• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 31 خرداد 1397
کد مطلب : 20426
+
-

موفق شویم و کاری نکنیم فایده‌ای ندارد

موفق شویم و کاری نکنیم فایده‌ای ندارد

هیوا یوسفی- روسیه
مهدی مهدوی‌کیا یکی از تماشاگران ویژه بازی ایران و اسپانیا در شهر کازان بود. ستاره سابق فوتبال ایران و یکی از بااخلاق‌ترین بازیکنان تاریخ ما در روز 30خرداد در حالی به تماشای بازی ایران نشست که این بازی دقیقا در بیستمین سالگرد بازی تاریخی ایران و آمریکا برگزار می‌شد. زننده دومین گل ایران در آن پیروزی تاریخی حالا یکی از بهترین و خوش‌صحبت‌ترین کارشناسان فوتبال است. او در روسیه و در حاشیه بازی با اسپانیا به سوالات همشهری پاسخ داده است.
    برد ایران در بازی اول باعث شد عموم مردم کشور خوشحال باشند. فارغ از نتیجه‌ای که به‌دست آمد فکر می‌کنید کیفیت فوتبال ما در این بازی چطور بود؟
بالاخره ما در این بازی دنبال برد بودیم که به هدف‌مان رسیدیم. البته کیفیت بازی ما در این جام در مقایسه با دیگر تیم‌ها جالب نبود. به‌خصوص 20دقیقه اول بازی مقابل مراکش که مالکیت توپ کاملا در اختیار حریف بود. این نوع بازی قابل پیش‌بینی بود. باید بضاعت فوتبال خودمان را در نظر بگیریم. واقعیت این است که از لحاظ تاکتیکی از سطح روز دنیا فاصله زیادی داریم. اما استراتژی ما مقابل مراکش جواب داد و به هدفی که دنبال آن بودیم رسیدیم. در حال حاضر نیز شانس صعود از گروه را داریم.
    درمورد روش بازی دو مدل نگاه وجود دارد. یکی بازی خوبی که از استرالیا مقابل فرانسه دیدیم و البته منجر به باخت شد؛ و نگاه دوم رسیدن به پیروزی به هر شکلی است. به‌نظر شما در جام‌جهانی اولویت با کیفیت بازی است یا برد و صعود از گروه؟
باز هم می‌گویم ما بر اساس بضاعتی که داریم بازی می‌کنیم. مربی تیم‌ملی هم با همین بضاعت مقابل حریفان تیم خود را ارنج می‌کند. اگر کی‌روش بازیکنان اسپانیا را در اختیار داشت خب به گونه دیگری بازی می‌کرد. تیم ما دفاع مطلق می‌کند که شاید از نظر کیفیت خوب نباشد اما نتیجه‌ای که می‌خواستیم را با همین روش گرفته‌ایم. ما دوست داشتیم مراکش را شکست دهیم و شکست دادیم. حالا شاید بگوییم با گل به خودی این اتفاق افتاده یا اینکه مراکش 80درصد مالکیت توپ را در اختیار داشته اما بالاخره نتیجه بازی تعیین‌کننده است. اگر دنبال کیفیت فوتبال ایران هستیم و می‌خواهیم در این زمینه صحبت کنیم باید بعد از جام به آن بپردازیم. الان زمان کسب نتیجه است.
    به فرض اینکه ایران از گروه خود صعود کند، آیا این صعود دستاوردی هم برای فوتبال ما دارد؟ آیا هدفی وجود دارد که این صعود بتواند کمک کند به آن هدف‌ برسیم؟
بله. موفقیت در این جام دستاوردهای بسیار زیادی با خود به همراه دارد. اما اینکه چطور از این موفقیت استفاده کنیم مهم است. اگر موفق بشویم و کاری نکنیم، قطعا فایده‌ای ندارد و تلاشی که در اینجا می‌شود بی‌اثر است. اما اگر بعد از کسب موفقیت در این جام برگردیم و به فوتبال پایه بپردازیم و از امتیازاتی که فیفا در اختیار ما قرار می‌دهد استفاده کنیم می‌توانیم در آینده موفق‌تر عمل کنیم. باید ببینیم تیم‌های بزرگ چطور به این موفقیت‌ها دست پیدا کرده‌اند و همین مسیر را برای خود در نظر بگیریم. اگر به فوتبال پایه بپردازیم و سرمایه‌ها را جذب کنیم تا در جام‌های آینده موفق‌تر حضور پیدا کنیم، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم عملکرد ما در این جام مثمرثمر بوده است. بدون شک موفقیت در این بازی‌ها علاقه‌مندی به فوتبال را در جوان‌ها افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاران را به‌سمت فوتبال روانه می‌کند و خانواده‌ها را برای حضور جوانان خود در فوتبال تشویق می‌کند که همه این مسائل به سود فوتبال است، به شرطی که از آن استفاده کنیم. اما اگر از این مسابقات بدون موفقیت کنار برویم جامعه سرخورده می‌شود و ناامیدی در جامعه در آینده فوتبال نیز تاثیرگذار خواهد بود. همه این مسائل بستگی به نگاه مسئولان به فوتبال دارد.
    یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که در صورت صعود از این گروه مسئولان ادعا کنند همه ملزومات برای تیم‌ملی فراهم بوده است. لیگ منسجمی داشته‌ایم، هیچ مشکلی در فوتبال ایران وجود ندارد و همه چیز در حد عالی بوده است. آیا این نگرانی برای شما نیز وجود دارد؟
اینها مسائلی است که در سال‌های گذشته هم دیده‌ایم. متاسفانه کارهای ریشه‌ای خوبی صورت نگرفته و فوتبال ایران اصلا در شرایط خوبی نیست. سخت‌افزار فوتبال ما حتی در سطح کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم نیست. اما کسی نمی‌تواند به بهانه موفقیت در این بازی‌ها بر این مشکلات سرپوش بگذارد. حداقل برای کسانی که فوتبال را به خوبی می‌شناسند و از نزدیک با آن برخورد دارند این حرف‌ها قانع‌کننده نیست. موفقیت در این بازی‌ها می‌تواند خوشحالی لحظه‌ای ایجاد کند اما بی‌شک مشکلات فوتبال ریشه‌ای‌تر از این است که بخواهند با توسل به این موفقیت‌ها بر آن سرپوش بگذارند.
    یک مساله دیگر هم شرایطی است که در زمان حضور نسل شما در جام‌های گذشته وجود داشت. به خصوص در سال1998 که روابط ایران و دیگر کشورها در حال توسعه بود اتفاقات مثبتی برای بازیکنان رخ داد. آیا در شرایط کنونی و با توجه به روابط ایران با دیگر کشورها، می‌توان گفت در جام‌جهانی روسیه اتفاق مثبتی برای بازیکنان ایران رخ می‌دهد؟
به‌نظرم اگر جوان‌ها بتوانند در این جام بدرخشند، با توجه به شرایط بازار فوتبال می‌توانند به باشگاه‌هایی راه پیدا کنند که شرایط پیشرفت داشته باشند. البته شاید به تیم‌های بزرگ راه پیدا نکنند اما می‌توانند به تیم‌هایی بروند که پیشرفت کنند.
    با توجه به فعالیتی که در زمینه آموزش جوانان در ایران دارید، آیا تا به حال در این مسیر ناامید شده‌اید؟
همیشه کاری را شروع می‌کنم که به آن اعتقاد داشته باشم. به این کار هم اعتقاد داشتم و با تمام مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته به فعالیتم ادامه می‌دهم. خیلی دشوار است در این شرایط اقتصادی 100نفر را به اروپا ببرید. چون در این راه حمایتی نیست و اسپانسر به دشواری فراهم می‌شود. فعالیت در این حوزه دشوار است اما روی اعتقادمان هستیم و به هر طریقی کسب درآمد می‌کنیم تا این راه را به بچه‌ها نشان دهیم. باید به هر قیمتی این راه ادامه پیدا کند.
    مدیریت فوتبال متوجه فعالیت شما هست؟
نه، متوجه نیست. اگر متوجه بود که به ما کمک می‌کرد. البته همین که آنها سنگ نیاندازند ما راضی هستیم و نیازی به کمک نیست. البته ما نیاز به سروصدا نداریم و معتقدم موفقیت در زمان خودش سروصدا خواهد داشت. کاری که ما شروع کرده‌ایم در آینده نزدیک به جاهای خوبی می‌رسد و اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. بچه‌های ما کم‌کم وارد تیم‌های پایه می‌شوند و اتفاقات خوبی در پیش است.
    و یک سوال غیرفوتبالی. بی‌شک شما هم با اعتقاد به اینکه شرایط رو به بهبودی می‌رود در عرصه انتخابات حضور پیدا کردید. آیا هنوز هم به بهبود شرایط امیدوار هستید؟ یا جزو کسانی هستید که فکر می‌کنند مسیر حرکتی اشتباه است؟
از نظر اقتصادی که شرایط سختی در کشور وجود دارد. مردم به سختی زندگی می‌کنند و باید یک فکر اساسی شود. دست‌اندرکاران باید تصمیم بگیرند که شرایط مردم بهتر شود. وقتی به مردم فشار وارد شود آرامش از آنها گرفته می‌شود و اگر آرامش مردم گرفته شود جامعه ملتهب می‌شود. در شرایط کنونی قطعا همه نگران هستند. همه نگران آینده خود و فرزندان‌شان هستند. اخباری هم که این روزها منتشر می‌شود این نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. 
اخبار منفی که به تجاوز کودکان مربوط است. متاسفانه این اخبار نگران‌کننده هستند و باید در مورد آنها اقداماتی صورت گیرد. من امیدوارم شرایط کشور روزبه‌روز بهتر شود و روابط بین کشورها نیز بهبود یابد. ما کشوری داریم با قدمت چندین هزار ساله و با منابع بسیار خوب که امیدوارم با این همه پتانسیل شرایط کشور رو به بهبودی برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید