• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 تیر 1397
کد مطلب : 20826
+
-

دختران انتخاب کنند؛ یا دومیدانی یا نجات‌غریق

لیلی خرسند
 اردوی تیم‌ملی نجات غریق زنان در انزلی آغاز نشده، جنجال به‌پا کرده است. روز شنبه ایسنا خبر آغاز این اردو را اعلام کرد، خبری که به خودی خود جذابیت چندانی ندارد اما نکته این بود که بیشتر اردونشینان در انزلی، اعضای تیم ملی دوومیدانی هستند. 
از بین هشت نفری که به اردوی نجات غریق دعوت شده‌اند، فقط یک نفر دوومیدانی‌کار نیست. مریم طوسی، الهام کاکلی، فرزانه فصیحی، شیرین سالاری، فائزه نسایی، الناز کمپانی و سمیه مهربان دونده‌هایی هستند که در سطح اول دوومیدانی بوده‌اند. آنها یا رکورددار هستند و قهرمانی آسیایی دارند یا حداقل اینکه در مسابقات قهرمانی کشور مقام داشته‌اند و به اردوهای تیم ملی دعوت شده‌اند. مهدیه اسمعیلی تنها اردونشینی است که سابقه‌ای در دوومیدانی ندارد. مهم‌تر این است که سرمربی این تیم هم دوومیدانی کار است؛ سپیده توکلی که رکوردار پرش‌ارتفاع، هفت‌گانه و پنج‌گانه ایران است.  
شاید به نظر برسد این نفرات تیم ملی نجات غریق را به تیم ملی ترجیح داده‌اند ولی این‌طور نیست. آنها در نظر دارند همزمان در دو رشته فعالیت کنند. طبق قوانین کلی ورزش، هر ورزشکاری می‌تواند همزمان عضو تیم ملی یک رشته انفرادی و یک رشته گروهی باشد. اما نجات‌غریق و دوومیدانی هر دو رشته‌های انفرادی محسوب می‌شوند. شاید برای نفراتی که جای ثابتی در تیم ملی دوومیدانی پیدا نکرده‌اند، حضور در تیم ملی رشته دیگری جذابیت داشته باشد اما سوال این است که نفراتی نظیر مریم طوسی، فرزانه فصیحی و سپیده توکلی که رکوردار هستند و مدال‌های آسیایی دارند، چرا باید انتخاب دیگری غیر از دوومیدانی داشته باشند. این تیم برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2018 استرالیا آماده می‌شود و به نظر می‌رسد این نفرات فقط برای اینکه یک مسابقه جهانی را تجربه کنند، پیشنهاد حضور در نجات غریق را پذیرفته‌اند. 
این اولین‌باری نیست که ورزشکاران رشته‌های دیگر به اردوهای تیم‌ملی نجات غریق هجوم آورده‌اند اما این بار هم تعداد نفرات قابل توجه است و هم مقام‌هایی که در رشته قبلی‌شان داشته‌اند. به هر حال به نظر نمی‌رسد حضور این نفرات در این تیم چندان دوام بیاورد، چرا که فدراسیون دوومیدانی پیگیر بازگشت آنها است. مجید کیهانی، رییس فدارسیون در گفت‌وگو با همشهری ورزشی تاکید می‌کند که اعضای تیم‌ملی دوومیدانی حق ندارند به رشته دیگری بروند: «ما قرار است به بازی‌های آسیایی جاکارتا برویم و باید روی رشته خودمان تمرکز کنیم. نفراتی که کاندیدای حضور در بازی‌های جاکارتا هستند، حتما باید اردوی نجات غریق را ترک کنند.»
فدراسیون دوومیدانی پریسا بهزادی، نایب رییس امور زنان را مامور کرده است تا هرچه سریع‌تر پیگیر این مساله باشد. برای کیهانی نفرات ملی‌پوش مهم هستند: «هر کسی که عضو تیم ملی نیست، صلاح کار خودش را می‌داند ولی نفراتی که عضو تیم ملی دوومیدانی هستند فقط باید روی این رشته تمرکز کنند.» کیهانی به قانون ورزش هم کاری ندارد که یک ورزشکار می‌تواند عضو یک تیم‌ملی رشته انفرادی باشد یا دو تیم: «من نمی‌دانم قانون چه می‌گوید، ولی می‌دانم فدراسیون دوومیدانی این اجازه را نمی‌دهد که یک نفر در یک رشته دیگر هم کار کند و در تیم ما تمرکز نداشته باشد.»‌ با این شرایط به نظر می‌رسد فدراسیون نجات غریق باید نفرات دیگری را به اردوی تیم ملی زنان دعوت کند، شاید هم این نفرات حضور در مسابقات جهانی را به بازی‌های آسیایی ترجیح دهند.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید