• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20657
+
-

شهر مهربان با کارآفرینان

نگاهی به نخستین نشست کمیسیون کارآفرینی شهرداری تهران که چشم‌انداز وسیعی دارد

کارآفرینی
شهر مهربان با کارآفرینان

عیسی محمدی

شکل‌گیری مراکز مرتبط با کارآفرینی در تهران سابقه‌ای 12ساله دارد و اداره کارآفرینی و ستادها و مراکز مرتبط با آن نیز در همین راستا شکل گرفته‌اند. اما در روزهای پایانی خردادماه 40 نفر از کارآفرینان بزرگ کشور که هر کدام در زمینه کار خود وزنه‌ای محسوب می‌شوند در نخستین نشست کمیسیون کارآفرینی شهرداری تهران دور هم جمع شدند تا در کنار ولی‌الله شجاع پوریان (معاون اجتماعی فرهنگی شهردار تهران) ،محمد حقانی(مشاور عالی شهردار) و نیز رضا یادگاری (مسئول اجرایی این کمیسیون) مسیر پیش‌رو را مشخص کنند.


 
هدف‌های یک کمیسیون
این کمیسیون در همین یکی،دو‌ ماه اخیر شکل گرفته است. در واقع دستور ویژه تشکیل آن، توسط معاون فعلی اجتماعی و فرهنگی شهردار و نیز مهندس حقانی صادر شد تا رضا یادگاری-برگزیده ملی در حوزه نشر زندگینامه کارآفرینان بزرگ (به‌ خاطر انتشار 500عنوان از زندگینامه‌های کارآفرینان)- متولی تشکیل آن شود.
بررسی مشکلات کارآفرینان بزرگ ملی که شهرداری تهران می‌تواند در راستای ماموریت‌های خود به آنها یاری رساند و با حل معضلات ایشان به رونق اقتصادی بنگاه‌ها کمک کند و همچنین بررسی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری کارآفرینان در شهر تهران و کمک به راه‌اندازی و اجرایی کردن بنگاه‌های جدید اقتصادی و کمک به حل معضلات اشتغال ساکنان شهر تهران به عنوان وظایف این کمیسیون درنظر گرفته شده است.

استفاده از تجربه‌های دیگران
این نشست، در طبقه پنجم ساختمان معاونت اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست، ولی‌الله شجاع پوریان گفت: «ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی در شهرداری تهران وجود دارد و کارآفرینان برتر نیز در حوزه‌های تخصصی خود دارای پتانسیل‌ها و تجارب غنی هستند که پیوند، اتصال و همکاری این دو بخش می‌تواند به تولید ایده‌ها، افکار و فعالیت‌های جدید منجر شود تا هم از توسعه فعالیت در حوزه کسب‌وکار و هم از تحقق مشارکت اجتماعی در جامعه بهره ببریم». او همچنین اشاره کرد: «ضرورت تعریف زمینه‌های مشترک همکاری میان کارآفرینان برتر و شهرداری تهران احساس می‌شود. از صاحبان تجربه، حرفه و دانش رشته‌های مختلف که در ایجاد برند و گسترش تولیدات بومی اقتصادی موفق بوده‌اند دعوت به همکاری کرده‌ایم تا با پیوند و اتصال با شهرداری تهران زمینه‌های رونق اقتصادی و کسب‌وکار به‌ویژه در کلانشهر تهران فراهم شود».

تشکیل کارگروه‌های تخصصی
این مقام مسئول در حوزه شهری، همچنین اشاره کرد که در دوره قبلی مدیریت شهری، توجه به کارآفرینی چندان احساس نمی‌شد، ولی حالا این الزام وجود دارد که نگاهی اصلاحی و توسعه‌ای به برنامه‌های شهری وجود داشته باشد و به منابع انسانی، به ‌عنوان ارزشمندترین منابع سازمانی، ارج نهاده شود و طی برنامه‌هایی مشارکتی با مدیریت شهری، فرصت شکوفایی داشته باشند. 
شجاع پوریان با اعلام تشکیل دبیرخانه کمیسیون کارآفرینی شهرداری تهران گفت: «کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی برای بررسی نوع همکاری‌ها، موانع، پیشنهاد‌ها و انتظارات به ‌ویژه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌شود».

از مراکز پرتو تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها
محمد حقانی هم در این نشست سخنانی ایراد کرد. همچنین مسئولان سازمان خدمات اجتماعی شهرداری از راه‌اندازی 18مرکز پرتو با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد سخن گفتند که مهارت‌های لازم را به کودکان کار آموزش می‌دهند و نیز حمایت از اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان را از طریق تسهیل‌گری، ماموریت شهرداری در حوزه رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برشمردند.

همه‌‌چیز جدی و اجرایی است
صحبت‌های کارآفرینان بزرگ کشور نیز از بخش‌های مهم دیگر این جلسه بود؛ کارآفرینانی که اعلام کردند با آغوش باز، آماده ارائه تجربه‌ها و ایده‌های خود به مدیریت شهری هستند. همچنین مقرر شد که ایده‌های ناب این کارآفرینان، در حوزه‌هایی که به‌صورت تخصصی در آن کار می‌کنند تحویل این کمیسیون شود تا پس از طی مراحل اولیه، به مرحله اجرا برسد. دکتر یادگاری نیز اشاره کرد این نشست، فعلا به‌صورت ماهانه و منظم برگزار می‌شود و در آینده کارآفرینان بزرگ دیگری هم به این مجموعه اضافه خواهند شد. وی همچنین گفت که شکل‌گیری چنین کمیسیونی جنبه نمادین و صوری نداشته و تصمیمات آن کاملا اجرایی است و به‌ صورت جدی دنبال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید