• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207720
+
-

عراق چطور متحول شد؟

نگاه
عراق چطور متحول شد؟

علی ترابی؛ دبیر گروه سیاسی

  عراق کشوری به گستره یک تاریخ طولانی است و حضور حکومت‌های مختلف، اما نگاهی به 25سال اخیر این کشور از یک تغییر بزرگ حکایت دارد؛ تغییر از یک تسلیم محض در برابر تجاوز آمریکا و اشغال آن تا ایستادگی در برابر ظلم داعش و شکست آن، تاریخی که امروز به فریاد دادخواهی مردم عراق در مرز با اردن رسیده است؛ از مردمی که با مشق ظلم‌ستیزی حالا جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی برابر فلسطینی‌ها را تحمل نمی‌کنند.

پرده اول: تصرف عراق در کمتر از یک ماه
امروز 20سال از ‌ماه مارس سال 2003می‌گذرد؛ زمانی که آمریکا در دوره جورج بوش به عراق حمله کرد و ظرف مدتی کمتر از یک‌ماه توانست با ساقط کردن حکومت مستقر صدام‌حسین، امور عراق را در دست بگیرد.
آن روزها تصاویر و ویدئوهای گسترده‌ای از تسلیم محض عراقی‌ها برابر نیروهای آمریکایی منتشر شد.
گرچه جنایت‌های دیکتاتورمابانه صدام‌حسین در آن روزها شاید مانع از مقاومت مردمی عراقی‌ها شد، اما به هرحال اینکه کشوری حتی یک‌ماه در برابر تجاوز خارجی تحمل نکند، اوج شکنندگی آن جامعه را نشان می‌دهد.

پرده دوم:  مشق عراق برای مبارزه با ظلم
دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش درست 10سال پیش با خیال تصرف عراق استان الانبار را به تصرف درآورد. ماه‌های پایانی سال 2013 و آغازین روزهای سال2014 عراق را صحنه درگیری کرده بود در الرمادی و فلوجه.تجاوز داعش به خاک عراق نشان داد عراق 2013با عراق 2003تفاوت کرده و حالا این کشور تلاش دارد مشق مبارزه با ظلم‌ستیزی را بنویسد.
در این میان نقش راهبری و راهوری سردار حاج قاسم سلیمانی قطعا قابل‌انکار نیست. رشد فکری و عملکردی مردم عراق در سایه فرمان جهاد مرجعیت و تشکیل حشدالشعبی، در کنار حضور مستشاری همسایه‌شرقی عراق یعنی ایران شکل گرفت و حالا به بلوغ رسیده است.

پرده سوم: نماد بلوغ ظلم‌ستیزی در عراق
و حالا سال 2023 فرارسیده است. این روزها تجمع اعتراضی مردم عراق در غربی‌ترین نقطه این کشور و مرز با اردن در حال برگزاری است. هزاران نفر از مردم از شهرهای مختلف عراق خود را به طریبیل رسانده و با در دست گرفتن پرچم فلسطین و عراق در کنار هم نشان می‌دهند که تفکر ظلم‌ستیزی آنها به رشد قابل‌قبولی رسیده است. جامعه‌ای که روزی تجاوز آشکار و مستقیم آمریکا را دید و با کمترین مقاومتی کشور را تسلیم کرد، این روزها تجاوز پنهان آمریکا زیر سایه رژیم صهیونیستی به غزه را تحمل نمی‌کند.
عراقی‌ها برای رسیدن به طریبیل یک‌بار تاریخ 20سال اخیر را مرور می‌کنند. مسیر رسیدن به طریبیل مسیر بلوغ فکری عراق است؛ آغاز از نقطه صفر کنار کاخ صدام در بغدادی که سریعا تسلیم شد، در ادامه عبور از الرمادی و فلوجه، سرزمین‌های پیکار با داعش و در نهایت مقصدی به نام طریبیل، عرصه نمایش بلوغ مبارزه با ظلم در عراق.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید