• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20896
+
-

مفیدترین زباله‌های دنیا!

با خاصیت‌های طبیعی پوست میوه‌ها آشنا شوید

مفیدترین زباله‌های دنیا!

بخش بزرگی از سطل زباله‌های ما را پوست میوه‌‌ها تشکیل می‌دهند غافل از اینکه از این به ظاهر زباله‌ها می‌توان استفاده‌های زیادی کرد که بعضی‌هایشان حتی به مخیله آدم هم خطور نمی‌کند! اگر دوست دارید با کارکردهای طبیعت دوستانه و مفید پوست میوه‌ها بیشتر آشنا شوید بد نیست نگاهی به فهرست کارهای زیر بیندازید تا از این به بعد چشم‌هایتان را بشویید و کل ماجرا را طور دیگری ببینید! این گوی و این میدان و این هم خواص پوست‌های کنده‌شده!


لایه‌برداری طبیعی

یکی از موادشیمیایی اما بهداشتی که خیلی راحت وارد آب‌های زیر زمینی می‌شود و متأسفانه در بسیاری از موارد حاوی موادی مضر برای طبیعت است کرم‌لایه‌بردار یا اسکراب‌ است. از آنجا که هر از چند گاهی پوست به‌خاطر وجود لایه‌‌های مرده روی سطحش، کدر و حتی زبر می‌شود استفاده از اسکراب‌ها برای ایجاد شفافیت و زیبایی هرچه بیشتر، بسیار رایج شده است. برای استفاده از اسکراب باید هزینه کرد و اگر به طبیعت علاقه داشته باشیم نمی‌توان مطمئن بود که این مواد لایه‌بردار مضر هستند یا نه.

حالا اگر دوست دارید بدون هزینه و با خیال راحت برای خودتان لایه‌بردار طبیعی بسازید که هم شما را زیبا  ‌کند و هم برای پوست و حتی محیط زندگی‌تان بی‌خطر باشد بد نیست از این به بعد با دقت بیشتری به پوست میوه‌‌ها نگاه کنید! بله‌؛پوست میوه‌‌‌هایی مثل لیمو، انار، سیب، پاپایا و موز می‌توانند در ساختن ترکیبات ماسک‌های لایه‌بردار مورد استفاده قرار گیرند و پوستی صاف و درخشان ایجاد کنند.

حالا نحوه ساخت چطور است؟ بسته به اینکه کدام‌یک از میوه‌های بالا را داشته باشید، پوست‌شان را بکنید و رنده کنید؛ آن‌قدر که به ریزترین حالت ممکن دربیاید و اصطلاحا پودری شود، بعد کمی سرکه سیب یا ماست به آن اضافه کنید. عسل و شیر هم جزو دیگر گزینه‌‌هایی است که می‌شود به پوست میوه مورد نظر اضافه کرد اما در مورد پوست میوه‌های ترش بهتر است حتی‌الامکان از ماست به جای شیر کمک گرفت. حالا که ترکیبات مورد نظرتان آماده شدند آنها را خوب با هم مخلوط و درنهایت محتویات یک کپسول ویتامین E را به ماسکی که در حال تهیه آن هستید اضافه کنید. باز هم این ترکیب را هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند.

حالا ماسک شما آماده است و می‌توانید آن را به‌مدت 20دقیقه روی پوست صورت‌تان بگذارید. بعد از 20دقیقه صورت‌تان را با آب ولرم بشویید. فقط کسانی که پوست‌های فوق‌العاده حساس دارند مراقب باشند که یا زمان ماندن ماسک روی صورت را کاهش دهند  یا راجع به استفاده از آن با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. یک روش دیگر برای ساختن اسکراب که به‌خصوص برای لایه‌برداری دست‌ها بسیار مفید است ترکیب کردن شکر و لیمو با هم است تا زمانی که این ترکیب به‌صورت خمیری دربیاید. بعد کافی است مخلوط مورد نظر را روی پوست دست‌ها بگذارید تا چند دقیقه بماند و بعد دست‌هایتان را با آب ولرم بشویید. خواهید دید که دست‌هایتان هم خوشبو شده‌اند و هم نرم و شفاف.

این لایه‌بردارهای طبیعی درست مثل لایه‌بردارهای شیمیایی علیه چین و چروک‌ها عمل می‌کنند، نقاط تاریک و لکه‌ها را کم رنگ می‌کنند و کلی نرمی و لطافت برای شما به ارمغان می‌آورند؛ بدون اینکه کوچک‌ترین ضرری برای کره خاکی ما داشته باشند.


براق‌کننده ظروف 

عبارت خیلی از مواد شوینده «براق‌کننده ظروف» است که قاعدتا با استفاده از مواد شوینده شیمیایی کار چندان سختی نخواهد بود. حالا اگر دوست داشته باشید کارد و چنگال‌هایتان را به طور طبیعی براق کنید یا به زیورآلات نقره‌تان جلای تازه‌ای بدهید کافی است پوست سیب‌زمینی را چند ساعت داخل آب سرد بگذارید تا خوب خیس بخورد و بعد با آن شروع به تمیز کردن این ظروف فلزی کنید. خواهید دید که خیلی راحت جرم‌ها را از بین می‌برد و برق از دست رفته ظروف باز می‌گردند.


ضد‌پشه 

اگر در فصل گرما از دست پشه‌ها کلافه شده‌اید می‌توانید به جای استفاده از قرص‌های حشره‌کش و قرار دادن آنها در دستگاه‌‌های برقی از ترکیب آب و پوست پرتقال کمک بگیرید؛ یعنی مقداری پوست پرتقال را داخل ظرف آب در حال جوشیدن بریزید. این بوی اسیدی، پشه‌ها را فراری می‌دهد و حتی بعضی‌ها می‌گویند مالیدن مقداری از ترکیب خنک‌شده بالا به پوست می‌تواند مانع گزیده‌شدن توسط پشه‌ها شود.


پوستش را نکن 

تقریبا نمی‌توان میوه‌ای را پیدا کرد که پوست نداشته باشد و در این بین نمی‌توان پوست میوه‌ای خوراکی را یافت که خاصیت نداشته باشد! جالب است بدانید بیشترین میزان خواص میوه‌ها در پوست آنهاست و وقتی ما پوست میوه‌ای را می‌گیریم و دور می‌اندازیم دقیقا داریم با یک عالمه خاصیت شفا بخش خداحافظی می‌کنیم! پوست میوه‌های خوراکی معمولا یکی از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان هستند.

آنتی‌اکسیدان‌ها هم وظیفه جنگیدن با سلول‌های سرطانی را دارند   حتی بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برای مقابله با انواع خاصی از بیماری‌ها مصرف پوست میوه‌ای خاص مفید و درمانگر است. واقعیت جالب اینجاست که خیلی از ما فکر می‌کنیم مغز میوه‌‌ها خاصیت‌های بیشتری دارند و در همین حال از خواصی که گاهی وقت‌ها به‌صورت عمده در پوست‌شان جمع شده غافل می‌مانیم و با گرفتن پوست میوه مورد نظرمان خودمان را از دریافت این موادمغذی محروم می‌کنیم.

پس قدم اولی که می‌توانیم برای استفاده از این مواد برداریم این است که حتی‌الامکان پوست میوه‌‌هایی که قابل خوردن هستند را نگیریم و میوه‌های خوشمزه‌مان را با پوست میل کنیم، منتها در این صورت باید نهایت دقت را در شست‌وشو به‌کار بگیریم تا خدایی ناکرده کار دست خودمان ندهیم. از طرف دیگر هم بهتر است سراغ میوه‌هایی برویم که ارگانیک هستند. این میوه‌‌ها موادشیمیایی کمتری نسبت به میوه‌های غیرارگانیک دارند و از این جهت برای سلامت مفید هستند.

این وسط تکلیف پوست پرتقال و نارنگی و سایر مرکبات چه می‌شود؟ کافی است با پوست پرتقال مربای کم‌شکر درست کنید یا از عصاره و حتی تکه‌های خرد شده پوست این قبیل مرکبات در درست‌‌کردن سس‌ها بهره بگیرید. جالب است بدانید که اسانس و طعم‌دهنده بسیاری از آبنبات‌ها و حتی شکلات‌ها همین پوست‌هایی هستند که ما خیلی راحت آنها را به زباله تبدیل می‌کنیم!


خوشبوکننده‌‌های طبیعی

این روزها استفاده از اسپری‌های خوشبو‌کننده هوا آن‌قدر زیاد شده که بعضی از خانواده‌‌ها فکر می‌کنند سبد خریدشان بدون اسپری خوشبوکننده‌ای که عطر شکلات یا پرتقال دارد ناقص است؛ غافل از اینکه این مواد کاملا شیمیایی هستند و نه‌تنها به راحتی وارد سیستم تنفسی ما می‌شوند که برای سلامت زمین هم خوب نیستند! به همین‌خاطر بهتر است تا حد امکان سراغ این خوشبوکننده‌ها نروید و در عوض به روش‌های طبیعی روی آورید که دست بر قضا از طریق پوست میوه‌ها قابل ساخت و استفاده هستند؛ آن هم با کمترین هزینه و خطر!

برای مثال همین مرکبات عزیز را درنظر بگیرید! پوست میوه‌‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و حتی لیمو ترش جزو بهترین گزینه‌های ممکن برای خوشبوکردن فضای خانه هستند؛ ضمن اینکه این میوه‌ها تا حدودی دارای خاصیت آنتی‌باکتریال و میکروب‌کشی هستند. کافی است در یک کاسه آب در حال جوشیدن پوست پرتقال بریزید و بگذارید این ترکیب برای چند دقیقه بجوشد تا عطر خوش پرتقال خانه را فرا بگیرد  یا اگر سطل زباله‌تان بوی بدی گرفته چند تکه پوست پرتقال یا لیمو داخل آن بگذارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید