• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 20972
+
-

خط 7مترو در آستانه بازگشایی

معاون شهردار تهران اعلام کرد: مدیرانی که خط ٧مترو را افتتاح کردند خلافکار هستند

خط 7مترو در آستانه بازگشایی

سید محمد فخار | خبر‌نگار:

در آستانه بازگشایی فاز نخست خط 7پس از یک سال، معاون شهردار تهران صراحتا اعلام کرد: «مدیرانی که خط ٧مترو را افتتاح کردند خلافکار هستند.» خرداد سال گذشته بود که خط 7با دستور شهردار وقت به‌علت ایمنی کم تعطیل شده بود.

به گفته محسن پورسید آقایی، زمانی که این خط تعطیل شد سازمان بازرسی نیز آن را تأیید و اعلام کرد تمام افرادی که این خط را بدون مسائل ایمنی افتتاح کردند خلافکار بوده و آنها را احضار خواهیم کرد. البته خط 7مترو در این دوره از مدیریت شهری قطعا با ایمنی کامل به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ضمن اینکه 6کیلومتر از این خط آماده بهره‌برداری است و ما منتظر اعلام زمان از سوی شهردار تهران هستیم. خط ۷ مترو سال گذشته سیگنالینگ و تهویه‌های ایستگاهی نداشت و زمانی که این خط تعطیل شد، هجمه‌های زیادی به شهرداری وارد شد که این تعطیلی غیرواقعی و سیاسی بوده اما سازمان بازرسی نیز وارد شد و اعلام کرد تمام افرادی که این خط را بدون مسائل ایمنی افتتاح کرده‌اند، خلاف کرده‌اند و درخواست کرد که در افتتاح مجدد حتما ایمنی لحاظ شود.

اما در آستانه بازگشایی بخشی از خط 7متروی تهران که سال گذشته با هدف ایمن‌سازی‌ بسته شده بود، اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از خطوط 6و7بازدید کردند. علی امام مدیرعامل مترو در این بازدید اعلام کرد که خط ۶ مترو در مسابقه جهانی تونل‌ها، به‌عنوان دومین ابرپروژه تونلی جهان شناخته شده و امیدواریم در سال‌جاری بخش‌هایی از این خط و تا پایان سال آینده کل خط ۶ را به بهره‌برداری برسانیم.

در دوره قبلی شهرداری تهران، براساس تصمیمی که برای مدیران فعلی قابل‌قبول نیست، با وجود آنکه خط ۶ از آمادگی بیشتری برای افتتاح برخوردار بود، اما خط ۷ را افتتاح کردند و این در حالی بود که خط ۶ وضعیت بهتر و کامل‌تری نسبت به خط ۷ مترو داشت. اما متأسفانه براساس این تصمیم با وجود هزینه‌های هنگفت، مردم نتوانستند استفاده خوبی از مترو داشته باشند. مسیر خط شش ۳۸ کیلومتر با ۳۱ ایستگاه است که تا دولت‌آباد ادامه دارد و از قطر تهران عبور می‌کند. این خط ۶ ایستگاه تقاطعی با خطوط چهارگانه مترو دارد که در مدیریت سفر مردم بسیار با‌اهمیت است. براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده با افتتاح خط ۶ روزانه یک میلیون و ۱۹ هزار سفر جدید با مترو انجام خواهد شد. درصورتی که حمایت‌های لازم از مجموعه مترو انجام گیرد، هر دو خط ۶ و ۷ را می‌توان در سال آینده به بهره‌برداری کامل رساند. از سویی توافقات اولیه‌ای با راه‌آهن تهران صورت گرفته که خط ۶ مترو در نیمه جنوبی که به حرم عبدالعظیم حسنی متصل می‌شود، تنها با کسر ۱.۵ کیلومتر دیگر به ایستگاه حرم مطهر امام خمینی(ره) در خط یک متصل شود تا یک ایستگاه تقاطعی میان خط یک و ۶ ایجاد شود و همچنین راه‌آهن به این منطقه آمده تا شهروندانی که از ورامین و پیشوا می‌آیند، بتوانند به راحتی به خطوط حمل‌ونقل ریلی متصل شوند. تا امروز ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶مترو هزینه شده که ۲۵۰۰ میلیارد آن در حوزه ساختمان و تنها ۵۴ میلیارد تومان در حوزه تجهیزات بوده  و مابقی در دیگر بخش‌ها هزینه شده است.

شهرداری تهران آمادگی آن را دارد که در فاز اول ۱۰ کیلومتر از خط ۶ مترو از دولت‌‌آباد تا میدان امام‌حسین را با 4 ایستگاه به بهره‌برداری برساند. هم‌اکنون ۲۶۰میلیارد تومان پول لازم است تا در آخر شهریور‌ماه امسال این ۱۰کیلومتر وارد مدار شود. هم‌اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل 2پروژه مترو نیاز داریم.

همچنین سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی شهرداری تهران اعلام کرد که لایحه‌ای را تهیه کرده و درخصوص اعتبارات لازم مورد نیاز مترو در اختیار شورای شهر قرار دهیم؛ چرا که بانک‌های دیگر به‌علت بدهی‌های بالای شهرداری پای کار نیستند و تنها بانک شهر است که به‌عنوان بانک شهرداری‌ها پای کار آمده اما باید به تعهدات‌مان نیز عمل کنیم.

  تغییر چهره ایستگاه‌های مترو

سازه‌های ورودی وخروجی مترو و سایر سازه‌های برخی ایستگاه‌های مترو مورد بازنگری قرار می‌گیرند. هر ایستگاه مترو حداقل 2 ورودی دارد. ایستگاه‌ها علاوه بر سازه‌های ورودی، به‌طور میانگین دارای 4سازه هواکش دیگر نیز هستند که در سطح زمین فضاهای قابل توجهی را اشغال کرده و نمود ویژه‌ای در سطح شهر دارند. برای ایجاد زیبایی بصری و بهره‌وری حداکثری از فضای شهری، با تشکیل کارگروه‌ها و اتاق فکرهایی با حضور کارشناسان خبره مترو، معماری و شهرسازی، از روش‌های اجرایی جدید استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید