محمد بحرینی؛ پژوهشگر علوم شناختی
در این روش با انواع و اقسام ترفندهای رسانهای، یک مسئله «بزرگنمایی» شده و بزرگتر از واقعیت خود جلوه داده میشود یا بهطور مشابه، یک چیز «کوچکنمایی» شده و کمتر از آنچه هست، جلوه داده میشود.
در نتیجه ممکن است ما درباره برآورد اهمیت آن موضوع دچار اشتباه شویم و آن را بااهمیتتر یا کماهمیتتر از حد خود تصور کنیم.
مقابله با این تکنیک:
فرمول مقابله کردن با این روش فریب، بسیار ساده است. در مواجهه با بزرگنمایی یک واقعه، کوچکنمایی کنید و در مواجهه با کوچکنمایی آن، بزرگنمایی را در دستور کار خود قرار دهید تا آن واقعه به حقیقت خود نزدیک شود؛ چراکه باید تصویر ارائه شده از هر چیز، متناسب با اهمیت واقعی آن باشد؛ نه بزرگتر و نه کوچکتر. البته سعی کنید این کار را با استدلالهای قوی و ارائه مستندات کافی انجامدهید.
چطور فریب نخوریم؟
تکنیک «بزرگنمایی و کوچکنمایی»
در همینه زمینه :