• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 17 آبان 1402
کد مطلب : 208454
+
-

چند می‌گیری اینجا زندگی کنی؟

جهان نما
چند می‌گیری اینجا زندگی کنی؟

کاهش جمعیت، چنان بلای مهیبی است که می‌تواند چهره کشورها و شهرها را عوض کند. به همین‌خاطر است که برخی از مناطقی که آسیب زیادی از این بابت دیده‌اند، دست به هر کاری می‌زنند تا این ضایعه را جبران کنند. شاید افراطی‌ترین و سرراست‌ترین کار، پرداخت مستقیم پول به افراد باشد تا ترغیب شوند به شهرها و مناطق خاصی بروند و این، درست کاری است که برخی شهرها و روستاها در چند کشور اروپایی انجام می‌دهند.
هدف اصلی این شهرها، مهاجران خارجی هستند و هدف دولت‌های محلی این است که با پول دادن به آنها، آنها را به ساکنان جدید شهرها و روستاهای خود تبدیل کنند. برخی از این روستاها و شهرها، در کشورهایی مثل سوئیس، ایتالیا و اسپانیا قرار دارند و حاضرند ده‌ها هزار یورو به مهاجران بدهند تا در آنجا ساکن شوند.
یکی از آنها آلبینن در دامنه‌های کوه آلپ در سوئیس است که کمتر از 240نفر ساکن دارد. مقامات شهرداری این شهرک، برای اینکه جمعیت را بالا ببرند، به هر خانواده‌ای که ساکن آن شود 50هزار یورو پول پرداخت می‌کنند. این مبلغ، بسته به تعداد فرزندان، بیشتر هم می‌شود. شرط دریافت این کمک هزینه این است که خانواده‌ها تعهد بدهند دست‌کم 10سال در آلبینن زندگی خواهند کرد. جالب این است که افراد زیادی هم درخواست داده‌اند در این شهرک توریستی معروف ساکن شوند.
در جنوب اروپا، در اسپانیا هم یک شهر بسیار کوچک که تنها 600نفر جمعیت دارد به‌دنبال ساکنان پولی است. شهرداری پونیا در منطقه کوهستان کانتابریان، به هر خارجی که در این شهر ساکن شود حدود 3هزار یورو می‌پردازد و اگر هر کدام از آنها در این شهرک بچه‌دار شوند، به ازای هر بچه 3هزار یوروی دیگر هم دریافت می‌کنند. شهرک روبیا در شمال غرب اسپانیا هم طرح مشابهی دارد و خانواده‌های بچه‌دار را هدف گرفته است؛ شهرداری این شهر کوچک، به هر کسی که در این شهر ساکن شود، ماهانه 150یورو پرداخت می‎کند. هدف اصلی این است که تعداد دانش‌آموزان در این شهر بیشتر شود و کلاس‌ها پر شوند.
همین مشکل، منطقه کالابریا در شمال غرب ایتالیا را گرفتار کرده و برای حل مشکل، به افراد بومی تا 30هزار یورو پول پرداخت می‌شود که به این منطقه کوچ کنند. افراد متقاضی باید کمتر از 40سال سن داشته باشند و طی 3‌ماه بعد از قبول شدن درخواستشان به این منطقه اسباب‌‌کشی کنند. ساردینا، جزیره معروف ایتالیایی هم طرح مشابهی دارد و 15هزار یورو برای نقل مکان به آنجا می‌پردازد. جمعیت جوان این روستای زیبا، برای کار به مناطق دیگر می‌روند و همین باعث کاهش جمعیت آن شده. دولت، بودجه زیادی برای مقابله با کاهش جمعیت تصویب کرده و 45میلیون یورو برای این کار درنظر گرفته شده. به پشتوانه همین بودجه، دولت محلی امیدوار است ۳ هزار نفر را به جزیره جذب کند. کل جزیره ۳ هزار نفر جمعیت دارد. متقاضیان باید توان مالی خرید یا بازسازی یک خانه را داشته باشند و کمک‌هزینه پرداختی به آنها، با توجه به این موضوع تعیین می‌شود. و البته شرط اصلی این است که متقاضیان، تمام وقت در آن ساکن شوند. در یک طرح دیگر در همین جزیره، شهرداری به کارگرانی که از مناطق دیگر به اینجا می‌آیند، 3 ‌ماه مسکن رایگان می‌دهد.
و در نهایت، در ایرلند طرح مشابه و البته پر پول‌تری وجود دارد که هدفش، افزایش جمعیت در جزایر نسبتا دورافتاده است. در این پروژه ملی، دولت به ساکنان جدید جزایری که از سرزمین اصلی دور هستند و جمعیت کمی دارند، بیش از 80هزار یورو پرداخت می‌کند. شرط دریافت این پول این است که ساکنان جدید، خانه‌ای در این جزایر بخرند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید