• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 16 آبان 1402
کد مطلب : 208333
+
-

میهمانان ناخوانده

هر پنج لیگ بزرگ اروپایی در این فصل تیم‌هایی در حد پدیده به‌خود دیده‌اند

میهمانان ناخوانده

در بیشتر فصل‌های لیگ‌های اروپایی یکی دو تیم به‌عنوان پدیده می‌درخشند. در سال‌های اخیر تیم‌های آتالانتا، ناپولی و ساسولو در ایتالیا، یونیون برلین و لایپزیش در آلمان، برایتون و لستر در انگلیس، لیل در فرانسه و... جرقه‌هایی زده یا به درخشش خود ادامه داده‌اند، اما هیچ فصلی مثل امسال پدیده‌های غیرمنتظره به‌خود ندیده بود. هم‌اکنون در جدول لیگ‌های فرانسه، انگلیس، اسپانیا و آلمان تیم‌هایی تا صدر جدول بالا آمده‌اند که حتی هواداران خودشان هم چنین درخششی را در ابتدای فصل متصور نبودند.

نیس
با وجود تیم بسیار پرستاره پاری‌سن‌ژرمن که پس از رفتن مسی، نیمار و راموس باز هم پر از بازیکن گران‌قیمت است، صدرنشینی به میهمان ناخوانده‌ای به نام نیس رسیده. نیس در سال‌های اخیر اقدام به جذب ستاره‌هایی مثل بالوتلی و اوسپینا کرده بود اما تیم فعلی مطلقا بدون ستاره است. ستاره اصلی این تیم سرمربی گمنام آن است که زمانی دستیار دی‌زربی، سرمربی کنونی برایتون بوده است. فرانچسکو فاریولی پس از هدایت 2تیم گمنام در ترکیه به نام فاتح قره‌گمرک و آلانیا اسپور حالا در سومین تجربه سرمربیگری خود، بدون شکست صدرنشین لیگ یک فرانسه است با 7پیروزی، 4تساوی، بدون باخت، 13‌گل زده، 4‌گل خورده و صاحب بهترین خط دفاعی 5‌لیگ بزرگ اروپایی. فاریولی ۳۴‌ساله در یک پروژه استعدادیابی اینترنتی در ایتالیا توسط روبرتو دی‌زربی کشف شد، با او همکاری کرد و از ابتدای این فصل به‌عنوان سرمربی نیس منصوب شد و حالا در صدر جدول قرار گرفته است. آنها فصل پیش در لیگ نهم شده بودند اما سابقه 4‌قهرمانی در لیگ را دارند.

خیرونا
خیرونا یا با تلفظ کاتالونیایی، ژیرونا غیر از بازی خانگی مقابل رئال‌مادرید، همه بازی‌های این فصل خود را برده. این تیم پس از شکست مقابل رئال‌مادرید، ۵‌بازی انجام داده، ۵‌پیروزی کسب کرده، ۱۳‌گل زده و ۴‌گل خورده در کارنامه داشته است. در حال‌حاضر تیم کاتالان با ۲۹‌گل‌زده صاحب بهترین خط حمله لالیگا‌ست و اختلاف خود را با بارسا به 4امتیاز رسانده است و با توجه به لغزش رئال در بازی با رایو وایکانو، صدرنشین لالیگا شده و 2‌امتیاز با تیم آنچلوتی فاصله دارد. خیرونا پنجمین تیم تاریخ لالیگاست که در 12بازی ابتدایی فصل حداقل 10‌بازی را می‌برد. پیش از این تنها رئال‌مادرید، بارسلونا، اتلتیکو و رئال‌بتیس موفق به انجام چنین کاری شده بودند. وقتی لسترسیتی در فصل‌16-2015 قهرمان لیگ برتر شد، تا هفته دوازدهم تنها 25‌امتیاز جمع کرده بود و حالا خیرونا در این مقطع از فصل 31‌امتیاز دارد. این تیم با مربیگری میچل و با استفاده از تعدادی بازیکن گمنام و قرض‌گرفتن بازیکنانی مثل اریک گارسیا و آرنائو مارتینس از بارسلونا و کبه از منچسترسیتی، واقعا بازیکن معروفی در اختیار ندارد. میچل 48‌ساله که زمانی بازیکن فوتبال بوده و در تیم‌های پایه اسپانیا هم تجربه ملی داشته، پیش از این تنها در رایو وایکانو و اوئسکا سرمربیگری کرده که هر دو تجربه‌هایی معمولی بوده‌اند اما او در فصل‌20-2019 جایزه میگل مونیوس را برای بهترین مربی دریافت کرد و در این فصل هم جایزه بهترین مربی ‌ماه سپتامبر لالیگا را گرفت.

