• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 6 مهر 1402
کد مطلب : 204147
+
-

سرنوشت غرفه‌داران بازارگل پس از تغییر کاربری

حسین کرمی؛ رئیس اداره حقوقی منطقه 14

ملک بازار گل و گیاه شهید محلاتی بخشی از اراضی موسوم سلیمانیه است، این اراضی در گذشته از منطقه 15شروع می‌شد و تا منطقه تهرانپارس در شرق تهران ادامه داشت، در حال حاضر بازار گل و گیاه و اراضی زراعی پشت بازار گل تنها باقیمانده اراضی سلیمانیه هستند.
عرصه بازار گل و گیاه به نام دولت با نمایندگی اداره کل راه و شهرسازی تهران است، شهرداری تهران براساس صورتجلسه 220شورای طرح و بررسی سال 62، مدعی مالکیت عرصه بازار گل و گیاه به شهرداری تهران به‌عنوان سرانه شهری است. ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز براساس آرای صادره از دادگاه انقلاب مدعی تعلق این اراضی به‌عنوان اموال مصادره شده از شرکت آپارتمان‌سازی‌ شرق به نام ستاد اجرایی است. برخی کشاورزان و زارعان اراضی سلیمانیه و متصرفان این اراضی مدعی منافع غرفه‌های ساخته شده روی بازار گل و گیاه هستند.کلیه غرفه‌ها و سازه‌های بازار گل و گیاه به‌صورت غیرقانونی و بدون پروانه ساخته شده و دارای رأی ماده 100است.
به‌دلیل سازه‌های غیرقانونی و بدون پروانه ساخته شده، این بازار از نظر ایمنی فاقد ایمنی لازم و جزو اماکن پرخطر شهر تهران از نظر ایمنی است. با توجه به اینکه برای تخریب، نوسازی و ساخت بازار گل ایمن و قانونی در محل مورد نظر نیاز به تغییر کاربری ملک بازار گل است، بنابراین موضوع تغییر کاربری این بازار در دستور کار کمیسیون ماده 5قانون شهرداری قرار گرفت و در حال پیگیری است.
کمیسیون ماده 5به شرطی با تغییر کاربری مرتبط با احداث بازار گل و گیاه بازار موافقت می‌کند که صرفا در قالب بازار گل و گیاه و با رعایت شرایط و ضوابط مربوطه و ارائه طرح پیشنهادی لازم از سوی مالک اقدام شود. موضوع بازار گل و گیاه تا وصول نتیجه نهایی در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت‌المال قوه قضاییه است و قرار است بعد از تغییر کاربری، موضوع واگذاری آن به غرفه‌داران بازار گل پیگیری شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید