• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 10 آبان 1402
کد مطلب : 207701
+
-

خفه خون غرب

سکوت محض مدعیان حقوق بشر درباره قتل عام جبالیا

گزارش
خفه خون غرب

حسین ارجلو-روزنامه‌نگار

درحالی‌که رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد محسوس و قابل ارائه‌ای علیه حماس به‌دست نیاورده و علی‌الدوام از پیروزی در برابر این مجموعه نظامی سخن‌پراکنی می‌کند، ارتش اشغالگر این رژیم با حمله به اردوگاه جبالیا دست به جنایتی هولناک زد تا یک‌بار دیگر عیان شود که هدف تل‌آویو، کشتن غیرنظامیان اعم از زنان و کودکان است، نه رزمندگان حماس. این حمله که تا لحظه انتشار این گزارش، بیش از 100شهید بر جای گذاشته، نشان داد رژیم صهیونیستی در برابر حماس، دچار یک شکست تمام‌عیار شده و برای جبران آن نزد افکارعمومی صهیونیست‌ها، زنان و کودکان را هدف حملات سبعانه خود قرار می‌دهد.




سکوت کشورهای غربی - عربی

با وجود آن‌که بمباران اردوگاه جبالیا در نوار غزه یکی از شنیع‌ترین و ضدانسانی‌ترین رویدادها در طول جنگ علیه غزه به شمار می‌رود، اما کمترین واکنشی از سوی کشورهای غربی - عربی در قبال این حادثه ضدانسانی دیده می‌شود. در‌واقع این جنایت در حالی انجام می شود که برخی از این کشورها در قبال توحش رژیم کودک‌کش صهیونیستی مدت‌هاست سکوت اختیار کرده و حداکثر اقدام عملی آنها، ابراز تأسف‌های شفاهی از این‌گونه رویدادهاست.
آمریکا و دولت‌های اروپایی نقض‌های روسیه در جنگ علیه اوکراین را محکوم و از تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری عدالت در حق قربانیان حمایت می‌کنند؛ حملات حماس علیه رژیم صهیونیستی را محکوم و خواهان مجازات مسئولان حماس و آزادی گروگان‌ها می‌شوند، اما در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر تاکنون علیه نوار غزه ساکت مانده‌اند. محاصره تحمیلی ۱۶ ساله علیه این منطقه را که در سطح مجازات جمعی است، محکوم نمی‌کنند؛ از اظهارات رهبران سیاسی رژیم صهیونیستی انتقاد نمی‌کنند که تلاش دارند تمایز ضروری بین غیرنظامیان و نظامیان در غزه را محو کنند و این منطقه پرجمعیت را با حملات پیاپی هدف قرار می‌دهند. آمریکا و دولت‌های اروپایی حتی به صراحت از رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند که در حمله خود به نوار غزه به استانداردهای بین‌المللی احترام بگذارد چه رسد به اینکه این رژیم را مجازات هم بکنند. همه این واقعیت‌ها برخلاف وضعیت اوکراین است که آمریکا و غرب تمام تلاش خود را برای جلب حمایت بین‌المللی از کی‌یف و انزوای روسیه به کار بستند. جهان امروز ناظر سکوت در برابر آسیب‌های ویرانگر علیه مردم غزه به دلیل محاصره و حمله به آن توسط رژیم صهیونیستی است.
به بیان دیگر، ریاکاری و استانداردهای دوگانه غرب کاملا آشکار است. اگر کشورهای غربی بخواهند سایر کشورها را متقاعد کنند که گفته‌های آنها را درباره ارزش‌ها، حقوق بشر و قوانین بین‌المللی حاکم بر درگیری‌های مسلحانه باور کنند، باید اصول جهانی را که به درستی درباره نقض‌های روسیه در اوکراین و حماس در اراضی اشغالی به کار می‌برند، برای بی‌پروایی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه جان غیرنظامیان در نوار غزه نیز اعمال کنند؛ اتفاقی که ثابت شد روی نخواهد داد.
به عنوان نمونه، سفیر امارات در سازمان ملل به جای حمایت از مقاومت، طوفان الاقصی را جنایت خطاب کرد!
مصر همچنان از بازگشایی کامل و دائمی گذرگاه رفح برای ارسال کمک های دارویی و غذایی خودداری می کند اما رفتارش به گونه ای است که گویی در کنار مردم فلسطین قرار دارد. این در حالی است که پیش از جنگ، روزانه حداقل 500 تریلی وارد نوار غزه می شد ولی در حال حاضر،‌ بعضا تا 20 تریلی وارد این منطقه جنگزده می شود.
قطر و عربستان سعودی هم ضعیف‌ترین واکنش‌ها را نسبت به نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه داشته‌اند. قطر درحال حاضر نقش میانجی میان تل‌آویو و کشورهای اسلامی را ایفا می کند و عربستان نیز در موضعی انفعالی، موشک های شلیک‌شده یمنی‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی را رهگیری می نماید! این انفعال تا جایی است که برخی کاربران عرب زبان، کمک‌های ایران به مقاومت فلسطین را با ارسال کفن به غزه از سوی بعضی دول عربی مقایسه کرده‌اند.
این در حالی است که کنشگری خنثی و بعضا منفعل کشورهای عربی در کنار برخی کشورهای اسلامی، با اعتراض گروه‌های جهادی فلسطین نیز مواجه شده است.
«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی حماس در پیامی مکتوب در واکنش به انفعال کشورهای اسلامی و عربی در قبال جنایت‌های اشغالگران صهونیست علیه مردم غزه خطاب به رهبران آنها گفته است که چقدر باید خون فلسطینی ریخته شود تا اقدامی کنید؟
به گفته این مقام فلسطینی، جنایتکاران صهیونیست تفاوتی میان هیچ کس در غزه قائل نیستند و اعم از زن و کودک و سالخورده را قتل عام می‌کنند، اشغالگران با این جنایت‌ها صفحه ای ننگین و شرم آور،  مالامال از خونریزی در تاریخ ثبت می‌کنند.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز منتقد موضع ضعیف موضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال غزه است و در بیانیه ای اعلام کرده که مواضع کشورهای عربی و اسلامی در قبال غزه ضعیف و تحرکات سیاسی کشورهای مختلف در برابر آمریکا و کشورهای غربی با تردید است. از سوی دیگر، اسماعیل السنداوی ابو مجاهد، نماینده جنبش جهاد اسلامی در دمشق،‌ «عجز و ناتوانی» کشورهای عربی و اسلامی در قبال «کشتارهای جمعی» در غزه را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد، مقاومت عراق از طریق حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به فلسطینیان کمک می‌کند.
«فوزی العشماوی» تحلیلگر مصری نیز درباره سکوت کشورهای عربی در قبال جنایات غزه گفته است: «من از اینکه شاهد تظاهرات و راهپیمایی‌های گسترده در پایتخت‌ها و شهرهای جهان در حمایت از غزه و در محکومیت حمله ددمنشانه اسرائیل هستم و همزمان شاهد سکوت گورستان وار، خیابان‌ها و میادین کشورهای عربی هستم، بسیار اندوهگین و ناراحتم.»
پیش از این، «سکینه فواد»، تحلیلگر مصری ضمن انتقاد از انفعال سران عرب در قبال تحولات غزه و ارتکاب جنایات از سوی رژیم صهیونیستی، خواستار اخراج سفیران این غده سرطانی از کشورهای عربی سازشکار شد و افزود که سفیران غده سرطانی را از کشورهای خود اخراج و همه اشکال عادی‌سازی را متوقف کنید و تحریم و محاصره و انزوایی بر آنها روا دارید، مشابه آنچه علیه فلسطینیان اعمال کردند. این تحلیلگر مصری تاکید دارد که ننگ است که اسیر اراده کشورهای غربی باشیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :