• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20677
+
-

واردات خودرو ممنوع شد

با ابلاغ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، خودروهای آماده جزو کالاهای ممنوع وارداتی شدند

تازه‌ترین خبرها از ممنوعیت ورود خودروهای خارجی به‌صورت سی‌بی‌یو (خودروی آماده) حکایت دارد. تنش قیمت در بازار خودروهای خارجی که از تیر‌ماه سال گذشته با توقف فعالیت سامانه ثبت سفارش خودرو آغاز شده بود با تداوم این ممنوعیت تا دی‌ماه 96 ادامه یافت و در ادامه رشد نسبی تقاضا برای خودروهای خارجی و افزایش نرخ ارز موجب شتاب بیشتر گرانی خودروهای خارجی شد.

 با آغاز سال97 و تک‌نرخی شدن ارز آمارهای تجارت خارجی نیز از کاهش 73درصدی واردات خودروهای خارجی در 2‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت داشت به‌نحوی که در 2‌ماه نخست امسال واردات خودرو به ۳ هزارو 11دستگاه به ارزش 78میلیون و 995هزار دلار کاهش یافت. در مدت مشابه سال قبل ۱۱هزارو 297دستگاه خودرو به ارزش 332میلیون و 534هزار دلار وارد کشور شده بود. 

بر مبنای این آمارها میزان واردات خودرو نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش به‌ترتیب 24، 35، 73 و 76درصد کاهش داشته است.
 واردکنندگان خودرو با استناد به این آمارها کاهش واردات و عرضه خودروهای خارجی و مشخص نبودن سرنوشت تخصیص ارز واردات این کالا را عامل اصلی نابسامانی بازار قلمداد می‌کنند با این حال دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا را که شامل ۱۴۰۰قلم کالا است ممنوع اعلام کرد. با این روند خودروهای آماده (سی‌بی‌یو) نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار گرفتند.

محمد شریعتمداری در نامه‌ای به تاریخ 30خرداد‌ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده که در این نامه آمده است: «به این وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده، برای اجرا ابلاغ می‌شود. تمام ثبت سفارش‌های صادر شده قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبار است مگر اینکه قبل از این تاریخ شبکه بانکی ارز آن را تأمین کرده یا بدون انتقال ارز باشد.» 
با این ابلاغیه وزیر صنعت، ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آنها از طریق شبکه بانکی تأمین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد. 

در این ۱۳۳۹ردیف تعرفه گمرکی کالایی ۱۴۰۰قلم کالا وجود دارد که شامل 6گروه کالایی عمده و خودروی آماده (CBU) نیز ازجمله کالاهای ممنوعه واردات تعیین شده است. به‌نظر می‌رسد این تصمیم برای حمایت از کالاهای تولید داخل و همچنین کنترل خروج ارز اتخاذ شده است.

بحران جدی در بازار وارداتی‌ها 
رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو در واکنش به این مصوبه اعلام کرد: با توجه به اینکه خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، هر خللی که در واردات ایجاد شود به یک بحران جدی در بازار منجر خواهد شد بنابراین باید تصمیم سنجیده‌ای در این زمینه گرفته شود و تا زمانی که ارز مورد نیاز واردات خودرو تأمین نشود، قیمت خودرو نیز ارزان نخواهد شد. کورش مرشد سلوک، بهای تمام‌شده واردات و نرخ ارز را از مهم‌ترین مولفه‌های تأثیرگذار در قیمت خودروهای وارداتی دانست و افزود: اگر هر کدام از این موارد دستخوش تغییر شوند در قیمت نهایی خودرو مؤثرند همانطور که با نوسان بازار ارز در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بوده‌ایم. او به اقتصاد آنلاین، گفت: اگر ارز 4200تومانی به واردات خودرو تخصیص داده شود و تعرفه‌ها نیز کاهش یابد، خودرو ارزان خواهد شد، برای دریافت دلار دولتی پیگیری کرده‌ایم و همچنین در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت، تبعات تخصیص نیافتن ارز به واردات مطرح شد اما نتیجه همچنان نامشخص است و باتوجه به شرایط فعلی، بازار خودروهای وارداتی در آینده‌ای نه‌چندان دور دچار مشکل جدی خواهد شد. مرشد سلوک با رد تأثیر «کمپین نه به خرید» و تأثیر بر کاهش قیمت خودرو، گفت: این کمپین تأثیری در کاهش قیمت ندارد زیرا این نوسان اختیاری نبوده و از این طریق قابل اصلاح نیست، ضمن اینکه این کمپین برای کالاهای مصرفی نتیجه مثبت دارد نه برای خودرو که به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید