• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208485
+
-

اول و آخر و وسط؛ همه دروغ

رژیم صهیونیستی به‌صورت هدفمند اکاذیبی را برای توجیه حمله سبعانه به غزه مطرح کرده است

گزارش
اول و آخر و وسط؛ همه دروغ

حسین کاظم‌زاده-محقق و پژوهشگر

یکی از خطوط دنبال‌شده در جنگ رسانه‌ای آمریکا و شرکایش پس از عملیات طوفان‌الاقصی، تمرکز روی اخبار جعلی و غیرواقعی بود. فهرست این دروغ‌ها را با یک دسته‌بندی در ناحیه هدفشان از این سیاست دنبال می‌کنیم.

حماس مساوی با داعش
یکی از اهداف دروغ‌های رسانه‌ای این است که حماس را با داعش همسان کنند. یکی از جنایت‌های آشکار گروه تروریستی داعش این بود که سر اسرای خود را به‌صورت زنده می‌برید یا اسرا را به‌صورت زنده می‌سوزاند.
در جهت این راهبرد، اخبار دروغ زیر به‌صورت انبوه، تولید و توزیع شد و حتی ضریب داده شد:

۱) تجاوز به زنان اسیر اسرائیل
۲) سوزاندن و بریدن سر نوزادان اسرائیلی
۳)تیراندازی حماس به جمعیت در جشنواره موسیقی رعیم سوای
۴)کودکان اسرائیلی در قفس نیروهای حماس
در همین جهت، نتانیاهو در سخنرانی خود حماس را با داعش مقایسه کرد و گفت: «جنایات حماس از زمان جنایات داعش دیده نشده است؛ کودکانی که به همراه خانواده‌هایشان اعدام می‌شوند؛ مردان و زنان جوانی که از پشت تیر می‌خورند و اعدام می‌شوند. وحشت و تروری که نمی‌توانم توصیف کنم. هویت حماس همیشه بر ما روشن بوده است.
حالا همه دنیا این را می‌دانند. حماس داعش است و ما آن را شکست خواهیم داد. درست همانطور که جهان داعش را شکست داد.» پس از نتانیاهو، جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه ادعا کرد که تصاویری از خشونت وحشتناک و «شیطانی» دیده که به‌مراتب از آنچه پیش‌تر توسط داعش در عراق و سوریه دیده شده بود، «هولناک‌تر» است: «هیچ‌گاه تصور نمی‌کردم که چنین چیزی ببینم؛ تصاویری تأیید‌شده از سربریدن کودکان توسط تروریست‌ها.»


ارتش اسرائیل: ما تنها با نظامیان می‌جنگیم!
جعل تصویر و تلاش برای وارونه جلوه دادن تحولات فلسطین از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی ارتش رژیم صهیونیستی مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است؛ تا آنجا که سازمان نظارت بر حقوق بشر یورو- مدیترانه، ارتش رژیم اسرائیل را به جنایت جنگی و جعل تصاویر ویدئویی متهم کرد. در یک مورد این سازمان در رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) خود نوشت که «سربازان اسرائیلی چند مرد فلسطینی که خود را تسلیم کرده بودند از پشت مورد هدف قرار داده‌اند و سپس با رها کردن چند قبضه سلاح در کنار اجساد آنها مدعی شدند که رزمندگان مقاومت را کشته‌اند.»یا آن فیلم خبرنگار رومانیایی که به‌گونه‌ای وانمود می‌کند که زیر بمباران راکت‌های حماس قرار گرفته! فیلمی که فقط یک مشکل در آن وجود داشت! موقع فیلمبرداری با عابرین پیاده و افراد دوچرخه‌سوار هماهنگی صورت نگرفته بود!
یک فعال مجازی آمریکایی در برابر این دروغ شاخدار اسرائیل مبنی بر جنگیدن با نظامیان و حماس اینطور توییت زد:
«اگر اسرائیل دارد با حماس می‌جنگد، چرا آنها مدارس سازمان ملل را بمباران کرده‌اند، چرا نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و خبرنگاران را کشتند، چرا دکترها، معلمان، آمبولانس‌ها و دسته پناهندگان را کشتند؟ اسرائیل دروغ می‌گوید. آنها در حال مبارزه با حماس نیستند. آنها به‌دنبال نسل‌کشی، کشتار دسته‌جمعی و نابودی تمام ساکنان نوار غزه هستند.»

حماس در برابر مردم
از دروغ‌های دیگر خط رسانه‌ای آمریکا در این روزها، این بود که با هدف جدایی مردم غزه از حماس و مقاومت، بمباران‌ها را نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی مطرح کردند؛ گویا اگر عملیاتی نبود غزه در صلح، صفا و امنیت مشغول زندگی می‌بود!
این خط در بمباران بیمارستان المعمدانی، صورت دیگری پیدا کرد به این بیان که بمباران کار خود حماس و جهاد اسلامی بوده است و برای آن یک سناریوی کاملا مبتدیانه هم طراحی کردند و فایل صوتی با لهجه عربی فصیح(!) فلسطینی که هر انسان عربی متوجه دروغ بودن آن می‌شد را پخش کردند و موشک را از نوع موشک‌های حماس معرفی کردند و...؛  تلاش‌های مذبوحانه‌ای که مورد پذیرش مردم در سرتاسر دنیا واقع نشد؛ کوشش‌هایی که بعضا توسط خود مسئولان رژیم صهیونیستی نقض می‌شد و انسان یاد آن ضرب‌المثل می‌افتاد که « قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس را». برای نمونه، ایدی کوهن، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اسرائیلی در توییتی از کشته‌شدن ده‌ها رهبر حماس که در نزدیکی بیمارستان مخفی شده بودند، خبر داد که بلافاصله توییت خود را پاک کرد. حنانیا نفتالی، دستیار دیجیتال نخست‌وزیر اسرائیل هم در توییتی نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل به یک پایگاه تروریستی حماس در بیمارستانی در غزه حمله کرد. تعدادی از تروریست‌ها مردند.» این توییت دقایقی بعد پاک شد و با توییت جدیدی با این مضمون جایگزین شد: «انفجار مرموز غزه. حماس، اسرائیل را در این امر مقصر می‌داند.»

دروغ درباره اسرا
رژیم صهیونیستی که برای آزاد‌سازی‌ اسرای خود، به‌شدت تحت فشار افکار عمومی شهروندان خود است و کاری هم تا به الان برای آزادی‌سازی‌ آنها نتوانسته انجام دهد مجبور به دروغ‌پردازی در این جهت شده است. رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود به مناسبت 13آبان به این موضوع اشاره کردند. این ماجرا به‌خصوص پس از عملیات فعال حماس در پخش صحبت‌های 3نفر از اسرای زن اسرائیلی، وارد فاز جدیدی شد و نتانیاهو را بیش از پیش تحت فشار قرار داد؛ تا جایی که مجبور شدند با انتشار یک عکس از سرجوخه Ori Megidish مدعی شوند که ارتش اسرائیل توانسته پس از حدود یک‌ماه از اسارت 250اسیر در بندش، یک نفر را با یک عملیات پیچیده آزاد کند؛ ادعایی که هم توسط ابوعبیده، سخنگوی قسام و هم عزت‌الرشق از رهبران حماس، مورد تکذیب قرار گرفت، اما کلام ابوعبیده هم جالب بود که به فرض بعد از یک‌ماه توانستید یک اسیر را آزاد کنید، یک‌ماه را در 250ضرب کنید، ببینید چند سال می‌شود.

یک بام و دو هوای  آتش‌بس
این روز‌ها وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا طوری نقش بازی و وانمود می‌کند که خواهان آتش‌بس است، اما رژیم صهیونیستی آتش‌بس را قبول نمی‌کند. درصورتی که عرصه به‌گونه دیگری است و آمریکا هم همچون اسرائیل کودک‌کش خواهان ادامه جنگ است، اما در عین حال نیز می‌خواهد از مسئولیت این کار و فشار افکار عمومی شانه خالی کند.شاهد مثال هم اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اوایل جنگ طوفان‌الاقصی در سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت: اگر اسرائیل وجود نداشت باز هم برای تشکیل آن اقدام می‌کردیم و دیگر اینکه سربازان آمریکایی مستقیما وارد این جنگ شده و ایالات‌متحده نه‌تنها در تسلیحات سنگین حتی در عملیات‌های هوایی و بمباران‌ها و نیروی زمینی هم به رژیم اشغالگر قدس کمک می‌کنند.

اصل ماجرا
روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» ناشر ادعاهای دروغین در مورد تجاوز به زنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین توسط نیروهای مقاومت فلسطین نوشت: «این ادعا ثابت نشد.» تلویزیون فرانسه نیز اعلام کرد که ویدئوی «نگهداری کودکان اسرائیلی در قفس» که ادعا می‌شد مربوط به غزه است، جعلی و مربوط به جنایت تروریست‌های داعش در سوریه (سال ۲۰۱۵) است. این عذرخواهی‌ها همزمان شد با انتشار تصاویری از اقدام حماس در آزاد کردن یک مادر با 2فرزندش و همچنین انتشار تصاویری از یک مادر اسرائیلی درباره رفتار نیروهای حماس با وی و فرزندانش. یک زن که نیروهای مقاومت وارد خانه‌اش شدند، به شبکه ۱۲اسرائیل با اشاره به جوانمردی نیروهای مقاومت گفته بود: «به آنها گفتم من 2بچه دارم. به انگلیسی به من گفتند نگران نباش ما مسلمانیم و به شما آسیب نمی‌رسانیم.» انتشار این تصاویر و عذرخواهی خبرنگاران شکست رویکرد رسانه‌ای علیه حماس و همسان‌سازی آن با داعش را در پی داشته است.در مورد سر بریدن نوزادان اسرائیلی هم یک خبرنگار، به نام نیکول زیدیک خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه حماس، نوزادان و کودکان اسرائیلی را به طرز وحشتناکی کشته است؛ خبری که بسیار بازنشر شد. مدتی بعد اما خبرنگار برای اینکه بنگاه رسانه‌ای که او در آن کار می‌کند و خودش دوباره بتوانند دروغ بفروشند و مخاطب را همراه کنند، گفت خبری که پیش از آن منتشر کرده درست نبوده؛ چون خودش شاهد وقایع نبوده و به شنیده‌هایش از نظامیان اکتفا کرده است! مضحک‌تر اینکه این نظامی که دیوید بن زیون نام داشت نیز مسئولیت این خبر را بر عهده نگرفت.
یا در یک مورد دیگر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی طی مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز برگه‌هایی را نشان داد که درباره دستورالعمل ساخت تسلیحات شیمیایی است.
وی ضمن آنکه ادعا کرد این برگه‌ها بر پیکر یکی از اعضای حماس پیدا شده، مدعی شد: « این سند رسمی القاعده است. ما با داعش، القاعده و حماس دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. این سند درباره دستورالعملی نسبت به تولید تسلیحات شیمیایی بوده است.»
اما این برگه‌ها که در قالب یک کتاب ۳۰ صفحه‌ای است هیچ دستورالعملی را درباره ساخت تسلیحات شیمیایی ذکر نکرده، اما به زندگی رمزی یوسف، زاده شده در کویت و عضو القاعده، اشاره می‌کند. این مطالب در حمایت از القاعده است و از یوسف به‌عنوان قهرمان یاد می‌کند و روی زندگی آکادمیک یوسف در حوزه شیمی تمرکز دارد.
روشن است که اسرائیل به موازات جنگ نظامی، جنگ شناختی را دنبال می‌کند. او برای ورود کشورهای غربی و آمریکا و ملت‌های دیگر به جبهه خود نیاز به این جنگ شناختی دارد؛ جنگی که با توجه به اتفاقات این روزهای دنیا و تجمعات بی‌نظیر در سراسر جهان، پیروز قطعی‌اش حماس و مردم مظلوم و مقتدر غزه
شدند.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید