• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204307
+
-

دردسر ازدیاد کارت‌های بانکی

دردسر ازدیاد کارت‌های بانکی

تجمیع کارت‌های بانکی از حیث فنی و حقوقی شدنی نیست، اما یک مقام بانک مرکزی از احتمال پروژه تجمیع کارت‌های بانکی در کارت ملی هوشمند شهروندان خبر داده و گفته است که با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند کلید خورده و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به‌عنوان کارت بانکی نیز استفاده کنند.

اصل ماجرا چیست؟
به‌ گزارش همشهری، این خبر به این معناست که دارندگان کارت بانکی نزد بانک ملی می‌توانند با مراجعه به شعب این بانک اقدام به اتصال کارت بانکی‌شان به کارت ملی کنند؛ با این تفاوت که استفاده از کارت ملی فعلا در یک بانک امکان‌پذیر است، ولی استفاده از آن در دستگاه‌های شتاب امکان‌پذیر نیست. محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه ۴۰۰میلیون کارت بانکی در اختیار مردم است که به‌صورت میانگین، ماهانه حدود ۱۲۰میلیون از این تعداد کارت فعال هستند، اظهار کرد: برای کاهش حجم تعداد کارت‌های بانکی و ارائه خدمات نوین پرداخت، یک کد منحصربه فرد الکترونیکی ایجاد خواهیم کرد. این پروژه در کل شبکه شتاب و نظام پرداخت کشور اجرا خواهد شد و در مراحل آزمون است. به‌گفته او، ۵ بانک اکنون این خدمات را ارائه می‌دهند و در ادامه، این خدمات گسترش خواهند یافت. درحالی‌که در دنیا از فناوری‌ها و نوآوری‌های تازه ازجمله استفاده از موبایل به جای کارت بانکی استفاده می‌شود، بانک مرکزی و شبکه بانکی در مسیر دیگری حرکت می‌کنند و مشکل اینجاست که به فرض اینکه شهروندانی اقدام به اتصال کارت بانکی‌شان نزد بانک ملی به کارت‌های ملی هوشمند کنند، چه اتفاقی رخ خواهد داد و آیا بانک مرکزی و مدیران بانک ملی این اقدام را یک خدمت جدید می‌دانند؟ واقعیت این است که راز ازدیاد کارت‌های بانکی در کشور و غیرفعال بودن اکثر آنها ناشی از این است که همچنان تفکر سنتی بر شبکه بانکی حاکم است و تا زمانی که کمی‌گرایی در عملیات بانکداری الکترونیکی مبنا باشد تا کیفیت در ارائه خدمات، نمی‌توان انتظار تحول جدی داشت؟
جالب اینکه 8 شهریور همین امسال مانی‌یکتا در گفت‌وگو با همشهری به صراحت اعلام کرده بود که طرح تجمیع کارت‌های بانکی با کارت‌های هوشمند اصلا از سوی بانک مرکزی در دست پیگیری و اجرا نیست چرا که از منظر استانداردهای بین‌المللی مردود و غیرقابل‌اجراست. او این را هم گفته بود: کارت‌های هوشمند ملی تنها از یک تراشه الکترونیکی برخوردارند، اما این تراشه‌ها اولاً به‌هیچ‌وجه از استانداردهای ضروری برای حوزه پرداخت و بانکی برخوردار نیستند و ثانیا الزامات و پروتکل‌های ارتباطی و فنی این تراشه‌ها به‌هیچ‌وجه سازگاری لازم با سخت‌افزارها و شبکه پذیرندگی کارت‌های بانکی در کشور را ندارند و افزون بر اینکه حتی اگر چنین طرحی را برخلاف مدل‌های بین‌المللی اجرا کنیم، به‌دلیل عدم‌تطابق استانداردها و پروتکل‌های ارتباطی علاوه بر وجود مخاطرات بی‌شمار فنی، مستلزم صرف هزینه‌های بسیار سنگینی برای کشور خواهد بود که به‌نظر نمی‌رسد و انجام چنین طرحی مخالف با استانداردهای بین‌المللی پذیرفته‌شده در همه کشورهاست و امکان هرگونه همکاری مشترک و توسعه فناوری‌های بانکداری و پرداخت بین‌المللی را با چالش‌های متعددی همراه خواهد ساخت.
حال این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که توافق بانک ملی با سازمان ثبت احوال به‌معنای این است که بانک مرکزی از موضع یک‌ماه پیش خود عقب‌نشینی کرده است؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید