• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20771
+
-

خط‌ و نشان تیلور برای یزدانی

خط‌ و نشان تیلور برای یزدانی

محسن محمود‌صفری
مسابقات جهانی کشتی در پاریس برای آزادکاران ایران خوش‌یمن نبود و ملی‌پوشان به تک مدال حسن یزدانی قناعت کردند و به ایرن بازگشتند. یزدانی در وزن 86 کیلوگرم تمام رقبایش را مقتدرانه از پیش‌رو برداشت و توانست به دومین مدال جهانی خود برسد.حالا اما در مسابقات جهانی مجارستان حسن یزدانی با کشتی‌گیرانی روبه‌رو خواهد شد که شاید مهم‌ترین رقبایش باشند. 
    سه شگفت انگیز!
مسابقات جهانی کشتی سال 2018 قرار است اواخر مهر ماه  و اوایل آبان ماه به میزبانی کشور مجارستان برگزار شود. این مسابقات در 10 وزن برگزار خواهد شد و نمایندگان ایران به دنبال جبران ناکامی‌ سال گذشته خود هستند. با توجه به برنامه‌های کادرفنی و اعزام کشتی‌گیران به تورنمنت‌های مختلف مشخص است  که هنوز کادر فنی روی اعزام نفرات منتخب به بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی به جمع‌بندی نرسیده‌ است. از این بین فقط حسن یزدانی خیالش بابت حضور در مسابقات آسیایی و جهانی راحت است، گواه این ماجرا می‌تواند عدم اعزام او به تورنمنت تفلیس باشد. یزدانی از سال 2015 به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد اضافه شد و توانست در مسابقات جهانی 2015 مدال نقره، المپیک ریو مدال طلا و مسابقات جهانی 2017 مدال طلا کسب کند. نکته جالب درباره حضور سه دوره‌ای یزدانی در مسابقات جهانی و المپیک شرکت او در اوزان مختلف است. او در اوزان 70،74 و 86 کیلوگرم کشتی گرفته و در هر سه وزن مدال‌های ارزشمندی را کسب کرده است.
    خوش شانسی یزدانی یا رقبا؟
سه کشتی‎گیر در دنیا، این روزها نام‌شان بیشتر از سایرین خودنمایی می‌کند. عبدالرشید سعداله‌یف، کایل اسنایدر و حسن یزدانی که هر سه دارنده مدال جهانی و المپیک هستند. سعداله‌یف ملقب به تانک روسی را باید فنی‌ترین کشتی‌گیر حال حاضر دنیا دانست که تمام رقبایش را با امتیاز عالی شکست می‌دهد. کایل اسنایدر آمریکایی با قدرت فوق العاده خود تمام حریفانش را مبهوت می‌کند او با همین قدرت بی‌نظیرش در فینال مسابقات جهانی 2017 موفق شد تانک روسی را شکست دهد. دیگر نامدار این روزهای کشتی دنیا حسن یزدانی پرچم‌دار کشتی ایرانی است که جسورانه به حریفان از ثانیه اول می‌تازد تا حریف پرچم سفید را در مقابل او بالا ببرد این سبک رودررویی بی‌شباهت به مبارزه جردن باروز آمریکایی نیست که حالا پا به سن گذاشته است و جایش را به جوان‌ترها داده است و بیشتر روی تشک از باروز تلفیقی از تجربه و جنگندگی را می‌بینیم. 
رقابت سعداله‌یف، اسنایدر و یزدانی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد چراکه یزدانی قرار است در وزن 86 کیلوگرم رقابت کند و اسنایدر هم کماکان قصد ندارد سکوی قهرمانی 97 کیلوگرم را به کسی بسپارد از این بین سعداله‌یف روس با توجه به شرایط وزنی که دارد حضورش در 86 کیلوگرم بعید به نظر می‌رسد و حضورش در وزن 97 کیلوگرم با توجه به حضور اسنایدر با ریسک بالایی همراه خواهد بود. تنها وزن کم خطر برای سعداله‌یف که مدال او را تضمین کند 92 کیلوگرم است که وزنی غیر المپیکی محسوب می‌شود ولی حداقل مدال طلای روس‌ها را  تضمین می‌کند.
    یزدانی و خاطرات تلخ کرمانشاه
جدی‌ترین رقیب یزدانی در مسابقات جهانی بوداپست مجارستان را باید دیوید تیلور آمریکایی دانست که تجربه شکست دادن یزدانی را دارد. یزدانی در مسابقات جام‌جهانی کرمانشاه به سد محکمی برخورد که آن کشتی‌گیر کسی نبود جز تیلور آمریکایی که جلوی چشم ایرانی‌ها شانه‌های قهرمان پرآوازه‌شان را به تشک چسباند. البته سرماخوردگی در کرمانشاه به‌شدت قوای جسمانی یزدانی را کاهش داده بود و تیلور نهایت بهره را از این موضوع کرد. حالا با گذشت تقریبا دو سال از آن ماجرا تیلور مجددا ملی‌پوش وزن 86 کیلوگرم آمریکا شده است اتفاقا در کشتی پایانی انتخابی تیم ملی آمریکا با به‌دست گرفتن میکروفن فریادکشان گفت:«برای کسب مدال طلا به مجارستان می‌روم و به شما قول می‌دهم حقم را بگیرم.» دوبنده تیم ملی آمریکا در این وزن  تا مدت‌ها دراختیار جیدن کاکس بود که در المپیک ریو موفق شد علیرضا کریمی را شکست دهد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید