• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 آبان 1402
کد مطلب : 207281
+
-

آزمایش رپتورها

آزمایش رپتورها

استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک، برای انجام تست موتورهای رپتور یکی دیگر از موشک‌های استارشیپ خود را روشن کرد.
این شرکت برای مدت کوتاهی یکی از ۶موتور رپتور را در نمونه اولیه SHIP26 استارشیپ خود در پایگاه استاربیس در ساحل خلیج‌تگزاس مورد آزمایشی جدی قرار داد. اسپیس‌ایکس در صفحه رسمی‌اش در پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس این خبر را اعلام و یک ویدئو نیز در این خصوص منتشر کرد که مراحل روشن‌شدن موتورهای نمونه اولیه موشک «استارشیپ» را به نمایش می‌گذارد.
این موشک یک تقویت‌کننده قوی مرحله اول به‌نام سوپر هوی(Super Heavy) و یک فضاپیمای مرحله بالاست که به استارشیپ معروف شده است. یک موتور رپتور اسپیس‌ایکس نیروی این دو مرحله را تأمین می‌کند و هر دو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که به‌طور کامل و سریع برای بار دوم قابل استفاده باشند. این قابلیت استفاده مجدد با احتراق در مدار و روشن شدن موتور فعال می‌شود که به وسایل نقلیه استارشیپ امکان می‌دهد پس از بلند شدن به‌طور ایمن به زمین بازگردند. با این حال، استارشیپ پس از یک ماموریت‌ کوتاه‌مدت که آن هم با انفجار کنترل‌شده در آسمان همراه بود، آزمایش جدی دیگری نداشته است و به‌گفته اسپیس‌ایکس همچنان در مسیر توسعه و بهبود قرار دارد. در آوریل۲۰۲۳ استارشیپ مدت کوتاهی پس از پرتاب دچار مشکل شد و مسئولان عملیات تصمیم به لغو برنامه و منفجر کردن موشک گرفتند.
اسپیس‌ایکس خود را برای دومین پرواز آزمایشی استارشیپ آماده می‌کند. این موشک یک سوپر هوی موسوم به Booster9 و همچنین مرحله بالایی «شیپ ۲۵» را خواهد داشت. این شرکت احتراق ساکن را با هر دو (بوستر ۹ و شیپ ۲۵) انجام داده و اعلام کرده است که هر دو این عناصر از نظر فنی آماده پرواز هستند.
با این اوصاف، مسائل نظارتی همچنان به‌عنوان مانع وجود دارند و این شرکت باید آنها را رفع کند. در واقع تا وقتی اداره هوانوردی فدرال آمریکا مجوز لازم را به اسپیس‌ایکس ندهد، بوستر ۹ و شیپ ۲۵ امکان پرتاب نخواهند داشت.
استارشیپ قرار است در نهایت انسان را به مریخ ببرد. در سال۲۰۰۷، ایلان ماسک یک هدف بزرگ برای فعال کردن اکتشاف و استقرار انسان در مریخ تعیین کرد. اسپیس‌اکس توسعه موتور موشک رپتور را پیش از سال۲۰۱۴ آغاز کرده بود. از سال۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، ماسک اظهارات مختلفی را بیان و ابراز امیدواری کرده بود که اسپیس‌ایکس انسان‌ها را  بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به مریخ بفرستد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :