• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
جمعه 28 مهر 1402
کد مطلب : 206395
+
-

نتانیاهو باید شکست را بپذیرد

چگونه رژیمی که قرار بود حافظ جان یهودیان باشد در شکست سیمحات تورا اشاره به جشن مذهبی یهود که عملیات طوفان‌الاقصی با آن مصادف بود فشل شد؟

نگاه
نتانیاهو باید شکست را بپذیرد

پروفسور نوح هراری نظریه‌پرداز مشهور اسرائیلی در مقاله‌ای که تارنمای یدیعوت آحارانوت آن را منتشر ساخت، نتانیاهو را مسبب کشتار گسترده صهیونیست‌ها در حمله نیروهای مقاومت دانست. به تعبیر او دولتی که قرار بود حافظ یهودیان باشد در کشتار سیمحات تورا(اشاره به جشن مذهبی یهود که عملیات طوفان‌الاقصی با آن مصادف بود) مفقود بود. هراری در ادامه افزود: «14سال است مردی در اینجا حکومت می‌کند که منفعت شخصی خود را بر مصلحت عمومی ترجیح می‌دهد. او حرفه خود را بر شیطنت و تحریک بنا نهاده است. مصلحت عمومی برایش ارزشی ندارد و هر موفقیتی را به نام خود می‌زند و شکست‌ها را برعهده نمی‌گیرد. او مناصب کلیدی را در اختیار افراد چاپلوس قرار می‌دهد. هیچ سیستمی قادر به تحمل چنین وضعیتی برای مدت طولانی نیست. وقتی شمشیرهای آهنی را در آب‌نمک رها کنید درنهایت زنگ می‌زند.»
دکتر نوح ادامه می‌دهد؛ «نتانیاهو از زمان به قدرت رسیدن تمام مشکلات اسرائیل به‌ویژه تهدیدات امنیتی و اوضاع نابه‌سامان پلیس و ارتش را نادیده گرفته و تمام توجه‌اش را بر امور حزبی خود متمرکز ساخته است. او هشدارهای متعدد نهادهای امنیتی و کارشناسان را جدی نگرفت و آنها را به بی‌وفایی سیاسی متهم ساخت. زمانی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درخواست کرد تا در رابطه با پیامدهای امنیتی سیاست‌های دولت هشدار دهد، نتانیاهو از ملاقات با او امتناع کرد. یا زمانی که گالانت وزیر دفاع در رابطه با اوضاع به او هشدار داد او را اخراج کرد و به‌خاطر طغیان خشم در خیابان‌ها او را برگرداند. نتانیاهو هر چه را که تا‌کنون ساخته شده ویران کرد.» پروفسور هراری وضعیت اسرئیل بعد از این نبرد را چنین توصیف می‌کند: «هیچ‌کس نمی‌داند این نبرد چقدر طول خواهد کشید و به چه اندازه دشوار خواهد بود، اما واضح است که این اتفاق چهره اسرائیل و خاورمیانه را تغییر می‌دهد. در ایام پیش‌رو مسئولان اسرائیلی با اوضاع سختی روبه‌رو می‌شوند و باید درباره مسائل پیچیده ژئوپلیتیکی تصمیماتی بگیرند که آینده ما را برای سال‌های متمادی شکل خواهد داد.»
مداح هراری بخشی از مسائلی را که مسئولان رژیم صهیونیستی با آن مواجهند چنین بر می‌شمرد:
«1) چگونه می‌توان درباره سرنوشت اسیران اسرائیلی مذاکره انجام داد؟
2) چگونه می‌توان بدون پایمال شدن حقوق اولیه میلیون‌ها شهروند فلسطینی با حماس مقابله کرد؟
3) چگونه می‌توان با حفظ ارزش‌های صهیونیسم، عطش اسرائیل را برای انتقام خون مهار کرد؟
4) چگونه می‌توان سیستم‌های نظامی و غیرنظامی شکست‌خورده را بازسازی کرد؟»
وی سپس می‌افزاید: «شاید تمام این اتفاقات مقدمه‌ای باشد برای یک درگیری بزرگ‌تر که می‌تواند جان هزاران هزار ساکن اسرائیل را به خطر بیندازد. لذا باید یک کابینه اضطراری تشکیل شود که در بردارنده تمامی جریانات جامعه اسرائیل باشد. دیگر آنکه ایتامار بن‌گابیر و بزال اسموتریچ باید از مسئولیت‌های خودکنار گذاشته شوند. همچنین لازم است نتانیاهو مسئولیت شکست وحشتناک خود را بپذیرد و جا را برای افراد دیگر باز کند. این آخرین فرصتی است که در برابر نتانیاهو قرار دارد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید