• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210078
+
-

«آیین‌نامه حفاظت مشارکتی» به هیأت دولت رفت

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارسال پیش‌نویس اصلاح‌شده آیین‌نامه حفاظت مشارکتی به هیأت دولت خبر داد و گفت: سازمان محیط‌زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از حیات وحش کشور به ابزارهای قانونی بیشتری احتیاج دارد. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری به ایلنا گفت: سازمان محیط‌زیست برای بهبود وضعیت حفاظت از حیات وحش کشور به ابزارهای قانونی بیشتری احتیاج دارد که در حال حاضر بخشی از این ابزارها در لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش پیش‌بینی شده است. این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در دست بررسی قرار دارد، اما چون تأیید لایحه در هیأت دولت، ارسال آن به مجلس، بررسی در کمیسیون تخصصی، تصویب در صحن علنی و تأیید توسط شورای نگهبان فرآیندی زمان‌بر است، نیاز به ابزاری داریم که در زمان کوتاه‌تری به نتیجه برسد.
وی افزود: در همین راستا پیش‌نویس آیین‌نامه حفاظت مشارکتی را تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم با سرعت بیشتری، مشارکت بخش خصوصی را در حفاظت از حیات وحش جلب کنیم و معتقدیم که این اقدام، کمک زیادی به احیای کریدورهای عبور گونه‌های مختلف جانوری خواهد کرد و قطعا نقش مهمی در کاهش آسیب‌های ناشی از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و کاهش تنوع ژنتیکی حیات وحش به همراه دارد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست در توضیح بیشتر گفت: در ماه‌های اخیر یک بار پیش‌نویس آیین‌نامه حفاظت مشارکتی را به هیأت دولت فرستادیم که البته ایراداتی را به آن وارد دانستند. اکنون هم آیین‌نامه اصلاح‌شده را به دولت ارسال کرده‌ایم که مجددا در کمیسیون‌های مربوطه در دست بررسی است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به نتیجه برسد.
اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امیدواریم با تصویب نهایی آیین‌نامه حفاظت مشارکتی در هیأت دولت و جلب مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از حیات وحش در حاشیه مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست، مساحت عرصه‌هایی در سطح کشور را که گونه‌های جانوری در‌ آن تحت حفاظت قرار می‌گیرند، با کمک سرمایه‌گذاران و جوامع محلی افزایش دهیم؛ این مسئله حتما کمک مهمی به کاهش مشکلات ناشی از جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و کم‌شدن تنوع ژنتیکی حیات وحش خواهد کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه البته از سال گذشته اجرای بخش‌هایی از برنامه حفاظت مشارکتی آغاز شده است، عنوان کرد: این برنامه را در سال ۱۴۰۱ از استان لرستان و با اجرای طرح تکثیرگونه در معرض انقراض گوزن زرد ایرانی با کمک بخش خصوصی شروع کردیم و امسال نیز قرار است در منطقه توران، با کمک بخش خصوصی برنامه حفاظت مشارکتی بخش‌هایی از زیستگاه‌های مجاور توران و همین‌طور تکثیرگونه‌ای آهو به عنوان طعمه یوزپلنگ را پیش ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید