• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206108
+
-

توقف تولید «سلمان فارسی»

بیش از یک ‌ماه است که تصویربرداری بزرگ‌ترین سریال تاریخی الف- ویژه تلویزیون متوقف شده است

گزارش1
توقف تولید «سلمان فارسی»

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

داوود میرباقری مدتی است که تصویربرداری و ساخت دکورهای فصل سوم سریال سلمان فارسی (بخش ایران) را متوقف کرده است. شنیده شده این توقف در ادامه تولید به‌خاطر مشکلات مالی و هم ورود برخی از مدیران سازمان به چگونگی تولید این سریال باعث شده که میرباقری فعلا تمایلی به ادامه کار نداشته باشد.
همیشه ساخت سریال‌های تاریخی با سختی‌های فراوانی همراه بوده؛ از بودجه گرفته تا پروداکشن‌های بزرگ و تامین هزینه‌ها و ساماندهی خیل عظیمی از بازیگران و هنروران. میرباقری که سابقه خوبی در ساخت سریال‌های تاریخی - الف تلویزیون دارد، این‌بار سلمان‌فارسی را با نگاهی به 3دوره از زندگی این شخصیت در دوران ایران باستان، بیزانس و صدر اسلام روایت کرده است. پروژه تاریخی سلمان فارسی که ویژه‌ترین سریال تاریخی در حال ساخت رسانه ملی است، تولید آن از آذر۱۳۹۸ آغاز شد؛ میرباقری و گروهش شهرهای مختلفی را برای تصویربرداری این سریال درنظر گرفته‌اند و بخش‌های مختلف آن ازجمله بخش بیزانس در شهرک غزالی تصویربرداری شده و به تولید رسیده است.

پروژه تعطیل یا نیمه‌تعطیل
این شهرک در هفته‌های اخیر میزبان دکورهای فصل ایران این سریال تاریخی است؛ فصلی که به زعم سازندگانش مهم بوده و در این فصل به محل تولد سلمان، خانواده و خاندان او در دوران ایران باستان پرداخته می‌شود. ابتدا با توجه به ساخت دکورها به‌نظر می‌رسید که تصویربرداری فصل ایران از بقیه فصل‌ها طولانی‌تر باشد و این موضوع به شکل ضمنی هم اعلام شد. فصل سوم (ایران) قرار است در 60قسمت تولید شود. ابتدا قرار بود این فصل در 40قسمت تولید شود اما بعدها 20قسمت به آن اضافه شد و به‌طورکلی عنوان شده که بیش از 33درصد پروژه جلو رفته است. اما مدتی است که داوود میرباقری فعالیتی نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد این کارگردان فعلا پروژه را تعطیل کرده است که یکی از دلایل آن می‌تواند بودجه باشد و دلیل دیگرش هم ورود مدیران سازمان و اختلاف سلیقه‌ها در ادامه تولید این سریال است. زمزمه‌های متوقف شدن پروژه سلمان فارسی چند وقت پیش داشت به یک سروصدا تبدیل می‌شد اما مدیر روابط‌عمومی این پروژه عنوان کرد که این توقف یک روال طبیعی است! وی شهریور‌ماه اعلام کرده که این توقف روال پیچیده‌ای ندارد و در چند روز آینده کار شروع می‌شود اما با گذشت بیش از یک ‌ماه هنوز خبری از ادامه کار سازندگان این فیلم نیست.

دردسرهای تأمین بودجه
دردسرهای تامین بودجه برای سریال تاریخی سلمان زمانی علنی شد که رئیس صداوسیما تصمیم گرفت برای دریافت ردیف بودجه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دیدار ورایزنی‌هایی داشته باشد. آبان سال گذشته بود که نمایشگاهی از محصولات و ادوات سریال سلمان فارسی در صحن علنی مجلس به نمایش درآمد تا نمایندگان با تولید جدید سازمان آشنا شوند. به‌نظر می‌رسد تامین بودجه سریال «سلمان فارسی» زمانی یکی از دغدغه‌های رئیس سازمان شد که پروژه بزرگ دیگری (حضرت موسی) به پروژه‌های سنگین سازمان اضافه شد. حالا دغدغه تامین بودجه 2 برابر شده است چرا که ابراهیم حاتمی‌کیا به‌عنوان کارگردان سریال تاریخی دیگر پیش‌تولید کارش را مدتی است شروع کرده و کارگاه‌های تولید دکور و لباس فعالیت می‌کنند. تامین بودجه برای این دو سریال تا جایی پیش رفته که رئیس‌جمهور قول تامین بودجه حضرت موسی را داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید