• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 27 مهر 1402
کد مطلب : 206268
+
-

خطرسرطان درکمین زنان

نکته‌های باریک‌تر از مو درباره سرطان پستان که یک نفر از هر 8زن ایرانی را درگیر خودش کرده است

گزارش
خطرسرطان درکمین زنان

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

آمار ابتلا به سرطان پستان در زنان ایران به طرز نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است و متخصصان و مسئولان هشدار می‌دهند که ناآگاهی زنان، عدم غربالگری منظم سالانه پستان‌ها و تشخیص دیرهنگام این بیماری موارد ابتلا به این سرطان را در میان زنان بالا برده است، موضوعی که باعث می‌شود سالانه بیش از 1000 نفر به‌ دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند. حالا که در میانه هفته سلامت زنان قرار داریم،‌ بد نیست نیم‌نگاهی به این شایع‌ترین معضل زنان بیندازیم.

 سرطان پستان اگر به موقع تشخیص داده شود، کُشنده نیست و سالانه کمتر از ۳۰ درصد مبتلایان در ایران فوت می‌شوند. البته این حرف به این معنا نیست که آمار ابتلا هم در کشور پایین است. طبق آمار، در ‌حال ‌حاضر از هر ۸ زن ایرانی، احتمال ابتلای یک نفر به سرطان پستان وجود دارد.
  سرطان پستان به‌ عنوان شایع‌ترین سرطان زنان در ایران و دومین سرطان شایع در جهان به شمار می‌رود. پژوهشگران ایرانی پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ‌۲۰۲۵ میزان ابتلا به سرطان پستان در ایران تا ۶۳ درصد افزایش پیدا کند. به گفته متخصصان این حوزه، سن ابتلا به این سرطان در ایران در حد متوسط جهانی است اما شیوع آن در کشور در حال افزایش است.
  دکتر زهرا پوررسولی، متخصص جراحی عمومی، جراح پستان و عضو پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تهران  به همشهری گفت:«سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان و مهم‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در میان زنان ایرانی است و عوامل متعددی موجب ابتلا به آن می‌شود که وراثت، سبک نادرست تغذیه و چاقی، عوامل محیطی، عدم فرزندآوری، دوره کوتاه شیردهی و سن بالا در اولین بارداری مهم‌ترینِ آنها هستند که ریسک ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهند.»دکتر زهرا پوررسولی گفت: «در سال‌های اخیر سن ابتلا به سرطان پستان در ایران کاهش پیدا کرده و به جوانان 30 تا 40 ساله رسیده است. کم نیستند خانم‌های دهه‌ شصتی که به این سرطان مبتلا می‌شوند.»
 خیلی از دختران و زنان - حتی در سنین بالا - نکات زیادی را درباره چگونگی مراقبت از پستان‌ها نمی‌دانند. مثلا نمی‌دانند برای کنترل سلامت پستان‌ها باید سالانه غربالگری شوند، نمی‌دانند نزد چه پزشکی باید بروند، نمی‌دانند شروع سن غربالگری پستان از چه زمانی است.
  دکتر پوررسولی اضافه کرد:«بهترین سن شروع غربالگری پستان 40 سالگی است. این کار در بیشتر کشورهای دنیا انجام می‌شود و در ایران هم از 40 سالگی آغاز می‌شود.»
  بهترین روش انجام غربالگری پستان، ماموگرافی است و بهتر است خانم‌ها از سن 40 سالگی، سالی یک بار ماموگرافی را انجام بدهند. ماموگرافی توانایی تشخیص سرطان حتی در مراحل اولیه را دارد و شناسایی زودهنگام هم آمار مرگ به ‌دلیل ابتلا را کاهش می‌دهد.  دکتر پوررسولی گفت: «خیلی از زنان زیر بار انجام سالانه ماموگرافی نمی‌روند و دلیل‌شان هم این است که تصور می‌کنند اشعه زیادی وارد بدن‌شان می‌شود که خود عامل بروز سرطان و سایر بیماری‌هاست و به همین دلیل تمایل ندارند هر ساله، یک بار این اشعه را دریافت کنند. ولی واقعیت این است که اشعه ماموگرافی خیلی زیاد نیست و میزان اشعه‌ای که همه ما آدم‌ها طی 2 ماه در زندگی عادی و روزمره از زمین، آسمان، خاک، نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها، امواج کهکشان و ماه و ستاره دریافت می‌کنیم، معادل یک بار انجام ماموگرافی است.
  خیلی از خانم‌ها هر کاری برای زیبایی خود می‌کنند اما به ورزش که می‌رسند، آن را دور می‌زنند و اظهار بی‌حالی و بی‌علاقگی می‌کنند، در حالی که پزشکان هشدار می‌دهند که نداشتن فعالیت بدنی، ریسک ابتلا به انواع سرطان ازجمله سرطان پستان را بالا می‌برد.
 دکتر پوررسولی گفت: ورزش کردن باعث می‌شود سبک زندگی فرد ارتقا یابد و ریسک ابتلا به سرطان پستان کاهش پیدا کند. البته ورزش منظم روزانه یا فعالیتی که حداقل هفته‌ای 3-2 بار انجام شود، نه ورزش‌های هراز گاهی. اصلا ورزش باعث می‌شود چاقی کمتر شود. خود چاقی، یکی از عوامل خطر سرطان پستان است. وقتی می‌گوییم ورزش، حتی شامل پیاده‌روی هم می‌شود و می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ازجمله سرطان پستان را کاهش دهد.»
*متن کامل این گزارش را در همشهری آنلاین بخوانید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید