• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 1 آبان 1402
کد مطلب : 206686
+
-

مأموریت جدید سفر‌چین: اتوبوس برقی

روز گذشته هیأت اعزامی مدیران شهری به چین از کارخانه تولید اتوبوس برقی و نسل جدید تراموا بازدید کردند

حمل‌ونقل
مأموریت جدید سفر‌چین: اتوبوس برقی

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

یکشنبه هفته گذشته، مدیران شهری، تهران را به مقصد پکن ترک کردند تا برای بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت گام‌های اساسی و جدیدی بردارند. با تصویب بودجه سال‌ جاری شهرداری و اختصاص بیش از 30درصد مبلغ بودجه به حوزه حمل‌ونقل عمومی‌شهر، بودجه نام حمل‌ونقلی به ‌خود گرفت و باعث ‌ نجات ناوگان عمومی از فرسودگی شد. با خرید اتوبوس‌های داخلی، بازسازی اتوبوس‌های فرسوده و یا اورهال قطارهای مترو و ورودشان به خط، همچنین افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو شاهد گشایش نسبتا خوبی در این حوزه بودیم، اما جبران کم‌کاری‌های گذشته در مدت کوتاه، صرفا با توان داخلی جبران نخواهد شد. برهمین اساس سفر شهردار تهران و مدیرانش به چین در همین راستا صورت گرفت تا خلأ‌های موجود را با همکاری و تعامل‌جبران کنند.‌

برقی‌سازی، یکی از محورهای  سفر به چین


تهران، در راستای توسعه حمل‌ونقل پاک و اجرای قانون هوای پاک، نیاز به برقی‌سازی ناوگان دارد؛ هرچند که برقی‌سازی فرایندی نیست که در یک بازه زمانی کوتاه بدون هیچ زیرساختی رقم بخورد. به ‌گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سهم اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت در آلودگی هوا به‌ترتیب ۵.۷درصد، ۱۸درصد و 30درصد است. برهمین اساس یک بخش از سفر مدیریت شهری به چین بر محور برقی‌سازی و اتوبوس‌های برقی متمرکز شد. روز گذشته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از بازدید از خط تولید اتوبوس‌های برقی در چین خبر داد و گفت: از روز گذشته موضوع اتوبوس‌های برقی را در دستور کار قرار دادیم، چرا که یکی از موضوعات جدی برای شهر دقیقا همین اتوبوس‌های برقی است و بازدیدها از روز گذشته انجام شد. امیدوارم در این‌باره به توافق و خرید خوبی برسیم.

تراموا؛ محور دیگر  در سفر مدیران ‌شهری به چین
اما موضوع دیگری که تهران به آن نیاز دارد، راه‌اندازی تراموا (قطار برقی با ریل‌گذاری روی زمین) است و طی سال‌های گذشته بارها در این‌باره مطالعات علمی انجام شده است. راه‌اندازی تراموا در این مسیر می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، به کاهش ترافیک نیز کمک دهد. محسن هرمزی در جریان بازدید از کارخانه تولید تراموا در چین می‌گوید: برای تراموا، روز گذشته بازدیدی از یک کارخانه‌ داشتیم که نسل جدیدی از ترامواها را تولید می‌کنند. این نسل از ترامواها‌، دارای چرخ لاستیکی هستند که مشابه روبات‌های مسیریاب است‌که و کاملا در یک مسیر از پیش تعیین‌شده و خط‌کشی‌شده حرکت می‌کنند؛ برهمین اساس دیگر نیازی به‌ به‌روزرسانی نیست. او با اشاره به کشورهایی در دنیا که از نسل جدید تراموا استفاده می‌کنند، بیان کرد: در دنیا به جز چین، کشورهای امارات و مالزی از این نسل از تراموا استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که از سال ۲۰۱۸ به بعد این تکنولوژی در حال بهره‌برداری است؛ ما نیز امیدواریم بتوانیم از تکنولوژی نسل جدید ترامواها در تهران استفاده کنیم.

مکث
استقبال تهران از سرمایه‌گذاران چینی



روز گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در شورای توسعه تجارت بین‌المللی چونگ‌کینگ CCPIT در چین سخنرانی کرد و درباره موضوعاتی چون علاقه‌مندی تهران برای بهره‌مندی از تجربیات موفق چین در حوزه مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک همچنین استقبال از سرمایه‌گذاران چینی در پروژه‌های شهری صحبت کرد.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر: تهران به ‌عنوان پایتخت ایران با مساحت ۷۳۰کیلومترمربع و ۹میلیون و ۴۰۰هزار نفر جمعیت همچون چین دارای قدمتی چندهزار ساله است. در تهران ۴میلیون خودرو و یک میلیون موتور تردد دارند و روزانه ۱۹میلیون و ۳۰۰هزار سفر کامل و ۲۳میلیون و ۲۰۰هزار پاره سفر انجام می‌شود. آلودگی هوا و تراکم ترافیک از بزرگ‌ترین مشکلات تهران هستند که برای حل این مشکلات ۳۰۰کیلومتر شبکه ریلی مترو و ۱۹۵کیلومتر شبکه خطوط اتوبوسرانی تندرو (بی‌آرتی) در تهران ایجاد شده است. برای بهبود کیفیت زندگی مردم تهران، برنامه‌های متعددی درنظر گرفته شده و چین می‌تواند شریک استراتژیک و قابل اعتماد تهران برای تحقق این اهداف و برنامه‌ها باشد؛ برهمین اساس علاقه‌مندیم تا از تجربیات موفق چین برای مبارزه با آلودگی هوا، ترافیک و زیرساخت‌های شهری استفاده کنیم. توسعه شبکه مترو، توسعه شبکه اتوبوسرانی، برقی‌سازی‌ اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و اسکوتر، تامین واگن، تکمیل شبکه راه‌ها اعم از پل و تونل، تکمیل شبکه آب‌های سطحی، هوشمند‌سازی‌ شهر خصوصا در موضوع حمل‌ونقل شهری، انبوه‌سازی‌ مسکن، ساخت هتل، ساخت مجموعه‌های تفریحی، همکاری در زمینه پسماند و مسائل محیط‌زیست، همکاری در موضوع توریسم و انتقال تجارب در زمینه مسائل مختلف شهری از محورهای قابل همکاری هستند. شهرداری تهران به همکاری‌های بلندمدت و با رویکرد برد- برد فکر می‌کند و در همین راستا برای سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری سودمند را تضمین می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید