• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 مهر 1402
کد مطلب : 204716
+
-

خشکیدگی تالاب گاوخونی به مرز فاجعه رسید

خبرخوان
خشکیدگی تالاب گاوخونی به مرز فاجعه رسید

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان اعلام کرد: به استناد پایش‌های میدانی و آخرین تصویر ماهواره‌ای مربوط به اوایل مهر امسال، سطح تالاب گاوخونی نسبت به خشکی چندین سال اخیر، خشک‌تر شده و این یک فاجعه است.
حسین اکبری به ایرنا گفت: سال آبی ۱۴۰2-۱۴۰1 هم تمام شد و وارد سال آبی ۱۴۰3–۱۴۰2 شدیم، اما حقابه مؤثری به تالاب گاوخونی داده نشد و علاوه بر این در نیمه دوم ۱۴۰۲ منتهی به شهریور امسال با بسته بودن سد رودشتین، به‌تدریج زهاب‌های کشاورزی و پساب‌های ورودی به تالاب هم کاهش شدیدی پیدا کرد.
وی افزود: ورودی زهاب و پساب‌ها از ایستگاه شاخه کنار به سمت تالاب گاوخونی به کمترین حد ممکن و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ لیتر در ثانیه رسیده و نتیجه این شد که تالاب گاوخونی به‌صورت صددرصد خشک شد.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: حالِ تالاب گاوخونی خوب نیست و پیگیری در سطوح مختلف برای بهبود شرایط تالاب هم نتوانسته موجب شود که حقابه مؤثری به تالاب داده شود.
وی گفت: در سال آبی ۱۴۰2–۱۴۰1 به‌رغم اینکه وضعیت بارش‌های خیلی خوبی نسبت به سال قبل، هم در سرشاخه‌های زاینده‌رود و هم در کل حوزه داشتیم اما تالاب گاوخونی حقابه‌هایش را دریافت نکرد.اکبری یادآور شد: در نیمه دوم سال۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، ذخیره سد زاینده‌رود چیزی حدود ۲۰۰میلیون مترمکعب بوده و در چنین شرایطی مشخص است که نمی‌شود آب را برای تالاب گاوخونی رها کرد؛ اما در نیمه دوم ۱۴۰۱ بارندگی خیلی خوبی نسبت به سال۱۴۰۰ در حوزه زاینده‌رود و به‌خصوص در بالادست داشتیم؛ به‌طوری‌ که ذخیره سد زاینده‌رود در ماه‌های اردیبهشت و خرداد تا تیرماه نزدیک به ۶۰۰میلیون مترمکعب هم رسید. وی افزود: با وجود این، باز هم با ۶۰۰میلیون مترمکعب ذخیره سد زاینده‌رود، هیچ آبی به تالاب گاوخونی رهاسازی نشد و این در حالی بود که بارها و بارها آب با احجام قابل‌توجه برای کشاورزان شرق و غرب اصفهان رهاسازی شد. معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در ادامه گفت: نگاه انسانی و اراده وزارت نیرو برای تالاب گاوخونی می‌بایست دست‌کم در این زمان محقق شود که درصدی از حقابه زاینده‌رود به تالاب گاوخونی برسد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

این خبر را به اشتراک بگذارید