• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20703
+
-

ضرب‌الاجل یک هفته‌ای ایران به اروپا

عراقچی: عده‌ای از بازگشت ‌تحریم‌ها لذت می‌برند

دیپلماسی
عراقچی: عده‌ای از بازگشت ‌تحریم‌ها لذت می‌برند

همایش تجلیل از کارآفرینان و مدیران اشتغال زای کشور دیروز در حالی در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد که 2 مهمان ویژه داشت. محمد جواد ظریف و معاونش سیدعباس عراقچی در جمع چهره‌های اقتصادی کشور شرکت کردند تا در روزهایی که سرنوشت برجام نامشخص است به آنان دلگرمی بدهند. عراقچی در جمع فعالان اقتصادی با بیان اینکه برجام در شرایط غیرعادی به سر می‌برد، اظهار داشت: ما و بقیه اعضای باقیمانده در تلاش هستیم اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشود به وضعیت ماقبل برجام و حتی فراتر برگردیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با یورو نیوز از تعبیر اتاق مراقبت‌های ویژه استفاده کردم و گفتم که برجام در‌‌آی‌سی‌یو است. واقعیت این است که برجام از شرایط طبیعی خارج شده و باید ببینیم آیا می‌توانیم آن را به حالت تعادل برگردانیم.

عراقچی اضافه کرد: ما در چند هفته اخیر مذاکرات فشرده‌ای با اتحادیه اروپا، چین و روسیه داشته‌ایم و این مذاکرات هر روز در سطوح مختلف ادامه دارد.
3کشور اروپایی و اتحادیه اروپا قول دادند بسته‌ای از راه‌حل‌های عملی برای تأمین خواسته‌های ایران ارائه دهند. ما منتظر هستیم و امیدواریم تا آخر‌ماه جاری میلادی این بسته را به ما تحویل دهند.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: برجام ابزاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و غرب بود و اگر ما به مسیری برویم که این تحریم‌ها برگردد و یا مضاعف شود حتما به خواسته آمریکایی‌ها عمل کرده‌ایم و در مسیر آنها قدم زده‌ایم که این را باید به آن دقت داشته باشیم و مواظب باشیم که در تله دشمنان نیفتیم.

 عراقچی تأکید کرد: آنچه الان با اروپا می‌گذرد نه می‌توانم بگویم ناامید‌کننده است و نه می‌توانم بگویم باید امیدوار باشیم. پیشنهادها و موانعی وجود دارد. وی ادامه داد: بعید نیست به‌زودی با اروپایی‌ها به راه‌حل‌هایی برای ادامه برجام برسیم و شاید هم نرسیم اما باید وضعیت اقتصادی کشور را با امکانات درونی هماهنگ کنیم. عراقچی با بیان اینکه متأسفانه برخی مواقع ما خودمان در داخل کشور با برخی از اظهارنظرها و صحبت‌ها به ایجاد فضایی که دشمن علاقه‌مند است که علیه ما ایجاد شود کمک می‌کنیم، تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریمند که آنها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید