
رکورد تعداد تماشاگر روزانه سینمای ایران
حال خوب سینما در «هتلِ»

ناصر احدی- روزنامهنگار
توده سینماروهای ایرانی سلیقه و پسند مشابه و ثابتی دارند. هر فیلمی که در تیزرها و تریلرهایش چند چهره ظاهرا آشنای ژانر کمدی، چند نمای پایکوبی یکی دو تا شوخی با سوژههای خط قرمزی داشته باشد و البته کارگردانی و فیلمنامه و بازیگری را جدی نگیرد، کموبیش میتواند خیالش از بابت فروش بالا در گیشه راحت باشد. فروش این فیلمها تضمینی است. چندینبرابر سرمایه و زحمتی که صرف فیلم شده، به جیب سرمایهگذار و تهیهکننده برمیگردد و رقم قرارداد کارگردان و بازیگران هم پروژهبهپروژه بالاتر میرود. تعدادی از فیلمهای سینمای ایران فعلا با این فرمول ساده روزهای خوبی را تجربه میکند و آمارها از روزهای خوش سینمای ایران حکایت دارند. بنابر اعلام سازمان سینمایی، روز سهشنبه هفته گذشته که روز بلیت نیمبهای سینماست، ۲۴۵هزار نفر فیلمهای در حال اکران را دیدند و به این ترتیب رکورد تعداد تماشاگر روزانه سینمای ایران شکست. تا اطلاع ثانوی، سینمای ایران بیش از هر چیزی از رکوردشکنی لذت میبرد. کمدیهای پرفروش جور سایر ژانرها را میکشند و با ارقام درشت فروششان، واقعیت از دست رفتن تنوع و تکثر در سینما را کمرنگ جلوه میدهند.
رکوردشکنی با موضوعات متنوع
به جز دستاندرکاران فیلمها، مدیران سازمان سینمایی هم از فروش بالای چند فیلم در حال اکران بسیار خشنودند. مصطفی کمیجانی، معاون دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی، با اشاره به رکوردشکنی دوباره سینما طی چندماه اخیر گفت: «این خبری خوشحالکننده برای علاقهمندان سینمای ایران و در مجموع برای اهالی فرهنگ و هنر است که روز سهشنبه دومآبان برای اولینبار حدود ۲۴۵هزار نفر در یک روز از فیلمهای روی پرده دیدن کردند.» کمیجانی دلایل این رکوردشکنی را تنوع آثار روی پرده که شامل مضامین و موضوعاتی از قبیل کودک و نوجوان، خانواده، کمدی و اجتماعی است، دانست و گفت: «نیاز مخاطب به نشاط و سرگرمی در فضای عمومی و اعتماد او به مضامین آثار روی پرده و همچنین مدیریت صحیح سانسها و نمایش فیلمها که در تعامل دوسویه سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش شکل گرفته ازجمله دلایل اصلی جابهجایی پیدرپی رکورد استقبال مخاطبان از سینمای ایران است.» کاملا واضح است که سینماروها نهایتا به تماشای 3-2 فیلم - که کمدی یا فیلم کودک هستند - تمایل دارند و این رکوردشکنی به تمام فیلمهای روی پرده بیربط است.
سهم 80درصدی 2فیلم
یکی از فیلمهایی که سبب این رکوردشکنی شده انیمیشن «بچهزرنگ» است. طبق اعلام روابطعمومی این فیلم، انیمیشن «بچهزرنگ» به تهیهکنندگی حامد جعفری در کمتر از یکماه توانسته به فروش ۲۰میلیارد تومانی برسد. این انیمیشن از پنجم مهرماه در سالنهای سینمایی سراسر کشور اکران شده و ۴آبان، قبل از رسیدن به یکماه اکران، توانست به فروش ۲۰میلیاردتومانی و مخاطب بیشتر از ۵۵۰هزار نفری دست یابد. همچنین طبق اعلام سینمادیلی، این فیلم در روز سهشنبه هفته گذشته با 45هزار تماشاگر و فروش یکمیلیاردو100میلیون تومانی سهمی حدودا 20درصدی در رکوردشکنی تعداد تماشاگر روزانه سینما داشته است.
فیلم دیگری که نقش اصلی این رکوردشکنی است، «هتل» ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی است که روز سهشنبه با 144هزار تماشاگر و فروش 3میلیاردو800میلیون تومانی سهمی 60درصدی در این موفقیت داشته است. 18فیلم دیگر در حال اکران، با همه تنوع موضوعی که معاون دفتر نظارت بر نمایش سازمان سینمایی از آن یاد کرده، رویهمرفته 20درصد در این رکوردشکنی نقش داشتهاند.