• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 12 مهر 1402
کد مطلب : 204682
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58MPB
+
-

افسوس شاه

حدیث گرجی، خبرنگار افتخاری از تهران

در کلاس تاریخ، همیشه درس انقلاب مشروطه را مثل بقیه‌ی درس‌های تاریخ معاصر ایران دوست داشتم. علاقه‌‌ام، بی‌دلیل هم نبود؛ انقلاب مشروطه، جدای از این‌که خودش اتفاق مهمی است، با رویدادهای اثرگذار دیگری مثل نهضت تنباکو و جنگ جهانی گره خورده است. تازه، به زمان ما هم نزدیک‌تر است و راحت‌تر می‌توانیم ماجرای آن را بفهمیم و با آن‌ ارتباط برقرار کنیم.
اگر دلتان می‌خواهد علاوه بر فضای درس و مدرسه، بیش‌تر درگیر ماجراهای انقلاب مشروطه و شخصیت‌هایش بشوید، می‌توانید کتاب «انقلاب مشروطه»  را از مجموعه‌ داستان «فکر ایرانی» بخوانید. داستان فکر ایرانی، مجموعه‌ای است که در هر جلد به یکی از دوره‌های تاریخی ایران می‌پردازد و شرایط فکری و فرهنگی آن دوران را بررسی می‌کند.
سبک و سیاق این مجموعه کتاب، با آن‌چه ما معمولاً از یک کتاب تاریخی انتظار داریم متفاوت است؛ یعنی نویسنده به جای این‌که پادشاهان، جنگ‌ها و اتفاقاتی از این قبیل را محور بررسی قرار دهد، به اندیشمندان و جریان‌های فکری آن دوران توجه می‌کند. علاوه بر آن، روایت داستان‌گونه‌ی این کتاب از اتفاقات و زندگی شخصیت‌ها و هم‌چنین کاریکاتورهای بامزه‌ی داخل کتاب، آن را خواندنی‌تر کرده است.
این کتاب را حمیدرضا شاه‌آبادی نوشته و نشر افق آن را روانه بازار کرده است. شاه‌آبادی معمولاً برای بچه‌ها و نوجوان‌ها، رمان‌های تاریخی می‌نویسد. از دیگر آثار او می‌توان به «دروازه‌ی مردگان»، «وقتی مژی گم‌ شد»، «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» و... اشاره کرد.
در کتاب می‌خوانیم:
[ناصرالدین] شاه امیرکبیر را کشت؛ اما خاطره‌ی خدمات امیر نمرد. گفته‌اند که مدت‌ها پس از مرگ امیرکبیر، شاه هرگاه که به فکر او می‌افتاد، دست بر دست می‌کوبید و از قتل او اظهار پشیمانی می‌کرد. شاید به همین دلیل بود که تا مدت‌ها رد کمرنگی از خواست اصلاح‌طلبانه در بعضی رفتارهای شاه دیده می‌شد.

کتاب: انقلاب مشروطه
نویسنده: حمیدرضا شاه‌آبادی
تصویرگر: مهدی صادقی
ناشر: افق
تعداد صفحات:  168

 

این خبر را به اشتراک بگذارید