بر خلاف سالهای گذشته که مدارس رابط خانوادهها و پیمانکاران سرویس مدارس بودند و پیش از شروع سال تحصیلی مسائل حملونقل دانشآموزان را پیگیری و حل و فصل میکردند، امسال با تصویب نامه هیأت وزیران، این وظیفه از دوش مدارس و وزارت آموزش و پرورش برداشته شده و انعقاد قرارداد بین مدارس با پیمانکاران سرویس مدارس ممنوع شد. بهگفته محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، دلیل به تصویب رسیدن این آییننامه متمرکز شدن مدیران مدارس بر وظایف آموزشی آنها بوده است، اما این تصمیم سبب شده موضوع حملونقل دانشآموزان متولی مشخصی نداشته باشد و این شرایط به بلاتکلیفی و اعتراض دانشآموزان و خانوادهها بینجامد. صحبتهای پیمانکاران سرویس مدارس نشان میدهد توضیحات کاظمی با اتفاقات سال تحصیلی گذشته بیارتباط نیست و دلیل ورود هیأت وزیران به این موضوع به شرایط سال گذشته برمیگردد که از ابتدای سال تحصیلی تعطیلات ناخواستهای به دانشآموزان تحمیل شد و حدود 2 ماه مدارس غیرحضوری شدند. درحالیکه خانوادهها در ابتدای سال تحصیلی، پرداخت هزینه سرویس مدارس را برای 9ماه سال تحصیلی متعهد شدند و رانندگان سرویس مدارس انتظار داشتند آنها به این تعهدات پایبند باشند تا تعطیلات پیشبینی نشده مدارس باعث کاهش حقوق و دستمزد آنها نشود. وقتی خانوادهها از پرداخت هزینه خدماتی که استفاده نکرده بودند، سر باز زدند، آموزش و پرورش برای حل اختلاف پیمانکاران سرویس مدارس و خانواده دانشآموزان دچار چالش شد. با آنکه بخشی از وظایف آموزش و پرورش به سایر نهادها مانند مدیریت شهری واگذار شده بود، یکی از سرویسهای تاکسی اینترنتی با ادعای ارائه خدمات با 30درصد کمتر از نرخ مصوب به این موضوع ورود کرد و درحالیکه انتظار میرفت با تحقق وعده و ادعایش بتواند باری از دوش خانوادهها بردارد، شاهد خلف وعده و تعلل یک ماهه این شرکت بودیم که افزایش مشکلات دانشآموزان را در پی داشت. این شرایط سبب ورود دادستانی به ماجرا شد و در اختیار گذاشتن هزار دستگاه تاکسی از سوی شهرداری برای شرکت حملونقل اینترنتی، راهحل دادستانی برای حل و فصل ماجرا بود، اما بهگفته مدیر نوسازی ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و مسئول سامانه مدارس این سازمان، برای رفع اصولی این مشکل و جلوگیری از بینظمی در رفتوآمد دانشآموزان، باید هنوز هم منتظر بمانیم. امین رهبر میگوید: «خانوادهها باید مطابق با اطلاعات ثبتشده شرکتهای مورد تأیید در سپند برای سرویس مدارس اقدام کنند و اگر اینطور نباشد، فرایند برخورد یا نظارت با شهرداری نیست؛ اولیا برای درخواست نظارت باید درخواست سرویس را از سامانه سپند داشته باشند.»
ماجرای سرویس مدارس به کجا رسید؟
در همینه زمینه :
گشتی در اقتصاد ایران
خبر آخر