لورکوزن
فصل پیش یونیون برلین پدیده بوندس‌لیگا بود و توانست سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست آورد. اما آنها که در تابستان بونوچی را هم به خدمت گرفته‌اند، امسال در بیشتر بازی‌ها بازنده از زمین بیرون آمده‌اند. تنها 2‌برد و 12‌باخت در این فصل آنها را به منطقه سقوط نزدیک کرده است. حالا امسال نوبت به پدیده‌های دیگر رسیده است. اشتوتگارت با گل‌های گیراسی خودش را از پلی‌آف فصل گذشته تا رده‌های بالای جدول امسال پیش برده اما همه از بایر لورکوزن حرف می‌زنند؛ تیمی که ژابی آلونسو را روی نیمکت خودش می‌بیند. ستاره سابق تیم‌های لیورپول، رئال و بایرن‌مونیخ یکی از آینده‌های عرصه مربیگری و گزینه هر 3‌باشگاه سابق خود است. تیم او تا هفته دهم بوندس‌لیگا 9برد و یک‌تساوی (مقابل بایرن) به‌دست آورده و به‌طور میانگین در هر بازی 3‌گل زده و یک‌گل خورده است. ژابی با اینکه سردار و موسی دیابی را در تابستان از دست داد، تیمش پس از بایرن‌مونیخ دومین خط حمله برتر لیگ را در اختیار دارد اما اگر همه رقابت‌های فصل را درنظر بگیریم، این تیم با 53گل زده صاحب بهترین خط حمله اروپا بوده است، آن‌هم تنها با 15‌مسابقه(14‌برد و یک‌تساوی). ژابی نخستین سرمربی لورکوزن است که از زمان صعود این باشگاه به بوندس‌لیگا در سال1979، در 9‌بازی متوالی پیروز می‌شود.

بولونیا
تیم رده ششم سری‌آ هم تنها یک‌باخت در این فصل داده. البته تیم شهر بولونیا 7‌بار سابقه قهرمانی در لیگ و 3‌بار در جام حذفی و یک‌قهرمانی در جام اینترتوتو را دارد، اما سال‌ها از سطح اول دور بوده. آنها بازگشت به این سطح را مدیون تیاگو موتا هستند. موتا پس از دوران درخشان فوتبالش، مربیگری را در باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و از تیم‌های پایه آغاز کرد. از همان ابتدا مشخص بود به‌خاطر افکار عجیبش مربی بزرگی می‌شود. او که محصول لاماسیا بوده، در بارسلونا، اتلتیکومادرید و جنوا بازیکن بزرگی نشد اما در اینتر و پاریس خودش را به‌عنوان ستاره معرفی کرد. این برزیلی- ایتالیایی پیش از پیوستن به بولونیا هدایت تیم‌های اسپتزیا و جنوا را در دست داشت.
تیمش خوب گل می‌زند و خوب هم گل می‌خورد. تیاگو موتا عاشق فوتبال هجومی است و از این لحاظ بیشتر برزیلی حساب می‌شود تا ایتالیایی. از او در آینده چیزهای زیادی خواهیم دید. بولونیا در این فصل توانسته اینتر را با تساوی 2-2، ناپولی را با تساوی بدون گل و یوونتوس را با نتیجه یک-یک متوقف کند.

استون‌ویلا
درحالی‌که همه از دی‌زربی و برایتون تمجید می‌کنند و این سرمربی و این تیم را پدیده‌های لیگ برتر می‌نامند، یک قدرت تازه در فوتبال انگلستان در حال شکل‌گیری است و یک غول خفته از خواب بیدار شده است. حالا ویلا با مربیگری اونای امری تنها 2‌امتیاز از آرسنال و لیورپول کمتر دارد و 5امتیاز کمتر از منچسترسیتی جمع کرده است. اونای امری در ۳۵‌بازی نخست خود با استون‌ویلا در لیگ برتر، ۲۲‌برد کسب کرده است. این در حالی است که پپ گواردیولا و یورگن کلوپ در ۳۵‌بازی ابتدایی خود با منچستر‌سیتی و لیورپول، به‌ترتیب ۲۰ و ۱۶ پیروزی به‌دست آورده بودند. امری یک دوره ناموفق در آرسنال داشت اما در همان مقطع هم توپچی‌ها را به فینال لیگ محبوبش یعنی لیگ اروپا رساند. سرمربی اسپانیایی سابق پاری‌سن‌ژرمن، ویارئال و والنسیا، پرافتخارترین سرمربی لیگ اروپا محسوب می‌شود. اخیرا نام او به‌عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی تن‌هاخ در منچستریونایتد مطرح شده است. تنها منچسترسیتی‌(28) و نیوکاسل(27) از استون‌ویلا(26) گل‌های بیشتری در این فصل انگلستان به ثمر رسانده‌اند. اگر سوتی امیلیانو مارتینس در باخت 2بر صفر این هفته مقابل ناتینگهام فارست نبود، الان فاصله تا صدر جدول ناچیز بود. این نخستین شکست ویلا در لیگ برتر مقابل ناتینگهام از اکتبر‌1994 بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید