• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208380
+
-

گزینه‌های‌ اقتصادی کشورهای عربی علیه صهیونیست‌‌ها

کشورهای عربی و مسلمان منطقه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه گزینه‌های متعددی دارند که استفاده از هرکدام از این گزینه‌ها می‌توانست فشار بر تل‌آویو برای توقف بمباران غزه را افزایش دهد:

  قطع صادرات نفت: حدود ۶۰درصد از نفت وارداتی رژیم صهیونیستی از 2کشور مسلمان‌نشین یعنی قزاقستان و جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد. قطع نفت از سوی این دو کشور مسلمان، فشار فزاینده‌ای بر تل‌آویو در اوج جنگ وارد می‌سازد.
 قطع صادرات انرژی به حامیان رژیم صهیونیستی: کشورهای اروپایی و به‌ویژه آمریکا حمایت تمام قدی از بمباران نوار غزه توسط تل‌آویو داشته‌اند. بسیاری از کشورهای عربی منطقه که روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارند، از طریق توقف صدور نفت می‌توانستند آمریکا و غرب را برای فشار بر تل‌آویو در تنگنای مضاعف قرار دهند.
 فراخوانی همزمان سفرا: برخی کشورهای سازشکار عربی از جمله امارات، اردن و مصر از طریق فراخوانی سفیران خود از تل‌آویو می‌توانستند رژیم صهیونیستی را در فشار دیپلماتیک قرار دهند، اما این کار را انجام ندادند.
 تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی: تحریم اقتصادی شرکت‌های وابسته و همکار با رژیم صهیونیستی و حتی ممنوعیت صادرات و واردات از این رژیم یکی از ابزارهای کارآمد کشورهای منطقه مانند ترکیه، امارات و اردن بود، اما کشورهای منطقه ترجیح دادند به جای توقف بمباران غزه به روابط اقتصادی خود با تل‌آویو ادامه دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید