوچک‌مقیاس در مرحله کار است.
ما 3‌مدل را توسط کارشناسان رسمی دادگستری برای برآورد میزان درآمد این جایگاه‌ها طراحی کرده‌ایم و با توجه به اینکه تمام این جایگاه‌ها تک سکو هستند، تمام منبع درآمد در جایگاه، مربوط به کارمزد حاصل از فروش بنزین است و بحث تبلیغات محیطی در قرار داد آورده نمی‌شود؛ چون این بخش به‌طور‌کامل در اختیار شهرداری است. این تیم کارشناسی پس از بررسی 3ماهه در نقاط مختلف تهران و کشور توانستند متوسط فروش هر نازل بنزین را به دست بیاورند، بر همین اساس یک برآوردی از هزینه‌های ساخت و 2 مدل مالی BOT و BOLT به دست آمد. در مدل مالی BOT  که مورد تأیید قرار گرفته است، زمین از شهرداری است و فرد سرمایه‌گذار دست به ساخت می‌زند. سرمایه‌گذار در یک بازه زمانی 10‌تا‌11‌سال از جایگاه سوخت بهره‌برداری می‌کند و پس از این زمان و اورهال تجهیزات، جایگاه سوخت را به شهرداری می‌دهد. در مدل BOLT سرمایه‌گذار در حین بهره‌برداری باید اجاره‌ای به شرکت ساماندهی بدهد اما دوره فعالیتش طولانی‌تر خواهد بود؛ فعلا این شیوه دوم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با توجه به این توضیحات وبراساس فهرست بهای 1402 باید گفت که هزینه ساخت هر جایگاه بین 6.5 تا 7 میلیارد است.
برای حفظ ایمنی این جایگاه‌های سوخت نیز HSE و بخش فنی پخش فرآورده‌های نفتی به طور کامل بر این موضوع نظارت دارند و تمام نکات ایمنی رعایت می‌شود.

*معاون توسعه، سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در شرکت ساماندهی صنایع‌ و مشاغل

این خبر را به اشتراک بگذارید