• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208397
+
-

رکورد شکنی در ساخت خطوط مترو

شهردارتهران گفت که ماهانه بیش از یک کیلومتر خط مترو در پایتخت ساخته می شود

گزارش
رکورد شکنی در ساخت خطوط مترو

گروه شهری

چندی پیش شهردار تهران طی سفر به چین مهم‌ترین قراردادهای  ادوار مدیریت شهری پایتخت را منعقد کرد. پس از انتشار اخبار این تفاهمنامه‌ها و قراردادها که بیشتر به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داشت همه موافقان و مخالفان مدیریت شهری از این اقدام زاکانی تقدیر کردند و گفتند حمل‌ونقل عمومی تهران از بن‌بست خارج شده است. شب گذشته علیرضا‌زاکانی، شهردار تهران با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به ارائه جزئیات سفر 13روزه خود پرداخت که در ادامه می‌خوانیم.

انعقاد قرارداد برای توسعه مترو
در سفر چین قرارداد ۷۹۱واگن منعقد و قرار شد که 8رام قطار شامل ۵۶واگن به‌صورت آماده و ۱۰رام نیز به‌صورت قطعات وارد کشور شود و به نوعی ۵۵درصد داخلی‌سازی‌ صورت بگیرد؛ بدین‌ترتیب نخستین قطار طی ۱۲‌ماه آینده وارد ایران خواهد شد. پشتیبانی مالی این قرارداد در 7سال قبل انجام نشده و طرف چینی از آن ناامید بود که خوشبختانه الان فعال شده و جالب است که بدانید زمان تحویل از ۲۳‌ماه به ۱۲‌ماه رسیده است و از سوی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کرده‌ایم و چینی‌ها با یک‌میلیاردو۴۰میلیون دلار از حمل‌ونقل ما طی تنفس یک تا 3ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی‌نظیر است. با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی‌ها وارد معامله شده‌ایم و ۳۵هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط۱۱ درنظر گرفته شده است. ما در حوزه مالی دستاورد بی‌نظیری داشتیم که در کشور در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.

تفاهمی برای توسعه اتوبوس برقی در تهران
برای هزار دستگاه اتوبوس تک‌کابین‌برقی، هزار دستگاه اتوبوس دوکابین گازسوز، ۱۰هزار تاکسی‌برقی، ۱۰هزار ون‌برقی و ۱۰۰هزار موتورسیکلت‌برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به‌دنبال مشارکت هستیم؛ در شرکت واگن‌سازی‌ تهران نیز با چینی‌ها شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم مشارکت داشته باشیم و قرار شد بنابر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰دستگاه وارد شود و مابقی آن به‌صورت قطعات باشد و در سال‌های آینده این روند داخلی‌سازی‌ شود.

حمایت مدیریت شهری از تولید داخل
کل واگن‌های ما هزارو۱۰۰ دستگاه در 7خط متروی تهران است و در کنار این قرارداد، ۲۵۹واگن دیگر و همچنین ۱۱۳دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران ساخته می‌شود تا به متروی پایتخت هزارو۱۶۳ واگن اضافه شود.

وضعیت ساخت خطوط مترو در دوره ششم
 ما ۲۶‌ماه‌و‌4روز است که در شهرداری مشغول به‌کار هستیم و ۲۵۹کیلومتر خط مترو تحویل گرفتیم که امروز به ۲۸۳کیلومتر رسیده و به‌عبارتی ماهانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند نیز با ۲۱کیلومتر تا اوایل‌ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و طول کل خطوط مترو به بیش از ۳۰۰کیلومتر خواهد رسید و از رکورد ماهانه یک کیلومتر ایجاد خطوط مترو عبور خواهیم کرد.  خطوط 8، 9، 10و‌11 را نیز در دستورکار داریم که تا پایان سال ساخت خط10 در 3جبهه کاری ادامه پیدا می‌کند و خط9 نیز در ماه‌های آینده آغاز می‌شود. برای ساخت خط11 با شرکت‌های چینی و داخلی قرارداد بسته‌ایم و امسال عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد. با طرف چینی برای خط8 تفاهمنامه امضا کرده‌ایم و قرار شده سال آینده آن را دنبال کنیم. طبق برنامه تا سال1420 باید ساخت خطوط متروی تهران به اتمام می‌رسید اما با برنامه‌هایی که ما در دستورکار داریم، در سال 1410به اتمام خواهد رسید.

تأمین برق با توسعه زباله‌سوز
در تهران روزانه 5هزارو۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می‌شود. در جنوب شهر یک زباله‌سوز وجود دارد که ۲۰۰تن زباله می‌سوزاند و به برق و سایر موارد تبدیل و 5هزارو۲۰۰ تن هم دفن می‌شود که ده‌ها سال است این روند ادامه دارد. 2شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود به چین از این شرکت‌ها بازدید کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این قابلیت را دارند تا دستگاه‌های زباله‌سوز را در شهر مستقر کنند.
 این دستگاه‌ها با حداقل آلودگی و برابر با نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل و از طرفی دیگر آب تولیدشده را تصفیه می‌کنند. دستاوردهای این دستگاه‌ها ۷۰برابر دستگاه زباله‌سوز تهران است. هیأت چینی به تهران سفر خواهد کرد و قرار شده که چین سرمایه‌گذاری کند و مابه‌ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می‌توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی تهران هم بسته خواهد شد. تفکیک پسماند از مبدا در دنیا تجربه ناموفقی بوده‌است. تفکیک از مبدا تنها برای برخی اقلام صورت می‌گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالا مربوط می‌شود. مابقی اقلام در دستگاه‌های زباله‌سوز تبدیل به انرژی می‌شوند. کل زباله‌ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک تبدیل می‌شود.

تولید مسکن با استحکام بالا
برای صنعتی‌سازی‌ مسکن، جلساتی برگزار کردیم. مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد این است که عمر بناهای مسکونی کم بوده و نهایتاً 30سال است و زمان ساخت نیز زیاد بوده و هزینه‌ها غیرقابل پیش‌بینی و افزایشی است و در مجموع شرایط روبه افولی را شاهد بودیم. در سال1400 تعداد 5هزارو600فقره پروانه به وسعت 11هزار مترمربع صادر شده بود ولی باید به سمت نوسازی برویم. از 70هزار هکتار وسعت تهران 11هزار مترمربع ناپایدار است. ما ایده‌ها و طرح‌هایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و از طریق شهرک محله‌ها این مسیر را دنبال و آن را در منطقه19 آغاز کرده‌ایم. همچنین افزایش عمر ساختمان‌ها از 30به80تا90سال و کاهش زمان ساخت به یک سال‌ونیم، به نفع مردم خواهد بود؛ این ظلم است که مردم 61درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند، لذا ما به سمتی رفتیم که مسکن با استحکام بالا تولید شود.

صدور پروانه ساختمانی اولیه؛ تنها در 20 روز
 زمین‌های ذخیره شهری و ظرفیت‌های تهران و همچنین ظرفیت‌های بافت فرسوده و فضاهای آسیب‌پذیر که مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند، شناسایی شدند. به‌صورت فعال در شهرداری ظرفیت‌ها را به‌کار گرفتیم و 34هزار واحد پروژه را در زمین‌های شهرداری تعریف کردیم که تاکنون بالغ بر 10هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. بخشی از این واحدها برای کارکنان شهرداری، بخشی استیجاری و بخشی دیگر برای مسکن متری هستند. 70هزار واحد نیز در تفاهم با سایر دستگاه‌ها به نتیجه رسید. در حال حاضر 2شکل پروانه صادر می‌شود که یک پروانه اولیه و دیگری پروانه ساخت است؛ پروانه اولیه یا شهرسازی در کمتر از 20روز صادر می‌شود؛ پروانه حکمی قانونی است و ما سعی کردیم از یک هفته تا 20روز این پروانه صادر شود اما در پروانه ساخت به استعلام سایر دستگاه‌ها نیاز داریم و بین 2تا 5‌ماه این روند زمان می‌برد و سعی می‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای باشد که پیوستگی بین دستگاه‌ها برای صدور پروانه‌ها افزایش یابد.

افتتاح بخش اول بزرگراه یادگار امام ره تا دهه فجر
بزرگراه‌های یادگار امام و بروجردی نیز در حال ساخت هستند. آزادراه شهید شوشتری از جاده امام رضا(ع) به سمت جاده دماوند می‌رود و بخشی از آن به صورت تونل و از زیر کوه است؛ قسمتی دیگر از آن شامل 9.2کیلومتر امسال افتتاح می‌شود و برای بخش دوم با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسیم. این آزادراه کمربندی شرق تهران محسوب می‌شود و عملاً 1.5درصد بار ترافیک را کاهش می‌دهد.
همچنین قراردادی منعقد کرده‌ایم که از قبل از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول 9.8کیلومتر تونل ساخته شود؛ این تونل تا 3سال‌ونیم آینده احداث خواهد شد. این تونل 3خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوش تونل‌ها روی هم و پس از آن کنار هم خواهند بود. برای ساخت ادامه بزرگراه یادگار امام  با وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش‌ها تفاهم شده و بخش اول آن دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید