• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20828
+
-

نیازی به دشمن ندارند

همه مردم دنیا مثل هواداران ایسلند نیستند که تیم‌شان از نیجریه ببازد و پنالتی خراب کند اما آنها دست از تشویق ایسلندی برندارند. آستانه تحمل برخی هواداران در ملیت‌های مختلف پایین‌تر از دیگران است. ماجرای کشته شدن آندرس اسکوبار توسط باند مافیایی پابلو اسکوبار کلمبیایی بعد از آن گل‌به‌خودی در بازی با آمریکا در سال1994 را به یاد که بیاوریم در می‌یابیم قرار نیست همه هواداران چشم‌بسته به حمایت از ملی‌پوشان کشورشان بپردازند. در همین دوره و در روسیه بازیکنانی بودند که عملکردشان مورد انتقاد هواداران خودی قرار گرفت و خودشان مورد بی‌مهری آنها.
  اوزیل و گوندوغان
آلمانی‌ها هنوز دل‌شان با اوزیل و گوندوغان صاف نشده است. این دو بازیکن ترک‌تبار تیم‌ملی آلمان که اندکی پیش از آغاز جام‌جهانی در کمپین انتخاباتی اردوغان شرکت کردند و با او عکس یادگاری انداختند و از رئیس‌جمهور ترکیه که درگیر مبارزات انتخاباتی است تعریف کردند، مورد خشم هواداران فوتبال در آلمان قرار دارند. همین هفته گذشته اتومبیل گوندوغان توسط یکی از همین هواداران افراطی و عصبانی اوراق شد. عملکرد اوزیل در بازی اول مقابل مکزیک هم مورد پسند هواداران نبود و فشارها به‌حدی شد که لو در بازی دوم حتی یک دقیقه هم به او بازی نداد و گوندوغان تعویض اجباری سرمربی آلمان بود. 
  جیمی دورماز
دورماز، بازیکن سوئد که در دقایق پایانی بازی با آْمان به میدان رفت و یک خطای بی‌مورد منجر به گل انجام داد هم از حمله و خشم هواداران تیم ملی کشورش در امان نماند. سوئدی‌ها به صفحه او حمله کردند و مثل کاربران ایرانی از خجالت بازیکن‌شان در آمدند. حتی رسانه‌ها هم ساکت ننشستند. دورماز نیز به این انتقادات پاسخ داد: «همیشه افرادی بودند که با من مشکل داشتند. من با افتخار در کنار کشورم می‌ایستم. شماها مثل همیشه از من ناراحت هستید و فقط به مسیرتان ادامه دهید.»
  سردار و مسعود
بازی کند و پراشتباه مسعود شجاعی در بازی اول نکته فنی داشت اما ایرانی‌ها عملکرد او را نپسندیدند و جمله‌های تمسخرآمیز و تندی علیه او توئیت کردند. او تنها بازیکنی بود که قرار بود تعادل را در بازی ایران ایجاد کند و با نگه داشتن توپ و استفاده از تکنیک خودش فشار حریف را بگیرد. اما دو سه پاس اشتباه و زیادی کند بودنش دستمایه انتقادات زیادی شد. او در بازی دوم نبود تا موج انتقادات و تمسخرها دامان سردار آزمون را بگیرد که اتفاقا ضعیف‌تر بودن او هم نسبت به بقیه بازیکنان دلیل فنی داشت. در تیمی که قرار است 11نفره در زمین خودی تجمع کند و همه توپ‌هایی که به سمتش می‌آید سرآسیمه رد کند و به حریف بسپارد و هیچ نقشه‌ای برای حمله یا ضدحمله ندارد، طبیعتا مهاجم نوک به چشم نمی‌آید مگر روی ضربات ایستگاهی و کرنر در زمین خودی یا حریف که سردار هم فقط در این صحنه‌ها دیده شد و طبیعتا در فاز دفاعی خیلی موفق نبود. انتقادات به‌حدی بود که سردار به گریه افتاد و تهدید به جدایی از تیم‌ملی کرد.
  مسی و کابایه‌رو
خیلی از آرژانتینی‌ها و هواداران بارسلونا سعی در تطهیر مسی دارند و مدعی این نظریه هستند که مسی در تیم‌ملی تنهاست و بقیه در سطح او نیستند. هواداران رئال به تنها بودن کریستیانو رونالدو اشاره می‌کنند که در پرتغال با بازیکنانی همبازی است که چندین سر و گردن از او پایین‌ترند. با این‌حال انتقادات از عملکرد مسی در دو بازی اول به‌قدری در خود آرژانتین زیاد است که او را دستمایه طنز و تمسخر هم قرار داده است. به‌طور مثال عکسی منتشر شده از یکی از هواداران آرژانتین که در حال جمع‌آوری اعانه برای مسی هستند تا پول‌های جمع‌آوری شده را به او بدهند و مسی گل بزند. برخی کارشناسان هم معتقدند این مسی است که تیم را هدایت می‌کند و سامپائولی آلت دست اوست. انتقادات فقط متوجه مسی نیست و بقیه بازیکنان به گله‌ای گوسفند تشبیه شده‌اند که تنها هنرشان این است که دنبال مسی بروند. کابایه‌رو، دروازه‌بان آرژانتین هم که گل اول کرواسی روی اشتباه کودکانه او رقم خورد مورد هجمه هواداران فوتبال در کشورش قرار گرفته است. 
  سانچس، بوهدوز و دیگران
کارلوس سانچس موره‌نو، هافبک دفاعی 32ساله تیم‌ملی کلمبیا هم که در بازی اول این تیم مقابل ژاپن در همان دقایق اول پنالتی داد و اخراج شد مثل اسکوبار تهدید به مرگ شد. اما این‌بار به نظر می‌رسد با کشته شدن پابلو اسکوبار، قاچاقچی معروف بین‌المللی که مقصر قتل آندرس اسکوبار در سال1994 بود و همچنین صلح بین شورشیان با دولت که از دو سال پیش به این‌طرف ادامه داشته است این تهدید جدی نباشد. قتل آندرس اسکوبار به این‌ دلیل بود که او مقابل آمریکا یعنی دشمن پابلو اسکوبار گل به خودی زده بود. اوضاع بقیه گل‌به‌خودی‌زنندگان خیلی بد نیست. عزیز بوهدوز، زننده گل پیروزی ایران به مراکش مورد لطف و عنایت هواداران تیم‌ملی این کشور قرار گرفته و خبری از تهدید به مرگ و توهین نیست. اتوبو نیجریه‌ای، تیاگو لهستانی، احمد فتحی مصری، عزیز بهیچ استرالیای و دیگران تهدیدی از سوی هواداران دریافت نکردند و کسی آنها را مسخره نکرد.
  پوگبا و دخه‌آ
پوگبا معتقد است از هیچ‌کس در دنیا به‌اندازه او انتقاد نمی‌شود چون او بازیکن گرانی است و دستمزد زیادی می‌گیرد و همه انتظار دارند در همه بازی‌ها هت‌تریک کند. با این‌حال کارشناسان فوتبال و ستاره‌هایی مثل زلاتان و کانتونا از او حمایت کرده‌اند. پوگبا به‌خاطر مدل موهای عجیبش که از یک بازی تا بازی دیگر عوض می‌شود آماج انتقادات هواداران است. دخه‌آ هم که یکی از 3دروازه‌بان برتر دنیاست و فصلی عالی در لیگ‌برتر داشته، به‌خاطر 3گلی که از رونالدو در بازی اول خورد و روی یکی از آنها صددرصد مقصر بود انتقادات زیادی را تحمل کرد. او در بازی با ایران هم یک گل لایی آفساید خورد و در دو بازی اول اسپانیا حتی یک سیو هم نداشت. با این‌حال زندگی برای او و دیگر بازیکنان زیر تیغ انتقاد همچنان ادامه دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید