• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 مهر 1402
کد مطلب : 204304
+
-

رقیب ایرانی داوینچی

رقیب ایرانی داوینچی

سامانه جراحی روباتیک از راه دور سینا، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پزشکی ایران به‌حساب می‌آید. این روبات جراح که رقیبی برای روبات آمریکایی داوینچی است، می‌تواند با دقتی بسیار بالا جراحی‌های لاپاروسکوپی را انجام دهد.
سینا شامل 2بخش کنسولی است که کنترل مراحل جراحی را در اختیار جراح قرار می‌دهد و تخت جراحی و روبات‌های جراح و تصویربردار است که درواقع کنار بیمار قرار دارد و حرکات دریافت شده از کنسول جراحی را در زمان حقیقی، روی بدن بیمار و در موضع عمل جراحی اعمال می‌کند. نکته مهم اینجاست که ارتباط این دو بخش اصلی از دستگاه یا از طریق اینترنت از راه دور یا در محل جراحی امکان‌پذیر است؛ به این ترتیب جراح می‌تواند از هر جایی، کار خود را انجام دهد. این روبات با استقبال خوبی در میان کشورهای جهان روبه‌رو شده است. ابتدا اندونزی این روبات را خرید و گفته شده که روسیه نیز خواهان به‌خدمت گرفتن این روبات جراح شده است. سامانه روباتیک جراحی از راه دور سینا که افتخار بزرگی برای ایران به‌حساب می‌آید، با پشتوانه‌ای ۱۵ساله از تلاش محققان کشورمان ساخته شده است. به جز ۲دستگاهی که اخیرا به اندونزی صادرشده، ۲نمونه دیگر از این روبات نیز با کاربرد آموزش روش‌های جدید جراحی روباتیک در ۲بیمارستان آموزش‌محور کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند و یک دستگاه دیگر هم برای برگزاری دوره‌های آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به‌کار گرفته شده است. آزمایش‌های استاندارد فنی و مطالعات پیش‌بالینی این سامانه تمام‌شده و برای دریافت مجوز کمیته اخلاق دانشگاه برای شروع تست‌های اصلی روی بیماران داوطلب آماده می‌شود.
این روبات جراح در عمل‌های قفسه سینه و حفره شکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش دقت جراحی، عدم‌وجود شکاف عمیق حین جراحی در بدن بیمار، خونریزی کمتر، بهبود سریع‌تر و دوره نقاهت کوتاه‌تر بیمار ازجمله مزایای این روبات جراح ایرانی محسوب می‌شود. با وجود این روبات، جراح نیاز به پوشیدن لباس استریل برای انجام عمل ندارد و می‌تواند بدون قرار گرفتن در اتاق جراحی و به دور از گازهای بیهوشی و عفونت‌های خطرناک به‌کار خود مشغول شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :