• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20647
+
-

گلستان برای سالمندان آماده نیست

در حالی که جمعیت سالمندان استان بیشتر می‌شود نهادهای متولی برنامه‌ای برای آنان ندارند

جامعه
گلستان برای سالمندان آماده نیست




الهام رئوفی‌فر| گرگان ـ خبرنگار:

با وجود رشد جمعیت سالمندان در گلستان، بسترهای لازم برای فعالیت و رفاه این قشر در استان هنوز مهیا نیست. برخی از مسئولان موازی‌کاری نهادهای دولتی و نداشتن برنامه برای آینده سالمندان را عامل این مشکل می‌دانند. 
سالمندی دوره سنی است که بیشتر انسان‌ها آن را تجربه می‌کنند اما بسیاری از کارشناسان معتقدند کیفیت گذراندن این دوره منوط به ایجاد زیرساخت‌هایی است که دولت به کمک بخش خصوصی می‌تواند آن را فراهم آورد‎؛ موضوعی که امروز گلستان هم با آن دست به گریبان است. به گفته برخی مسئولان امکانات لازم برای این قشر در شهرها، مراکز فرهنگی و درمانی استان مهیا نیست به طوری که چندی پیش «عبدالرضا چراغعلی»، مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان، هم از این موضوع اظهار نگرانی کرد و گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندان در استان گلستان، وضعیت خدمات عمومی در شهرهای استان به گونه‌ای نیست که پاسخگوی رفع نیازهای آنان باشد‏، زیرا در بسیاری از اقدامات عمرانی شهرهای استان مناسب‌سازی فضا برای سالمندان تعریف نشده است. 

افزون بر نیاز سالمندان به استفاده از وسایل حمل‌و نقل عمومی شهر، فضای سبز و مبلمان شهری، مناسب‌سازی بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی استان هم برای استفاده این شهروندان پیش‌بینی نشده است. 


آماده نیستیم

مسأ‌له‌ای که مدیر کل بهزیستی استان هم از آن انتقاد می‌کند و می‌گوید: نیاز است همه امکانات شهری برای استفاده سالمندان پیش‌بینی شود‏، زیرا ظرف 10 سال آینده با جمعیت زیادی از سالمندان روبه‌رو خواهیم بود. 
«ابراهیم غفاری» جمعیت سالمند استان را بیش از ۱۴۰ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: این تعدادی که در گلستان شناسایی شدند تحت پوشش ارگان‌های دولتی‌اند. 
به گفته وی، بسیاری از سالمندان استان به دلیل قرار نگرفتن در ثبت آماری دستگاه‌های متولی شناسایی نشدند و این به آن معناست که تعداد سالمندان استان بیشتر از آمار اعلام‌شده است. 
این مسئول گلستانی از 3 مرکز شبانه‌روزی و 8 مرکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: یک مرکز شبانه‌روزی در گنبد با ظرفیت 95 نفر و 2 مرکز در گرگان هریک با ظرفیت 80 نفر پذیرای سالمندان گلستانی است. 

وی ادامه می‌دهد: همه مراکز روزانه و شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان گلستان توسط بخش خصوصی و زیر نظر بهزیستی اداره می‌شود. 

غفاری مراکز روزانه نگهداری از سالمند را در گرگان، بندر ترکمن، علی‌آباد، آزادشهر، گنبد، کلاله، مراوه‌تپه و مینودشت اعلام می‌کند و می‌گوید: به زودی مراکز روزانه نگهداری از سالمندان در شهرستان‌های گالیکش، رامیان، بندر گز و گمیشان راه‌اندازی می‌شود. 

وی با بیان اینکه در این مراکز کلاس‌های آموزشی هنری برای سالمندان برگزار می‌شود، می‌افزاید: مرکز روزانه نگهداری از سالمندان با حضور پزشک، پرستار و روانشناس از ساعت 8 تا 13 خدمات ارائه می‌دهد. 
مدیر کل بهزیستی استان از راه‌اندازی 4 بنیاد فرزانگان در شهرهای گرگان، بندر گز، مینودشت و علی‌آباد خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مراکز خدمات توانبخشی، فیزیوتراپی، پزشکی، مشاوره روانشناسی و خدمات فرهنگی به سالمندان ارائه می‌شود. 

او در بخشی دیگر از سخنانش از موازی‌کاری نهادهای دولتی انتقاد می‌کند و می‌گوید: برخی خدمات توانبخشی توسط هلال احمر، تامین اجتماعی و کمیته امداد ارائه می‌شود که نوعی موازی‌کاری است‏، زیرا این نهادها می‌توانند در سایر بخش‌ها به سالمندان خدمات ارائه دهند و این حوزه را به اداره کل بهزیستی استان واگذار کنند. 
به گفته غفاری، خدماتی مانند بیمه تکمیلی، تربیت پزشک و پرستار ویژه دوره سالمندی، راه‌اندازی کلینیک طب سالمندی و مناسب‌سازی مراکز درمانی، تجاری فرهنگی و مبلمان‌سازی فضای شهر جزو نیازهای سالمندان محسوب می‌شود که تاکنون به آنها توجهی نشده است. 


پوشش 20 درصدی سالمندان 

از آنجایی که وزارت بهداشت، درمان و پزشکی به خاطر مسئولیتی که برای حفظ سلامت شهروندان برعهده دارد وظایفی برعهده‌اش نهاده شده است، متولی اصلی سلامت جامعه است. بر همین اساس سرپرست دفتر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ارائه خدمات این نهاد به 20 درصد جمعیت سالمندان استان خبر می‌دهد. «سکینه بیگم‌ کاظمی» می‌گوید: بررسی وضعیت تغذیه، سلامت روان و بیماری‌های سالمندان مانند دیابت، فشار خون، قلبی و عروقی و غربالگری برخی سرطان‌ها برای این افراد انجام می‌شود. 

وی می‌افزاید: هر سالمند اولین باری که به مراکز بهداشت استان مراجعه می‌کند حتما توسط پزشک ویزیت می‌شود. سرپرست دفتر خدمات پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه می‌دهد: براساس فرم بسته ابلاغیه وزارت بهداشت ارائه هر نوع خدمات اعم از مشاوره و درمان به سالمندانی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند رایگان است.
 او با تاکید بر اینکه فقط در صورت درخواست تحت مراقبت سالمند ارائه خدمات رایگان خواهند بود، می‌افزاید: آن گروه از سالمندانی که در صورت بیماری به مرکز بهداشت مراجعه کنند با دریافت ویزیت دولتی معالجه می‌شوند. 

کاظمی با بیان اینکه کلینیک طب سالمندی، پزشک و پرستار مختص سالمندان در استان نداریم، می‌گوید: در حال حاضر تعدادی در دانشکده پرستاری استان در رشته پرستاری سالمندی تحصیل می‌کنند. 
وی می‌افزاید: متاسفانه در بیمارستان یا درمانگاه‌ها فضایی مختص سالمندان نداریم اما از آنجایی که جوان یا سالمند برای ما در بیمارستان، بیمار محسوب می‌شوند هر خدمتی که نیاز باشد به تمامی رده‌های سنی داده می‌شود. 
با توجه به اینکه در سال‌های آینده عمده جمعیت استان را قشر سالخورده دربر می‌گیرد نیاز است تا برنامه‌ریزی خاص و ویژه‌ای مخصوص این قشر در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید