• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 23 مهر 1402
کد مطلب : 205837
+
-

استارشیپ می‌تواند تا 4سال دیگر بدون داشتن سرنشین روی سیاره سرخ فرود بیاید

آماده برای سفر به مریخ

آماده برای سفر به مریخ

اخبار فضایی در جهان باز هم با خبرهای شوکه‌کننده ایلان ماسک، مدیرعامل استارت‌آپ فضایی اسپیس‌ایکس تحت‌تأثیر قرار گرفت. او در سخنرانی جدید گفت که موشک استارشیپ در تلاش بعدی خود، شانس مناسبی برای رسیدن به مدار دارد و احتمالا یک استارشیپ بدون سرنشین می‌تواند در 4سال آینده روی مریخ فرود بیاید. ایلان ماسک هنوز تاریخ رسمی دومین پرواز آزمایشی استارشیپ را اعلام نکرده است، اما انتظار می‌رود اسپیس ایکس این پرتاب را در ‌ماه جاری میلادی انجام دهد.

انتظارات بالا
ماسک امیدوار است بتواند موشک بزرگ استارشیپ خود را این ‌ماه برای دومین بار، پس از نخستین پرتاب و انفجار آن در ‌ماه آوریل، آزمایش کند. نخستین پرواز آزمایشی این موشک در ۲۰ آوریل۲۰۲۳ با یک انفجار در ارتفاع به پایان رسید و با شکست مواجه شد. با این حال، اسپیس‌ایکس اطلاعات زیادی را از این تلاش جمع‌آوری کرده و می‌گوید، این رخداد موجب شد تا پیشرفت‌های بسیاری حاصل شود. حالا این شرکت فضایی خصوصی در آستانه پرتاب مجدد قدرتمندترین موشک جهان است و ماسک در یک سخنرانی تازه در کنگره بین‌المللی فضانوردی (IAC) باکو در جمهوری آذربایجان در مورد آنچه باید از پرواز دوم استارشیپ و فراتر از آن انتظار داشته باشیم، صحبت کرد.

فرود روی مریخ
این پروژه در واقع تلاش برای رساندن بلندترین موشک تا به امروز، به فضاست و همین سبب نگرانی است. ماسک برای پرواز اول، شانس موفقیت را ۵۰درصد اعلام کرده بود.
استارشیپ، موشکی ۳میلیارد دلاری قرار است حدود سال۲۰۲۵ انسان را به ‌ماه و در نهایت به مریخ برساند. ماسک قبلا اعلام کرده بود که ماموریت‌های مریخ استارشیپ در دهه۲۰۳۰ انجام می‌شود، اما در مصاحبه‌ای اخیرا اعلام کرد که فکر می‌کند استارشیپ می‌تواند در 3 یا 4 سال آینده روی سیاره سرخ فرود بیاید.
استارشیپ برای انتقال ۱۰۰نفر از زمین به ‌ماه و مریخ طراحی شده است. سفر به مریخ حدود 7‌ماه طول می‌کشد و در استارشیپ فضاهایی برای زندگی خدمه درنظر گرفته شده است. اسپیس ایکس ابتدا روی رساندن استارشیپ به مدار تمرکز دارد و بعد طراحی داخلی را آغاز می‌کند. این موشک از ابتدا طوری طراحی شده بود که بتواند ۱۰۰تن محموله را به مریخ و‌ ماه برساند تا بتواند وسایل مورد نیاز برای ساخت کمپ‌هایی خارج از زمین را در خود جای بدهد.
استارشیپ بلندترین موشکی است که تاکنون به پرواز درآمده و جز این، مرحله اول این موشک که به‌عنوان تقویت‌کننده فوق سنگین شناخته می‌شود، قوی‌ترین موشکی است که تاکنون ساخته شده و می‌تواند تا ۷.۶میلیون کیلوگرم نیروی رانش ایجاد کند. این تقریبا دوبرابر رکورد فعلی سیستم پرتاب فضایی ناسا (SLS) است.

مقایسه با ساترن 5
ماسک در طول سخنرانی خود توضیح داد که نمونه اولیه موشک استارشیپ که برای پرواز دوم آماده می‌شود، متشکل از مرحله فوقانی موسوم به «شیپ۲۵» و «تقویت‌کننده سوپر هوی۹» است که تقریبا دوبرابر موشک ساترن5 ناسا که برای برنامه آپولو بود، نیروی رانش ایجاد می‌کند. آنها همچنین قصد دارند برج پرتاب مکازیلا(Mechazilla) را ارتقا دهند تا تقویت‌کننده‌های «سوپر هِوی» را هنگام برگشتن به زمین در آغوش بگیرد.
ماسک می‌گوید این کار ممکن است طی یک سال آینده یا شاید زودتر اتفاق بیفتد و افزود که اگر خوش‌شانس باشیم، ممکن است در پایان سال آینده بتوانیم مرحله فوقانی استارشیپ را نیز بگیریم.

هزینه  40,000,000 دلاری هر پرتاب
این موشک ۳۳موتوره، حدود 122متر ارتفاع دارد و میلیاردر عجیب و غریب آمریکایی می‌خواهد به کمک آن تا چند سال دیگر، پای انسان‌ها را به مریخ باز کند. ماسک فکر می‌کند که پس از اصلاح نحوه جدا شدن مرحله اول و دوم، این موشک می‌تواند پرتاب موفقی داشته باشد. اسپیس‌ایکس از روش هات استیجینگ (Hot Staging) استفاده می‌کند؛ یعنی موتورهای موشک درحالی‌که هنوز به تقویت‌کننده متصل است، روشن می‌شود.
ایلان‌ماسک در مصاحبه‌ای در کنفرانس سالانه فدراسیون بین‌المللی فضانوردی گفته که این خطرناک‌ترین قسمت پرتاب دوم استارشیپ است: « اگر موتورها روشن شوند و فضاپیما در طول مراحل مختلف منفجر نشود، شانس خوبی برای رسیدن به مدار خواهیم داشت.» هزینه هر پرتاب اسپیس ایکس حدود ۴۰میلیون دلار است. ماسک هنوز تاریخ دقیق دومین پرواز آزمایشی استارشیپ را اعلام نکرده است. اگرچه اسپیس ایکس دیگر منتظر تأییدیه قانونی از سازمان هوانوردی فدرال نیست، اما سازمان خدمات ماهی و حیات‌وحش ایالات متحده (سازمانی که مدیریت زیستگاه‌های طبیعی، حیات‌وحش و ماهی‌ها را برعهده دارد) باید با انجام این پرواز موافقت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید