• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 آذر 1402
کد مطلب : 210063
+
-

قاسمپور-یزدانی؛ تصادف بزرگ در کشتی؟

کامران قاسمپور در مسابقات قهرمانی کشور در 86کیلوگرم کشتی می‌گیرد تا شانس خود را برای حضور در المپیک آزمایش کند

قاسمپور-یزدانی؛ تصادف بزرگ در کشتی؟

کامران قاسمپور پیش از حضور در وزن 92کیلوگرم در وزن 86کیلوگرم کشتی می‌گرفت و پشت سد حسن یزدانی قرار داشت. در آن زمان بزرگان کشتی به او توصیه کرده بودند به 97کیلوگرم برود اما با تغییرات مدیریتی و فنی در فدراسیون او راهی یک وزن بالاتر شد ولی واقعیت ماجرا این بود که قاسمپور کشتی‌گیر 86کیلوگرم است و بهترین عملکردش را در این وزن داشته است. حالا با جراحی کتف یزدانی به‌نظر می‌رسد او قصد دارد مجددا به وزن اصلی خودش بازگردد تا آخرین شانس را برای حضور در المپیک امتحان کند.

  مصدومیت در وزن جدید
کامران قاسمپور در مسابقات جهانی 2021 و 2022 در وزن 92کیلوگرم به مدال طلای جهان رسید. او در حالی این افتخارات را کسب کرد که تأکید داشت از بعضی رقبایش حدود 9کیلو سبک‌تر بوده است. قاسمپور به‌دلیل تخصصی که در زیرگیری دارد توانست به خوبی از پس کشتی‌گیران 92کیلوگرم بربیاید. او به پشتوانه این افتخارآفرینی‌ها و البته سودای حضور در المپیک به وزن 97کیلوگرم کوچ کرد. نخستین مسابقاتی که او در وزن جدید کشتی گرفت، جام‌جهانی بود که در فینال ایران و آمریکا به مصاف کایل اسنایدر رفت و کاملا یک‌طرفه شکست خورد. پس از آن دیدار گفته شد کامران باید علاوه بر قدرت بدنی افزایش وزن هم داشته باشد ولی با مصدومیت کشاله ران قاسمپور همه‌‌چیز متوقف شد و او شانس حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی را از دست داد.

  مدعیان 97کیلوگرم
در مسابقات جهانی 2023 احمد تاژدینوف بدون شک پدیده مسابقات بود و توانست مدعیان اصلی 97کیلوگرم را با اقتدار شکست دهد. او اسنایدر را با امتیاز عالی برد و در مقابل سعداله‌یف درحالی‌که 6امتیاز پیش بود، سعداله‌یف روس به کشتی ادامه نداد. تاژدینوف در مسابقات جهانی2023 به‌راحتی قهرمان شد و یک هفته بعد مدال طلای بازی‌های آسیایی را هم برای بحرین کسب کرد. این در حالی است که ایران هنوز سهمیه المپیک را در وزن 97کیلوگرم ندارد.

  86کیلوگرم؛ آخرین سنگر کامران
عمل جراحی حسن یزدانی و دوری 6ماهه او از تمرینات کشتی و البته حضور رقبای درجه یک و کشتی‌بلد در 97کیلوگرم سبب شده قاسمپور یک‌بار دیگر قصد حضور در 86کیلوگرم را داشته باشد. البته کیلوهایی که در این مدت به وزنش اضافه کرده، بزرگ‌ترین چالش او برای بازگشت به 86کیلوگرم است. قاسمپور اگر بخواهد در 86کیلوگرم کشتی بگیرد باید از مسابقات قهرمانی کشور شروع کند و این نخستین شوک به چرخه انتخابی است که کامران را در 97کیلوگرم پیش‌بینی کرده است. از سوی دیگر در چرخه انتخابی نگاه ویژه‌ای به حسن یزدانی شده و حتی در یک بند آن تلویحا گفته شده امکان دارد یزدانی بدون انتخابی به المپیک برود! البته این بند مربوط به زمانی است که قاسمپور در 86کیلوگرم حضور نداشته باشد، چرا که گذشتن از کنار نام دارنده 2مدال طلای جهان در وزن 92کیلوگرم کار سختی است. پس از شکست‌های متوالی یزدانی در مقابل تیلور برخی‌ اعتقاد داشتند قاسمپور در مقابل تیلور برنده خواهد شد که این رویارویی هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد. به‌نظر آرامش این روزهای کشتی به‌زودی با شروع مسابقات قهرمانی کشور به پایان خواهد رسید. اینکه قاسمپور می‌خواهد از شانسش برای حضور در المپیک در وزن حسن یزدانی استفاده کند، یک چالش بزرگ برای کادر فنی و شروع توفان در کشتی است. قاسمپور اگر از سد یزدانی بگذرد کسب مدال المپیک برای او دور از دسترس نیست، حتی مدال طلا. ولی کسب مدال المپیک در وزن 97کیلوگرم برای قاسمپور با وجود رقبایی که همه عنوان‌داران جهان و المپیک هستند دور از انتظار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید