کسانی که امروز از تغییر تعدادی از مدیران مدارس کشور شگفتزده و متعجب شدهاند، حتما از مهمترین ویژگی مدیریتی وزیر جوان آموزش و پرورش که «تحولگرایی» و «اقتدار مدیریتی» است و در سمتهای مدیریتی پیشین وی منشأ آثار ارزشمندی شده، بیخبرند. رضا مراد صحرایی که پیش از این تغییر و تحول در مدیریت مدارس را از برنامههای مهم و جدی خود برشمرده بود، 30شهریور از تغییر20هزار مدیر مدرسه خبر داد و آن را با هدف ایجاد تحول در مدارس عنوان کرد. او در مصاحبهای مطبوعاتی توضیح داد: «امسال نزدیک به ۲۰هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند. همچنین 7هزار مدرسه در مسیر تحول، شناسایی شدند که امسال در 5هزار مدرسه فعالیتهای خود را آغاز خواهیم کرد.» اما عملیاتی شدن این وعده وزیر آموزش و پرورش بدون مقاومت نبود و در جامعه رسانهای و فضای آموزشی کشور بازتاب زیادی داشت که تجمع تعدادی از اولیا و دانشآموزان یکی از مدارس سمپاد مقابل آموزش و پرورش ازجمله این حواشی بود. مهمترین نکتهای که در مورد تغییر مدیران مدارس، مورد سؤال و ابهام قرار گرفته تعداد مدیران تغییریافته بوده که عدهای تغییر 20هزار مدیر مدرسه را غیرعادی و عجیب دانستهاند؛ درحالیکه مرادصحرایی نسبت تغییر مدیران در مقایسه با آمار جامعه مدیران مدارس کشور را منطقی میداند و در توضیح این موضوع میگوید: «ما 120هزار مدیر مدرسه در کشور داریم و تغییر تعدادی از مدیران در مقایسه با آمار کلی مدیران مدارس طبیعی است.» او میگوید: «ما آییننامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را داریم که هر سال اواخر خردادماه اعلام و براساس آن جابهجایی مدیران مدارس صورت میگیرد. بسیاری از تغییراتی که صورت گرفته بهدلیل بازنشستگی یا درخواست شخصی مدیران بوده و تعدادی از آنها هم مدیران مدارس یککلاسه بودهاند.» فارغ از این پرسش و پاسخها، برای پیدا کردن دلیل تغییر مدیران مدارس بیراه نیست اگر به اطلاق اصطلاح «رهبران آموزشی» به مدیران مدارس بهصورت جدیتر توجه کنیم، سالها مورد بیتوجهی قرار گرفته و در تغییرات ساختاری نظام تعلیم و تربیت کشور مغفول مانده است، اما بهنظر میرسد دولت سیزدهم و در رأس آنها سکاندار وزارت آموزش و پرورش در مسیر عینیتبخشی به این مفهوم کلیدی و تبدیل مدیران مدارس به راهبران آموزشی گام برمیدارد.
تغییر مدیران مدارس براساس آییننامه است
در همینه زمینه :