آدرنالین، سرعت و دور دور شبانه
حرکات نمایشی موتورسواران در بلوار اندرزگو، آرامش شبانه اهالی را بر هم زده است
نگار حسینخانی| خبرنگار:
منطقه 1
به یاد دارم جامعهشناسی میگفت ما در خانههای خود نیز از اتفاقهای جاری در خیابان، مصون نیستیم. ساعت یک بامداد است و صداهای مهیب و خفهای سکوت خیابانها را میشکافد. انگار چرخهایی در کار تکه کردن آسفالت خیابانند. اینجا قیطریه است؛ بلوار اندرزگو که بیش از هر چیز به خیابان دوردورها معروف است. خیابانی که با فاصلهای نه چندان دور با فروشگاهها، نمایشگاهها و تعمیرگاههای ماشین و موتورسیکلت به خیابان شریعتی متصل شده و انگار با ورود به آن باید خودتان را برای دیدن چنین صحنههایی چون کورسها و درگهای شبانه آماده کنید. خیابانی در رفتوآمد بچه پولدارها که شرطبندی، آدرنالین و سرعت را به سینه این بلوار سنجاق کردهاند. حتی اگر یکبار هم گذرتان به این بلوار افتاده باشد. بدونشک ماشینها و موتورسیکلتهای گرانقیمت، خوشرنگ و عجیب نگاهتان را خیره کرده است. بورس وسپاهای خوشرنگ و عشق موتورهایی که در این بازار زن و مرد نمیشناسد. این گزارش شرح این عشقبازان و کسانی است که چندان شبهای آرامی را در این بلوار تجربه نمیکنند.
«پریا پرندوش» از علاقهمندان و عاشقان موتورسواری است و در فروشگاه ابتدای این بلوار که ویژه موتورسیکلتهای مسابقه و سواری است کار میکند و به مشتریان در انتخاب محصولی که مورد نظرشان است کمک میکند. او میگوید زنان و دختران هم به وسپاهای رنگی علاقه دارند. از او درباره بورس موتورها و مد این روزها میپرسم. پرندوش میگوید: «این روزها بیشتر موتورهای وسپا میان جوانان طرفدار دارد. این موتورها با رنگهای متنوع و شاد و شمایل اسپرت توانستهاند خریداران بسیاری در بازار داشته باشند. استریتهای 150 و 125 که رنگهای شادی دارد خریدارانی دارند، اما نمیتوان با این موتورها کورس گذاشت. بیشتر علاقهمندان به موتور بهویژه در این بلوار بیشتر به دنبال نمایش رنگ و مدل هستند، نه سرعت. با هم کل کل میکنند و رنگها و مدلهای جدید را به هم نشان میدهند.»
او میگوید وسپاهای 250سیسی از همه موتورهای خیابانی گرانتر هستند. پرندوش درباره مدلهای گران وسپاها که در بالای شهر هم طرفدار دارند، میگوید: «برای مثال یکی از مدلهای این موتورسیکلت 48 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. وسپاهای 250 سیسی هم 58 میلیون تومان و وسپای جیتیوی 60 میلیون و 600 هزار تومان است. وسپا رِد (قرمز) یا 946، خاصترین مدل و معروفترین آن 91 میلیون و 400 هزار تومان به فروش میرسد که ویژگی این موتورسیکلت در رنگ قرمز و سرخابی آن است.» اما با همه این تعاریف هیچ یک از این موتورها برای مسابقه نیستند و فقط در رنگ و مدل با هم فرق میکنند. همان دو آپشنی که بازار کلکل کردن را در اندرزگو داغ کرده است. به گفته فروشندگان این موتورها، موتورهای کورس معمولاً هزار سیسی هستند که به همیننام یا ریس شهرهاند. این موتورسیکلتها چون پلاک نمیشوند، اجازه ورود به خیابان ندارند و از 100 میلیون تومان به بالا قیمتگذاری شدهاند. اما گرانترین موتورسیکلت موجود در بازار 430 میلیون تومان به فروش میرسد. این موتورسیکلت ویژه پیست است و طرفدار زیادی دارد.
شرطبندیهای میلیونی
کنار خشکشویی ابتدای بلوار، موتورسیکلتی پارک شده است. داخل میروم و میپرسم که چقدر این دور دورها کلافهشان کرده است. خودش را شاهمرادی معرفی میکند. موتورسیکلتش را بیرون پارک کرده و اعلام میکند چون خودش علاقهمند به موتور و کورس است، همیشه از اینگونه نمایشها لذت میبرد: «من از علاقهمندان به کورسهای موتور و ماشین هستم. بیشتر روزهای خلوت و آخر هفتهها موتورسواران به اینجا میآیند. سر و صدایشان زیاد است و آخر شبها آزاردهنده هم میشود، اما من از دیدنشان لذت میبرم. برای مثال دیروقت صدای تیکآف میآید و وقتی سر میچرخانیم جوانانی را میبینیم که روبهروی مغازه با ماشینها و موتورهایشان در جا میچرخند و حرکات نمایشی انجام میدهند. البته شاید برای خودشان خطرناک باشد و برای دیگران آزاردهنده.»
«صفایی» از دیگر ساکنان این بلوار است. میگوید: «با اینکه خانه ما از بلوار اصلی فاصله دارد و پنجرهها دوجداره هستند، اما نیمهشبها از صدای گاز دادن این موتورسیکلتها و ماشینها از خواب بیدار میشویم.» این شکایتها اما در برخی ریشهدارتر است. برای مثال «باقری» که از کاسبان و اهالی قدیمی این بلوار است میگوید: «پورشهسواران، آرامشی برای این خیابان نگذاشتهاند.» «پرنیان» که سن و سالی دارد و مویی سپید کرده و از اهالی قدیمی محله است، میگوید: «بارها از خواب پریدهام. پنجرهها 2جداره هستند، اما جوابگوی این ویراژها نیست. اصلاً در کنار سر و صدا، شئونات هم رعایت نمیشود. گاهی برای طی مسافت کوتاهی شرطبندیهای آنچنانی میکنند و شما تصور کنید چه مبالغی که جابهجا نمیشود. برخورد پلیس هم کارساز نیست. بارها شکایت کردهایم، اما برای افرادی که پول چندان اهمیتی ندارد، چطور میشود با جریمه و... تنبیهشان کرد. خودشان پیشنهاد میکنند که پلیس دست به جریمه شود و حتی نگاه هم به او نمیکنند.»
دختران و پسران موتورسوار و ماشینسواری که مسابقههای شبانه برگزار میکنند تا آدرنالین خونشان بالا برود از یک تا 5 میلیون تومان و رقمهای دیگر برای این مسابقات شرطبندی میکنند. اهالی معتقدند بلوار اندرزگو از آنجا که 2 دوربرگردان نزدیک به هم دارد، شاید مکان مناسبی شده برای دوردورهای این جوانان که دنبال پاتوقهای شبانه در خیابانهای تهرانند. باقری میگوید چون بیشتر کورسها از نیمههای شب تا صبح انجام میشود، پدر پیرش نیز که صبحها به مسجد میرفت جرئت نمیکند در خیابان تردد کند، چون چند بار اتفاقهای ناخوشایند و تصادفهایی در محله رخ داده است.
کورس با قانون هیئت موتورسواری
«علیرضا سبزعلی» مجری برنامههای هیئت موتورسواری تهران درباره کورس موتورسواران میگوید: «موتورسیکلتهایی که برایشان برنامه و کورس گذاشته میشود زیرمجموعه چند کارگروه قرار گرفتهاند. این گروه موتورها معمولاً ریس، استریت (متور سنگین)، همگانی (پلاکدار)، کراس (بیابانی)،تریا و... هستند که فقط در همایشهای گروهی از همگی دعوت میشود. معمولاً برای شرکت در برنامهها موتورسواران باید بیمهنامه ورزشی، مدارک گمرکی موتور(برگ سبز)، تجهیزات موتورسواری و گواهینامهای که 2 سال از تاریخ صدور آن گذشته است همراه داشته باشند. موتورهای همگانی نیز این شرایط را دارند، به استثنای اینکه دیگر نیاز به برگ سبز ندارند و باید کارت و پلاک موتورشان درست باشد.»
به گفته سبزعلی به جز همایشها هیچ کورسی داخل شهر تهران برگزار نمیشود چون مسیرهای پرتردد ترافیکی مانع از برگزاری چنین کورسهایی است. این برنامهها معمولاً مبدأ و مقصد بین استانی دارد که بیشتر به استقامت معروفند و گاهی از 48 ساعت تا 10 روز طول میکشد. در مسابقات موتورهای همگانی نیز کورسها بهطور معمول اطراف تهران مانند پارک پردیسان به جاده فیروزکوه است. سبزعلی میگوید: «کسانی که در موقعیتهای شلوغ تردد میکنند معمولاً زیرنظر هیئت موتورسواری نیستند و کارشان بهزعم خودشان دور دور و به اعتقاد قانون تخلف است. البته این دسته کورسها نیز با پیگیریهای هیئت موتورسواران کم شده و با جریمه و توقیف وسیله، بسیار کم به چشم میخورد.» او اعلام میکند در برخی موارد حتی اگر پلیس یا بسیج نیز این افراد را به پلیس امنیت معرفی کند، تعهدات رسمی از این افراد گرفته شده، وسیلهشان توقیف میشود و موظف به پرداخت جریمههای سنگین خواهند بود.