• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20653
+
-

آرامش به بازار برمی‌گردد

افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از رشد نرخ ارز تا حدودی در فارس کنترل شده است

بازار
آرامش به بازار برمی‌گردد




آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

آنچه که طی ماه‌های گذشته باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و معیشتی خانوارها شده، بدون تردید نوسانات قیمت ارز بوده است. گران شدن اقلام مورد نیاز خانوارها از یک سو و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان از سوی دیگر وضعیت بازار کالاهای اساسی را نابسامان کرده است. در فارس نیز مانند سایر استان‌های کشور برخی از کالاهای اساسی به خصوص اقلام وارداتی دچار افزایش قیمت بوده‌اند، اما با تمهیداتی نظیر تزریق کالاهای تولیدی به بازار و توفیقات کشاورزی و دامداری در استان با وجود بحران آب و خشکسالی تا حدودی افزایش قیمت‌های ناشی از رشد نرخ ارز، کنترل و بازار متعادل شده است.


تاثیرات افزایش نرخ ارز

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص تغییر قیمت کالاهای اساسی و معیشتی مردم در هفته‌های اخیر می‌گوید: نوسانات قیمت کالاهای اساسی و معیشتی مردم بیشتر به خاطر سیاست کلان اقتصادی کشور و یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است.
«هدایت الله رحیمی» دلیل عمده نوسان قیمت کالاهای اساسی را واردات برخی از نهادهای تولیدی می‌داند و می‌گوید: بخشی از نهادهای تولیدی مانند کنجاله، سویا و... که در جیره غذایی دام و طیور استفاده می‌شوند وارداتی است، بنابراین با تک نرخی شدن ارز، قیمت آنان نیز افزایش می‌یابد.
وی می‌افزاید: با هماهنگی‌های انجام شده و واردات به موقع این اقلام از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شده است.

رحیمی با بیان اینکه افزایش نهاده‌های تولید یک درصد از عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی بوده است، اضافه می‌کند: خشکسالی و کمبود علوفه در سطح استان نیز از عوامل عمده دیگری بوده که باعث افزایش قیمت در بخش دامپروری و تلاطم قیمت در محصولات دامی‌و طیور بوده است. 


بازار محصولات زراعی و باغی

 مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص افزایش قیمت تولیدات زراعی و باغی در استان می‌گوید: محصولات زراعی مثل خیار، گوجه، پیاز و سیب زمینی افزایش قیمت نداشته‌اند و ثبات بر بازار آنان حاکم بوده است.
رحیمی با بیان اینکه قیمت محصولات باغی در ابتدای فصل نسبت به تقاضا و عرضه مشخص می‌شود، ادامه می‌دهد: میوه‌های اول فصل به علت نوبرانه بودن افزایش قیمت دارند که با برداشت بیشتر محصول و عرضه به بازار قیمت آنها نیز متعادل می‌شود.
وی می‌افزاید: بر قیمت میوه‌های اول فصل و نوبرانه هیچگونه نظارتی نداریم زیرا نوسان قیمت آنها با ورود محصولات باغی به بازار از بین می‌رود.

رحیمی با اشاره به اینکه برای کنترل قیمت بازار محصولات کشاورزی از تمهیداتی چون کشت خارج از فصل و گلخانه‌ای استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: وارد کردن محصولات زراعی در تمام فصول باعث ثبات قیمت در بازار می‌شود، مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای باعث از بین رفتن محصولات بشود و کاهش عرضه در بازار به وجود بیاید.


قیمت کالاهای وارداتی

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص قیمت برنج و روغن نیز می‌گوید: با توزیع برنج در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان قیمت این کالا کنترل شده و اجازه افزایش قیمت نداده‌ایم.
رحیمی می‌افزاید: هرگاه نرخ برنج و روغن از قیمت مصوب افزایش یابد از ذخایر موجود برای اشباع بازار استفاده می‌کنیم تا تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود.
وی در خصوص نظارت بر بازار کالاهای وارداتی مانند برنج و روغن اضافه می‌کند: بعضی از اقلام وارداتی با ارز دولتی ۳۸۰۰ تومان و برخی دیگر با ارز ۴۲۰۰ تومان خریداری می‌شوند، بنابراین قیمت تمام شده این کالاها به نرخ ارزهای متفاوت بستگی دارد.

 رحیمی ادامه می‌دهد: برای جلوگیری از منفعت‌طلبی سودجویان نظارت کامل بر عرضه این کالاها انجام و قیمت نهایی هر کالا نسبت به ارز دریافتی آن مشخص می‌شود. وی به قیمت حبوبات نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: نخود به صورت دیم کاشت می‌شود و امسال در استان‌های مجاور به علت خشکسالی تولیدات بسیار کاهش یافته و کمبود تولید باعث افزایش قیمت شده است. از طرفی در آخر فصل به دلیل هزینه‌های انبارداری قیمت حبوبات کمی افزایش پیدا می‌کند که با ورود حبوبات سال زراعی جدید به بازار، تعادل قیمت برقرار می‌شود. اما به طور کلی امسال نسبت به سال گذشته در بخش حبوبات افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم.


 افزایش قیمت لبنیات

 مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: قیمت لبنیات دارای ثبات است و کارخانه‌ها محدود شده‌اند تا قیمت‌های مصوب را رعایت کنند.
رحیمی می‌افزاید: با چند شرکت تولید محصولات لبنی که خارج از دستور افزایش قیمت داشته‌اند، برخورد تعزیراتی شده است.


بازار محصولات پروتئینی

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی فارس در خصوص قیمت مرغ و تخم مرغ می‌گوید: تولیدات داخلی فارس کفاف تمام استان را می‌دهد، اما به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در استان‌های مجاور مقداری از تولیدات فارس به استان‌های همجوار صادر می‌شود و این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ شده است.
رحیمی می‌افزاید: قیمت تخم مرغ شانه‌ای، کیلویی 7500 تومان است و بر قیمت تخم مرغ بسته بندی شده نیز نظارت ویژه داریم.

وی با بیان اینکه در صورت افزایش قیمت و کمبود گوشت مرغ در بازار از ذخایر پیش‌بینی شده برای اشباع بازار و کنترل قیمت‌ها استفاده می‌کنیم، اضافه می‌کند: در فروردین ماه و ماه مبارک رمضان با توجه به ذخایر پیش‌بینی شده قیمت مرغ در چرخه تعادل قرار گرفت.
رحیمی در خصوص قیمت گوشت قرمز نیز می‌افزاید: برای برقراری تعادل در عرضه و تقاضای بازار، گوشت منجمد توزیع شده است و در صورت افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت گوشت شرایط واردات گوشت گرم را نیز مهیا کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه توزیع گوشت باید به گونه‌ای باشد که موجب ورشکستگی دامداران نشود، می‌گوید: خشکسالی و بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی موجب افزایش قیمت گوشت تولیدی شده است و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که موجب ضرر و زیان دامداران نشویم، ضمن اینکه سعی می‌شود قیمت گوشت را در بازار به تعادل برسانیم تا چرخه تولید متوقف نشود.

رحیمی به افزایش قیمت تولیدات دامی و کشاورزی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به خشکسالی و کاهش علوفه و همچنین افزایش هزینه‌های واردات نهاده‌های دامی‌قیمت فعلی قابل قبول است. وی اضافه می‌کند: در مجموع مواد غذایی و اقلام اساسی به خصوص کالاهای درجه یک و دو نسبت به کالاهای وارداتی بازار آرامی داشته‌اند که البته افزایش قیمت‌ها در بازار منطقی و قابل کنترل است.


افزایش قیمت گوشت قرمز

کارشناس اتحادیه صنف قصابان شیراز در خصوص بالا رفتن قیمت گوشت قرمز می‌گوید: به دلیل تک نرخی شدن قیمت ارز و بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی از یک طرف و از سوی دیگر بالارفتن خدمات ارائه شده برای رساندن یک دام به کشتارگاه تا سفره مردم، افزایش قیمت گوشت منطقی و قابل قبول است. «حمید فهیمی‌نژاد» با بیان اینکه هزینه‌ها برای تولیدات دامی بسیار بالا است، اضافه می‌کند: قیمت گوشت در بازار نسبت به دیگر اقلام اساسی مورد قبول است، زیرا خدمات ارائه شده نیز افزایش یافته و نمی‌توان گفت که باید قیمت گوشت ثابت بماند. وی می‌افزاید: قیمت خدمات ارائه شده در نرخ نهایی گوشت لحاظ می‌شود، بنابراین قیمت گوشت بالا به نظر می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید