• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 25 مهر 1402
کد مطلب : 206067
+
-

سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری برای انرژی پاک

تفاهمنامه تأمین مالی طرح‌های نیروگاهی تجدیدپذیر متعلق به مؤسسات عمومی غیردولتی توسط صندوق توسعه ملی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) به ارزش 5میلیارد دلار امضا شد.
به گزارش همشهری، علیرضا میرمحمدصادقی در آیین امضای تفاهمنامه صندوق توسعه ملی و ساتبا برای تامین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته از۴۶ طرح نیروگاهی با ظرفیت ۷۲۰۰ مگاوات پشتیبانی کرده است، گفت: از این میزان 6هزارمگاوات وارد شبکه شده است اما نیروگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیدند مشکل بازپرداخت اقساط دارند و 1.2میلیارد دلار معوقه شده است.
او ادامه داد: صندوق توسعه ملی درصورتی می‌تواند از طرح‌های جدید حمایت کند که اقساط و معوقات صندوق پرداخت شود. پیش از این صندوق توسعه ملی به وزیر نیرو قول داده است که هر منبعی از بازپرداخت نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی بازگردد، دوباره در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
عضو هیأت‌عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به تفاهمنامه بین این صندوق و ساتبا اعلام کرد: فاز اول ۴۵۰۰ مگاوات و سقف تفاهمنامه تا 5میلیارد دلار است. شناسایی و اهلیت سنجی متقاضی برعهده ساتبا است، پس از آن به بانک عامل و صندوق توسعه ملی معرفی خواهند شد. بانک عامل طرح‌ها را بررسی اولیه کرده و به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کند. ساتبا باید سازوکار لازم برای تعهدات را فراهم کند.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: اکنون حدود ۸۰ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود که با نرخ صادراتی مازوت به قیمت یک دلار و ۴۵ سنت حدود ۱۵ میلیارد دلار می‌شود حال آنکه اگر این میزان تبدیل شود از محل آن می‌توان به‌راحتی ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را احداث کرد.
محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در آیین امضای تفاهمنامه تأمین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از محل منابع صندوق توسعه ملی گفت: این تسهیلات برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد. وی افزود: در گام نخست 4هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته می‌شود.
معاون وزیر نیرو برنامه وزارت نیرو برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برنامه‌ای جامع دانست و افزود: تعهد اولیه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بود. کمانی ادامه داد: اخیراً در جلسه شورای‌عالی انرژی مصوب شد در یک دوره ۵ ساله ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث شود.
او اعلام کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه هفتم توسعه هم مورد تأکید قرار گرفته که به‌دلیل ناترازی در صنعت و برق نیاز مبرم به توسعه آنها داریم.
رئیس ساتبا اضافه کرد: ۸۰ درصد توسعه نیروگاهی در جهان متعلق به نیروگاه‌های تجدیدپذیر است و کشور ما هم باید در این زمینه پیشرفت داشته باشد.
معاون وزیر نیرو به مصوبه شورای‌عالی انرژی برای احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: 4هزار و ۵۰۰ مگاوات آن با قید فوریت احداث می‌شود و ۱۰ هزار مگاوات هم به‌تدریج اجرایی خواهد شد. کمانی از تأمین مالی صندوق توسعه ملی برای احداث این میزان نیروگاه خبر داد که مصوبه شورای اقتصاد آن نیز اخذ شده است.
او گفت: به‌زودی مناقصه‌های لازم نیز برگزار خواهد شد و همچنین از مصوبه قبلی درباره احداث 4هزار مگاوات اکنون 3هزار مگاوات مشخص شده است.
رئیس ساتبا به نکته صندوق توسعه درباره بازگشت سرمایه داده شده اشاره کرد و گفت: دولت در این‌باره تعهد داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید