• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب : 20470
+
-

خبرهای اقتصادی

 خطر ساخت‌وساز با آهن‌قراضه‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درخصوص اهمیت کیفیت مصالح ساختمانی و به‌ویژه میلگرد گفت: با افزایش قیمت‌ها، شاهد عرضه مصالح ساختمانی با کیفیت نامطلوب هستیم؛ به‌گونه‌ای که میلگردهای ذوبی با قراضه‌ها تهیه و توزیع می‌شوند و ما نگرانیم که این مصالح با کیفیت پایین در ساختمان‌ها استفاده شوند. به گزارش همشهری، محمد شکرچی‌زاده با تأکید بر اینکه میلگردهایی با کیفیت پایین در سازه‌ها دچار شکست می‌شوند، ادامه داد: ما نگران کیفیت بتن‌ها هستیم، زیرا زلزله کرمانشاه نشان داد بتن‌های استفاده‌شده در ساختمان‌ها، کیفیت لازم را ندارند و بخش عمده‌ای از خسارات سازه‌ها ناشی از پایین بودن کیفیت بتن بوده است.

 مخالفت با کاهش دستوری قیمت مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای سیاست‌های دستوری برای کنترل قیمت مسکن، نه‌تنها قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد بلکه از چند ناحیه به این حوزه ضربه زده و سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان اعلام کرد: به‌دلیل شرایطی که تولید مسکن دارد و خصوصیت ناهمگن بودن این کالا امکان قیمت‌گذاری روی آن وجود ندارد. نخستین شرط اینکه بتوان قیمت یک کالا را کنترل کرد، امکان قیمت‌گذاری آن است که باید دانست بازار مسکن دارای‌ این ویژگی نیست. او ادامه داد: دولت نمی‌تواند در هر قراردادی که مردم بر سر آن با یکدیگر به تفاهم می‌رسند، حاضر شود؛ زیرا این موضوع فساد را دامن می‌زند و شفافیت را از بازار می‌گیرد و در نهایت به ضرر مصرف‌کننده تمام خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حتی با فرض اینکه دولت با سیاست دستوری بتواند قراردادها و قیمت را کنترل کند، نتیجه نهایی این تصمیم به خروج سرمایه از بازار مسکن منجر می‌شود و این بازار را برای سرمایه‌گذاری، غیرسودآور می‌کند. با خروج سرمایه‌ها از این بازار با فاصله کوتاهی، دچار کمبود عرضه می‌شویم که به افزایش شدید قیمت و در نهایت ضرر مصرف‌کننده نهایی می‌انجامد.

 خام‌فروشی مواداولیه پتروشیمی با رانت ارزی

قائم‌مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی با انتقاد از کاهش عرضه خوراک نفتا به پتروشیمی‌ها، گفت: با توجه به تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی در داخل و خارج از کشور، انگیزه بسیار زیادی برای خرید برخی محصولات پتروشیمی از بورس و صادرات آن به خارج از کشور وجود دارد. به گزارش ایرنا، فریبرز کریمایی با بیان اینکه التهابات اخیر در بازار داخلی برخی محصولات پلیمری و پتروشیمیایی دلایل مختلفی دارد، اظهارداشت: ازجمله محصولاتی که در هفته‌های اخیر با تنش‌هایی در بازار مواجه شده «پلی‌اتیلن ترفتالات» بطری بوده است که به کمبود عرضه ارتباطی ندارد. کریمایی افزود: با وجود اینکه شرکت پتروشیمی تندگویان به‌عنوان تنها تولید‌کننده این محصول، تمام تولیدات خود را در هفته‌های اخیر از طریق بورس کالا روانه بازار کرده است، اما به‌دلیل تقاضای بسیار بالا و وجود حجم قابل توجهی از تقاضای دلالی برای آن، بازار این محصول پتروشیمی با تنش‌هایی روبه‌رو شده است. او تأکید کرد: پس از اجرای سیاست تک‌نرخی ارز، حجم تقاضای این محصول پتروشیمی (پت بطری) به 347هزار تن افزایش یافت که 290درصد بیشتر از تقاضای دوره مشابه سال گذشته بود.قائم‌مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه باید بررسی کرد چرا در یک مدت کوتاه تقاضا برای چنین محصولی تا این حد افزایش یافته است، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تفاوت نرخ ارز رسمی و غیررسمی در داخل و خارج از کشور، انگیزه بسیار زیادی برای خرید این محصولات از بورس و صادرات آن به خارج از کشور وجود دارد. او یادآور شد: این مشکل، برای محصولات دیگری که در بازار دچار تنش هستند نیز مصداق دارد؛ به‌گونه‌ای که تقاضای کل محصولات پلیمری در 2‌ماه اخیر با رشد 150درصدی تقاضا نسبت به دوره مشابه پارسال، به 2.4میلیون تن رسیده است.

 رشد 21درصدی وام‌ها در 2ماه

تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در 2‌ماه نخست امسال به 689.5هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 119.8هزار میلیارد ریال، معادل 21درصد افزایش داشته است. طبق آمار موجود 65.4درصد از کل تسهیلات بابت تأمین سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی پرداخت شده که این رقم نسبت به‌مدت مشابه پارسال 16.7درصد افزایش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید