• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21010
+
-

پایان ریاست 14ساله بروجردی و ریاست 6ساله زاهدی در کمیسیون‌های امنیت ملی و آموزش قدرت‌نمایی فراکسیون امید را در مجلس نشان داد

فتح کمیسیون‌ها؛ تاکتیک امید در مجلس

مجلس
فتح کمیسیون‌ها؛ تاکتیک امید در مجلس

 اجلاسیه سال سوم مجلس دهم برای فراکسیون امیدی‌ها خوش‌یمن بود و آنها موفق شدند با تاکتیک ویژه‌شان در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی فعال‌تر از قبل ظاهر شوند؛ آنچنان که به ریاست مستمر محمد مهدی زاهدی و علاءالدین بروجردی، روسای کمیسیون آموزش و تحقیقات و امنیت ملی و سیاست داخلی پس از 6 و 14سال پایان دهند.

ورود عارف بعد از 2سال سکوت در مقام کاندیداتوری ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، آن هم بعد از اطمینان خاطر از رأی قطعی 14عضو این کمیسیون به ریاستش، نخستین گام در پایان دادن به ریاست شش‌ساله زاهدی وزیر علوم کابینه احمدی‌نژاد در بهارستان بود.

 امیدی‌ها بعد از تصاحب ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات، در استرات‍ژی حساب شده با 2 کاندیدا - مصطفی کواکبیان و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه -  در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت داخلی و سیاست خارجی وارد میدان رقابت با علاءالدین بروجردی شدند که از مجلس هفتم تا‌کنون به‌صورت مستمر عهده دار این سمت بوده است، انصراف کواکبیان به نفع فلاحت‌پیشه و تقسیم آرای ولایی‌ها بین بروجردی و مجتبی ذوالنور دیگر کاندیدای اصولگرای ریاست کمیسیون مذکور سبب شد، فلاحت‌پیشه و ذوالنور با اخذ 9رأی در مقابل رأی بروجردی شانس‌شان را برای گرفتن سکانداری این کمیسیون به قرعه بسپارند.

 به این ترتیب قرعه ریاست به نام فلاحت‌پیشه خورد و او به ریاست 14ساله بروجردی در این کمیسیون پایان داد. پیش‌تر نیز حمایت امید از غلامرضا تاجگردون در رأس کمیسیون برنامه و بودجه سبب استمرار ریاست شش‌ساله او بر این کمیسیون شده و حمایت اصلاح‌طلبان مجلس از احمد مازنی ریاست کمیسیون فرهنگی را به نام امیدی‌ها زده بود.

البته در رقابت‌های هیأت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی بهارستان غیبت و عدم‌هماهنگی برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید در جلسه انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان سبب واگذاری ریاست این کمیسیون از علی نوبخت به حسینعلی شهریاری شده بود.

موفقیت امیدی‌ها در تصاحب کرسی ریاست کمیسیون‌های امنیت ملی، آموزش و تحقیقات، فرهنگی و ابقای تاجگردون در ریاست کمیسیون برنامه و بودجه زمانی قابل توجه‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم از مجموع 12کرسی هیأت رئیسه مجلس 5کرسی به نام امیدی‌ها زده شده است و علی لاریجانی درحالی برای 12سال بر مسند ریاست مجلس تکیه زد که عارف اکثریت آرا را داشت و ریختن رأی حاجی بابایی گزینه ریاست فراکسیون ولایی به مدد لاریجانی آمد.

با توجه به تحرکات 2هفته اخیر فراکسیون امید آنچه عیان است اینکه عزم امیدی‌ها برای بازیابی امید در مجلس و تسری آن به جامعه اصلاحات است که در کارزار انتخابات در حمایت از آنها به میدان آمدند. در همین راستا پیش‌تر یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید که خواست نامی از وی برده نشود به همشهری خبرداده است که فراکسیون امید درنظر دارد تغییرات جدی ساختار تصمیم‌گیری‌اش را ایجاد کند و این تغییرات را به هیأت رئیسه فراکسیون‌های تابعه‌اش به‌ویژه فراکسیون زنان تسری دهد. به زعم او، ورود چهره‌های فعال‌تر و با سابقه اصلاح‌طلبی روشن‌تر به هیأت رئیسه فراکسیون امید گام اساسی برای پیشبرد برنامه‌های اصلاح‌طلبان و نیازهای جامعه از سوی فراکسیون است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید