• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20770
+
-

ویدئوچک در یک‌قدمی ایران


تا دو ماه دیگر استادیوم آزادی باید به امکانات لازم برای «کمک‌داور ویدئویی» مجهز شود
با وجود تردیدهای فراوان، فیفا سرانجام تصمیم گرفت از تکنولوژی کمک داور ویدئویی در جام‌جهانی2018روسیه استفاده کند. تا همین حالا که در میانه‌های مرحله گروهی هستیم، ویدئوچک تاثیر گسترده‌ای روی سرنوشت مسابقات گذاشته و در بسیاری از موارد تصمیمات داور میدان را نقض کرده است. این حجم از تاثیرگذاری طبعا مخالفان زیادی دارد، اما گویا فدراسیون جهانی از نتیجه کار رضایت دارد و به این ترتیب به‌زودی استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در کشورهای زیرمجموعه فیفا هم الزامی خواهد شد. در اولین گام کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از این سیستم سود خواهد برد. پیش‌تر قرار بود در مرحله یک‌هشتم نهایی شاهد استفاده از این فناوری باشیم که این اتفاق رخ نداد، اما حالا که ویدئوچک در جام‌جهانی در معرض دید صدها میلیون هوادار فوتبال قرار گرفته، دیگر منعی برای به کارگیری آن وجود ندارد. 
    5شهریور؛ اولین ویدئوچک تاریخ آزادی
مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان از اوایل شهریور سال جاری آغاز خواهد شد که ایران در هر دو بازی غرب نماینده دارد؛ استقلال باید به مصاف السد قطر برود و پرسپولیس هم رودرروی الدحیل قرار خواهد گرفت. با این اوصاف روز پنجم شهریور در بازی استقلال و السد، اولین بهره‌برداری از سیستم کمک داور ویدئویی در تاریخ ورزشگاه آزادی به ثبت خواهد رسید. بدیهی است که استفاده از چنین سیستمی نیاز به تجهیرات کامل تصویری برای پوشش خط آفساید و دوربین‌های متعدد به منظور ثبت تصویر از زوایای گوناگون دارد. البته در ورزشگاه آزادی خوشبختانه این شرایط تا حد زیادی فراهم است، اما خیلی از ورزشگاه‌های ایران که ممکن است میزبان لیگ قهرمانان آسیا شوند چنین امکاناتی ندارند.
    معضل میزبانی سایپا
فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا از زمستان امسال آغاز می‌شود و اگر مشکل اداری خاصی پیش نیاید، پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن و سایپا 4نماینده ما در این تورنمنت خواهند بود. پرسپولیس و استقلال که در آزادی میزبانی می‌کنند، ذوب هم در فولادشهر بازی می‌کند که حداقل از نظر تجیهزات تصویری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما محل میزبانی سایپا یک معمای کامل خواهد بود. قاعدتا این تیم باید ورزشگاه تختی را به‌عنوان استادیوم خانگی‌اش معرفی کند، اما بعید است این ورزشگاه از امکانات لازم برای استفاده از ویدئوچک برخوردار باشد. به این ترتیب باید دید سایپا مشکلش را چطور حل می‌کند، هرچند به مرور همه ورزشگاه‌های لیگ برتری ناچارند این تجهیزات را فراهم کنند، چرا که دیر یا زود حتی در لیگ داخلی هم باید به استقبال این سیستم برویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید