• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 25 آبان 1402
کد مطلب : 209334
+
-

سایه جنگ غزه بر سر ایدفا

جشنواره
سایه جنگ غزه بر سر ایدفا

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) به محلی برای بحث‌های داغ در مورد جنگ اسرائیل و حماس تبدیل و این جشنواره با اعتراض‌های هر۲طرف روبه‌رو شده است. اوروا نیرابیا، مدیر هنری ایدفا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با هالیوود ریپورتر تأیید کرد که حدود ۱۰کارگردان فیلم‌های خود را در اعتراض به اظهارات مدیران ایدفا از فهرست جشنواره خارج کرده‌اند. مؤسسه فیلم فلسطین (PFI) اوایل هفته اعلام کرده بود از تمام فعالیت‌های سازماندهی شده در بازار فیلم ایدفا خارج می‌شود. نیرابیا گفت: ما به انتخاب و تصمیم همه فیلم‌سازان احترام می‌گذاریم؛ چه بیان عقیده‌شان روی صحنه باشد و چه به‌صورت آنلاین یا بیرون کشیدن فیلم‌هایشان؛ به همه اشکال اعتراض مسالمت‌آمیز، ازجمله انتقاد از کارمان احترام می‌گذاریم. به‌گزارش مهر، به نقل از هالیوود‌ریپورتر، مؤسسه فیلم فلسطین روز دوشنبه تظاهراتی خارج از مرکز اصلی ایدفا برگزار کرد تا از طریق آن صدای مردم فلسطین برای درخواست آتش‌بس در غزه و انتقاد از ایدفا در واکنشش به اعتراض شب افتتاحیه جشنواره را به گوش همگان برساند. در شب افتتاحیه ۳نفر تظاهرات‌کننده بنری با شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را بالای سن مراسم بردند و نیرابیا در یک ویدئوی ضبط شده تظاهرات‌کنندگان را تشویق‌ کرد.
بسیاری از یهودیان این شعار را ذاتا یهودستیزانه و تهدیدی برای نابودی اسرائیل می‌دانند و حامیان آرمان فلسطین هم آن را فراخوانی برای پایان دادن به تکه‌تکه شدن سرزمین فلسطین و اشغالگری اسرائیل می‌دانند. هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکا، رشیده طلیب، نماینده فلسطینی-آمریکایی کنگره را به‌دلیل استفاده از این عبارت در پستی در X به‌ خاطر مفاهیم «یهودستیزانه» آن محکوم کرد.
نیرابیا گفت این بنر و شعار روی آن را تا پس از اعتراض ندیده و داشته ‌که بنر دیگری را که در بین حضار به‌دست گرفته شده و روی آن نوشته شده بود «سکوت خشونت است» تحسین و آن را در حمایت از آزادی بیان تشویق می‌کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید