• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 17 مهر 1402
کد مطلب : 205114
+
-

قطعات بی‌کیفیت، کسب‌وکار تعمیرکارها را پررونق کرده است

میزان مراجعه برای تعمیر خودرو رو به افزایش است که علت آن بالا رفتن سن خودروهاست. علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، در گفت‌وگو با همشهری در مورد علت این موضوع گفت: کیفیت خودروهای داخلی در این خصوص بی‌‌تأثیر نیست. کاهش کیفیت باعث شده که خودروهای داخلی، هر ساله و حتی کمتر از یک سال، برای تعمیر و تعویض قطعات مراجعه کنند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در مورد لوازم یدکی خودروهای داخلی توضیح داد: لوازم یدکی خودروهای داخلی به‌وفور در بازار یافت می شود؛ ولی کیفیت‌ها بسیار متفاوت است که به‌نظر من، قطعاتی که باکیفیت باشند را باید از خود خودروسازها و از قطعات افتر مارکت (جایگزین قطعات اورجینال) تهیه کرد که مورد تأیید آنهاست و گارانتی می‌شود، چون متأسفانه قطعات زیادی در بازار وجود دارند که شرکت‌های متفرقه ای آن را تولید می‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها نیست؛ به‌طوری‌که این شرکت‌ها حتی قطعات دست دوم را به نو تبدیل می‌کنند و در بازار می‌فروشند.
علیرضا نیک‌آیین تأکید کرد: قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار کم است؛ مخصوصا در خودروهای نسل جدید چینی این کمبود به وضوح مشاهده می‌شود. غیر از آن، قطعات موجود در بازار، قطعات یدکی اورجینال یا OEM شرکت‌های چینی موجود نیست؛ در مقابل قطعات بی‌کیفیت با مارک‌های متفرقه به بازار آمده و مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است.
نیک‌آیین افزود: خود نمایندگی‌ها قطعات اصلی را دارند؛ ولی جنس خود را به بیرون نمی‌فروشند. حتی نمایندگی‌ها جنس کافی برای تامین نیاز بازار را در اختیار ندارند، در نتیجه برای اینکه به نیاز بازار پاسخ داده شود، برخی واردکننده‌ها قطعات غیراصلی را وارد می‌کنند. نیک‌آیین در مورد هزینه تعمیرات و اجرت تعمیر خودرو توضیح داد: برای تمام خودروها اعم از سبک و سنگین نرخنامه داریم؛ تعرفه در تعمیرگاه‌ها باید در معرض دید مشتریان باشد. هر کسی که برای تعمیر خودرو به یک واحد صنفی تعمیراتی مراجعه می‌کند، مالک آن تعمیرگاه موظف است طبق تعرفه هزینه دریافت کند. او ادامه داد: از آنجا که هنوز درجه‌بندی تعمیرگاه‌ها صورت نگرفته است، نرخ خدمات تعمیراتی با توجه به مدل خودرو در همه تعمیرگاه‌ها یکسان است و اگر در این زمینه مردم شاهد تفاوت هزینه تعمیرات از یک تعمیرگاه به تعمیرگاه دیگر بودند، می‌توانند با واحد شکایات اتحادیه به شماره77646060 تماس بگیرند و ما حتما به سرعت به تماس آنها رسیدگی می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید