• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20772
+
-

سیاسی‌ترین بازی جام

بعد از 19سال‌ونیم از سپری شدن جنگ کوزووو، سه نفر از اهالی سابق این منطقه از مهاجمان جنگ در زمین فوتبال انتقام گرفتند. ژردان شکیری، گرانیت ژاکا و والون بهرامی سه بازیکنی بودند که با پیراهن سوییس اما قلبی برآمده از کوزووو مقابل صربستان قرار گرفتند. اتفاقا دو نفر اول موفق شدند با دو گل دراماتیکی که زدند، برای اولین‌بار در طول این‌ جام بازی باخته را برگردانند. این سه، جزو ده‌ها هزار پناهنده کوزووویی در سوییس هستند. شکیری که با کفشی که پرچم دو کشورش در آن نقش بسته بود، به مصاف صربستان رفت. او گفته بود: «مدت‌ها منتظر چنین قرعه‌ای بودم!» شکیری برای گل پیروزی دقیقه۹۰ پیراهنش را از تن در آورد و یک کارت زرد را به جان خرید؛ با کفش‌هایی که پاشنه یک لنگه‌اش پرچم 6 ستاره کوزووو بود و آن یکی سوییس. جمعه شب همه اهالی کوزووو طرفدار سوییس بودند و پرچم‌های این کشور را از خانه‌های خود آویختند. شاید فیفا شکیری و ژاکا را به‌خاطر شادی بعد از گل‌شان محروم کند اما برای آنها که بعد از گلزنی به تیم ملی دشمن، مردم‌شان با انگشتان خود شکل بال‌های عقاب روی پرچم آلبانی را به دوربین‌ها نشان دادند، محرومیت اهمیتی ندارد. شاید بعد از بازی ایران-آمریکا این بازی سیاسی‌ترین بازی جام‌جهانی دو، سه دهه اخیر باشد. در همین دوره هم بازی ایران-مراکش می‌توانست جنبه‌های سیاسی داشته باشد چون اندکی پیش از آغاز جام‌جهانی مراکش رابطه سیاسی‌اش را با ایران قطع کرده بود اما این تصمیم سیاسی تاثیری روی بازی فوتبال بین دو کشور نداشت.
تالانت، برادر ژاکا که گل مساوی را به صربستان زد در تیم ملی آلبانی بازی می‌کند. پدر ژاگا به دلیل فعالیت‌هایی که علیه دولت یوگسلاوی سابق در دهه 80 میلادی داشت سه سال و نیم در زندان بود. پدر او کوزووویی و مادرش آلبانیایی است. شکیری که به خاطر بازی خوبش جایزه بهترین بازیکن میدان را برد بعد از این برد، گفت: «تا جایی که بحث پیشرفت فوتبال ما مطرح باشد، می‌توانم بگویم که در این چند سال نشان داده‌ایم که چقدر پیشرفت کرده‌ایم و امشب هم یک بار دیگر در زمین بازی این موضوع را نشان دادیم. صربستان یک بر صفر پیش افتاد اما به تلاش‌‌مان ادامه دادیم. این بازیکنان در سرتاسر اروپا در باشگاه‌هایی بزرگ بازی می‌کنند و خونسردی‌شان را بعد از دریافت گل حفظ کردند. ما ورق را به سود خودمان برگرداندیم و این کاری بود که در یکی، دو سال گذشته نتوانسته بودیم انجام دهیم.» او در مصاحبه بعد از بازی حرفی از اختلافات سیاسی نزد.  در ۱۱ ژوئن ۱۹۹۹ یوگسلاوی پذیرفت از کوزووو عقب‌نشینی کند و شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ۱۲۴۴ یک حکومت موقت به سرپرستی سازمان ملل را در کوزووو ایجاد کرد که در عمل به معنی جدایی این منطقه از یوگسلاوی بود. حالا دقیقا 19سال از آن تاریخ می‌گذرد و این کشور که صربستان هنوز آن را به رسمیت نمی‌شناسد، صاحب پرچمی است شبیه پرچم سازمان ملل با 6ستاره که بیانگر 
6 آلبانیایی‌ها، صرب‌ها، ترک‌ها، گورانی‌ها، کولی‌ها و بوسنیایی‌ها. یوگسلاوی سابق متلاشی شد و حالا 6 کشور کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، اسلوونی، مقدونیه و کوزووو انگیزه‌های زیادی برای شکست دادن نمایندگان ورزشی صربستان که بازمانده حکومت یوگسلاوی سابق است در خود می‌بینند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید