• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
چهار شنبه 24 آبان 1402
کد مطلب : 209225
+
-

نظافت پایتخت مدرن می‌شود

سازمان مدیریت پسماند، نسخه جدیدی برای پاکیزگی تهران دارد

در شهر
نظافت پایتخت مدرن می‌شود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

داشتن محله، منطقه و به‌تبع آن شهر پاکیزه مطالبه بحق شهروندان است؛ موضوعی که این روزها در اولویت قرارگرفته است؛ به همین دلیل در رویکرد جدید مدیریت شهری، در برنامه نگهداشت و تنظیف شهر تغییر ایجاد کرده و بنا بر‌گفته رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران قرار است نظافت شهری با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیزه انجام شود. برای تحقق این هدف ابتدا نیاز هست تا پیمانکاران ساماندهی شوند. آنطور که محمدی عنوان کرده: «در دوره گذشته پیمانکاران متعددی به حوزه پسماند ورود کرده و با آنها قراردادهای مختلفی بسته شده بود. در رویکرد جدید ابتدا فهرست‌بهای مصوب سازمان برنامه‌وبودجه برای تنظیف شهر و جمع‌آوری پسماند ابلاغ شده و سپس با پهنه‌بندی شهر برای هر پهنه یک پیمانکار تعیین می‌شود. با این اقدامات نهایتاً 14پیمانکار پسماند در تهران مسئولیت نظافت و جمع‌آوری پسماند را بر‌عهده خواهند داشت.»

نمایندگان پارلمان شهری، پیگیر نظافت شهر
 توجه به نظافت شهر علاوه بر شهروندان مورد تأکید نمایندگان پارلمان شهری هم هست؛ ازاین‌رو دیروز (23آبان) ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه مسئله تنظیف شهر یک زنجیره است که از مبدا یعنی خانه، محل کار و...آغاز و به آرادکوه ختم می‌شود، گفت: «بحث تفکیک از مبدا مورد تأکید وزارت کشور هم هست؛ به‌گونه‌ای که حتی برای اجرای این طرح زمان مشخص کردند و گفته‌اند اگر این مهم اجرا نشود به مثابه ترک فعل خواهد بود؛ بنابراین بهتر است گزارشی از طرح جدید سازمان مدیریت پسماند به شورا ارائه شود.» در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم به سفر اخیر شهردار تهران به کشور چین اشاره و عنوان کرد: «بعد از سفر به چین تصمیمات جدیدی درخصوص وضعیت زباله‌های تهران ازجمله ورود دستگاه زباله‌سوز گرفته شده است. با وجود تلاش‌های صورت گرفته واقعیت این است که شهروندان از نظافت شهر راضی نیستند و شهرداری باید روش‌ها و تدابیر جدیدی اتخاذ کند.» مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا هم در حمایت از طرح جدید نظافت شهر گفت: «این طرح در کمیسیون خدمات شهری بررسی و نظراتی ارائه شده و پیشنهاد دادیم تا طرح ابتدا به‌صورت پایلوت اجرایی شود.»

شهرداری 110کتابخانه دارد
به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در صحن شورا حاضر شده بود تا گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های شهرداری تهران ارائه دهد. او با بیان اینکه شهرداری 110کتابخانه دارد، گفت که کتابخانه‌های شهرداری تهران یا کتابخانه‌هایی که متعلق به سازمان فرهنگی و هنری هستند یا مشارکتی اداره می‌شوند، وضعیت خوبی دارند. باقری در ادامه به برخی از اقدامات هم اشاره و عنوان کرد: «سامانه مشاوره کتاب و شبکه کتابخانه‌های سازمان و پاتوق‌های فرهنگی ازجمله ظرفیت‌های این سازمان در حوزه کتابخوانی هستند؛ این در حالی است که اصلی‌ترین نقطه‌قوت ما شبکه مویرگی فضاهای فرهنگی است، اما اصلی‌ترین ضعف این است که زیرساخت‌ها و نیروی انسانی ما به‌روز نیست.» به‌گفته رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حدود 2میلیون و 500هزار عنوان کتاب، 4500صندلی و 258کتابدار در کتابخانه‌های شهرداری تهران وجود دارند. مهرداد باقری به 500اپلیکیشن اشاره کرد و گفت: «مادران می‌توانند کتاب‌های کودکان‌شان را در این اپلیکیشن‌ها دریافت کنند.»

مکث
تأیید قطار ملی، افتخاری برای کشور
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
ساخت قطار ملی از دوره قبل آغاز شده و خوشبختانه در شرایطی است که دولت با تأمین اعتبار برای ساخت این قطارها موافقت کرده و طرح مورد تأیید قرار گرفته که افتخار بزرگی برای کشور است تا بتوانیم واگن‌های مترو را در داخل کشور تولید کنیم. البته برای جبران نیاز ناچاریم بخش اعظم قطارهای مترو را از خارج از کشور وارد کنیم. نیروی محرکه و بوژی و دیگر دستگاه‌های تخصصی از گذشته از خارج تأمین می‌شده و امروز هم همینطور است. در قرارداد چین مقرر شد حداقل ۵۵درصد ساخت قطارها در داخل کشور انجام شود.

توسعه فرهنگ کتابخوانی
اعضای پارلمان شهری پس از استماع گزارش رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نظراتی ارائه دادند، اما در توسعه فرهنگ کتابخوانی اشتراک‌نظر داشتند.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه: سازمان فرهنگی و هنری ظرفیت شبکه‌ای بی‌نظیری دارد که باید در حوزه تولید کتاب از آن استفاده کند و این سازمان حتی می‌تواند نوعی برندسازی در حوزه کودک داشته باشد.
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی: در دوره ششم با شورایی مواجه هستیم که نیمی از اعضای آن تجربه حضور مؤثر در حوزه فرهنگی را داشته‌اند. بدون توجه به حوزه فرهنگ، نمی‌توان از کتاب سخن گفت. حوزه فرهنگ جزو حوزه‌های مظلوم کشور به شمار می‌رود.
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی: به‌روزرسانی مخازن و ایجاد کتابخانه‌های تخصصی باید در دستور کار باشد. جمعه‌بازار کتاب، نذر کتاب و ایجاد کتابخانه‌های سیار اقدامات خوبی است که سازمان فرهنگی و هنری در پیش گرفته است.
سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری: سراهای محلات کتابخانه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف دارند که باید آمار آنها به‌روزرسانی و طرح تبادل کتاب باید همچون گذشته تقویت شود.
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا: اگر در حال استفاده از روش‌های جدید در حوزه کتاب هستیم، باید همچنان روش‌های سنتی را هم موردتوجه قرار دهیم. بنا بر بیانات مقام معظم رهبری، کتاب هنوز قیمت و شیرینی خود را دارد؛ لذا باید روش‌های سنتی موردتوجه باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید