• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 4 مهر 1402
کد مطلب : 203883
+
-

لبخند دانش‌آموزان استثنایی در ‌ماه مدرسه

آیین رونمایی از سرویس مدارس استثنایی تهران با حضور مدیران شهری و مسئولان آموزش ‌و پرورش در مرکز آموزشی نیمروز برگزار شد

گزارش
لبخند دانش‌آموزان استثنایی در ‌ماه مدرسه

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

با لبخند وارد مدرسه می‌شدند و صدای شادی و خنده‌شان از کلاس‌ها به گوش می‌رسید. دلشان برای همکلاسی‌هایشان تنگ شده بود و به‌محض دیدن یکدیگر، آغوش باز می‌کردند و لبخند می‌زدند. والدین هم از بازگشایی مدارس خوشحال بودند و می‌گفتند: «خدایا شکرت که بچه‌ها بازم می‌تونن مدرسه بیان.»
 این، حال و هوای مدرسه استثنایی نیمروز بود و دانش‌آموزانی که معلولیت برایشان محدودیت ایجاد نکرده و در سنگر مدرسه مشغول تحصیل علم و دانش هستند؛ آینده‌سازانی که آرزو دارند درس بخوانند و دکتر، معلم، مهندس و حتی خلبان شوند و دانش‌آموزانی که حضورشان در مدرسه با سرویس ایاب‌وذهاب گره‌خورده و نبود این امکانات منجر به خانه‌نشینی آنها می‌شود. تجربه تلخی که اواخر سال گذشته به‌دلیل مسائل مالی و نبود متولی مشخص در حوزه مدیریت سرویس ایاب‌وذهاب، برایشان رقم خورد و عده‌ای از آنها حدود 6‌ماه از تحصیل بازماندند و برخی هم با مشکلات و مصائب زیادی مسیر خانه تا مدرسه را طی کردند.
تدبیر مدیریت شهری در این دوره، پایانی است برای دغدغه این دانش‌آموزان و والدینشان، چرا که سرویس این دانش‌آموزان توسط شرکت خودرو سرویس شهر تهران تأمین شده و می‌توانند تا پایان سال تحصیلی از این امکانات رایگان استفاده کنند. خبری که روز گذشته در آیین رونمایی از سرویس مدارس استثنایی توسط مدیران شهری و آموزش‌وپرورش رسانه‌ای شد.

افزایش اعتبار در متمم بودجه 1402
براساس مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران مکلف است هزینه سرویس مدارس استثنایی را به‌طور کامل بپردازد تا زمینه استفاده رایگان برای دانش‌آموزان این مدارس فراهم شود.
سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری این موضوع را تأیید کرد و گفت: «سال‌های گذشته موضوع سرویس مدارس استثنایی در قالب کمک به این مدارس انجام می‌شد و چون متولی مشخص نداشت، پرداخت رانندگان سرویس درست انجام نمی‌شد و ازاین‌رو مشکلاتی در پی داشت. امسال شورای شهر تهران تصمیم گرفت مسئولیت این کار به شهرداری تهران واگذار شود.» به‌گفته او در سال تحصیلی جدید دیگر والدین و مسئولان مدارس استثنایی دغدغه تأمین و انعقاد قرارداد سرویس مدارس را نخواهند داشت. البته در این میان افزایش اعتبار پیش‌بینی‌شده در بودجه1402 هم باید لحاظ شود.
علوی با بیان این مطلب تأکید کرد: «در بودجه امسال حدود 41میلیارد تومان برای تأمین سرویس مدارس استثنایی پیش‌بینی‌شده که این مبلغ برای ارائه خدمات به 54مدرسه استثنایی کافی نیست و لازم است افزایش این اعتبار در متمم بودجه به‌زودی ارائه و لحاظ شود.» آنطور که عضو شورای شهر تهران گفته «خودروها 2نوع هستند. برخی برای دانش‌آموزانی که نیاز به همراه ندارند و می‌توانند از ماشین‌های معمولی استفاده کنند و تعدادی هم مناسب‌سازی شده‌اند برای دانش‌آموزانی که معلولیت خاصی دارند و نیازمند همراه هستند.»

مناسب‌سازی مدارس برای حضور دانش‌آموزان استثنایی
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور هم در آیین رونمایی از سرویس مدارس استثنایی در گفت‌وگو با همشهری از رویکرد اصلی برای توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد. حمید طریفی‌حسینی گفت: «همه مدارس استثنایی کشور متناسب با گروه معلولیت دانش‌آموزان مناسب‌سازی شده‌اند، اما تلاش ما این است که با مناسب‌سازی مدارس عادی زمینه حضور دانش‌آموزان استثنایی (معلولیت جسمی و حرکتی و ...) که دارای بهره هوشی عادی هستند فراهم شود. اکنون حدود 22هزار نفر از دانش‌آموزان استثنایی کشور در مدارس عادی که مناسب‌سازی شده‌اند و مربیان آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند، مشغول تحصیل هستند. 20هزار دانش‌آموز استثنایی با بهره هوشی عادی هم در مدارس خاص تحصیل می‌کنند که با مناسب‌سازی مدارس عادی می‌توانند در آنها ادامه تحصیل دهند.» او در ادامه به رفع مشکل ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان استثنایی هم اشاره و عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان استثنایی، تأمین ایاب‌وذهاب ایمن و مناسب‌سازی شده است. دانش‌آموزان دارای معلولیت حضورشان در مدارس مهم است و ازاین‌رو در قوانین و اسناد بالادستی به موضوع حمایت از حقوق آنها تأکید شده و در اکثر کلانشهرها مجموعه مدیریت شهری متولی تأمین ایاب‌وذهاب این افراد است. شهرداری تهران هم در این مورد پیشرو بوده است و در سال تحصیلی جدید براساس تدابیر اتخاذ شده، سرویس رایگان به دانش‌آموزان استثنایی تهران اختصاص ‌داده ‌شده است.» به ‌گفته این مقام مسئول، امسال برای اولین‌بار در بودجه1402 کشور حدود 18هزار میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته تا در قالب اوراق مشارکت، موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و در کنار آن حمل‌ونقل مدارس استثنایی را پیگیری کنند.

مدیریت سرویس مدارس توسط شهرداری
برای اولین‌بار در آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان کشور به موضوع ایاب‌وذهاب رایگان دانش‌آموزان استثنایی اشاره شده که 2 هفته پیش در هیأت دولت به تصویب رسیده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. طریفی‌حسینی با بیان این مطلب تأکید کرد: «براساس آیین‌نامه جدید، حمل‌ونقل دانش‌آموزی به شهرداری‌ها واگذار شده است و این نهاد صلاحیت پیمانکاران، رانندگان و خودروها را تأیید می‌کند. همچنین سامانه سپند زیرنظر وزارت کشور راه‌اندازی می‌شود و مدیریت حمل‌ونقل دانش‌آموزی ازجمله دانش‌آموزان استثنایی توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود.» آنطور که معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی کشور عنوان کرده «حدود 5هزارو500 دانش‌آموز استثنایی شهر تهران در بیش از 50مدرسه تحصیل می‌کنند.»

تحقق شعار برخورداری شهروندان از حقوق برابر

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران: افتخار مدیریت شهری در این دوره این است که دانش‌آموزان استثنایی برای رفتن به مدرسه هیچ دغدغه‌ای درخصوص سرویس مدرسه نخواهند داشت؛ چراکه شهرداری تهران سرویس رایگان را برای تک‌تک دانش‌آموزان استثنایی فراهم کرده است. سرویس‌ها از درب منزل به مدرسه و بالعکس تا پایان سال تحصیلی برای دانش‌آموزان استثنایی فراهم شده است و امیدواریم این روند برای تمام سال‌های آینده ادامه داشته باشد. شعار شورای شهر «برخورداری تمامی شهروندان از حقوق برابر» است و براساس این شعار دانش‌آموزان استثنایی، معلولان و جانبازان در سفرهای شهری خود نباید دغدغه‌ای داشته باشند و باید بدانند شهرداری و شورای شهر تهران خود را موظف می‌داند که این افراد هم مانند یک شهروند عادی از اتوبوس و مترو استفاده کنند. متأسفانه تهران برای معلولان، جانبازان و دانش‌آموزان استثنایی مناسب‌سازی‌ نشده است و اختصاص سرویس رایگان می‌تواند اندکی از کمبودها را رفع کند. سال گذشته اشکالاتی در نظام پرداخت وجود داشت اما امسال تمامی مشکلات حل شده‌اند و اگر والدین شکایاتی داشته باشند، می‌توانند از طریق سامانه137 اطلاع دهند.

مکث
خدمت‌رسانی با 1700دستگاه خودرو


به‌گفته افشین جباری، مدیرعامل شرکت خودرو سرویس شهر تا‌کنون سرویس 25مدرسه استثنایی تأمین شده و تا 20مهر تمامی مدارس استثنایی تهران به این سرویس‌ها تجهیز می‌شوند. برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی حدود 1700دستگاه خودرو پیش‌بینی‌شده که برخی خودروهای خاص مناسب‌سازی شده و تعدادی از خودروها سمند و پژو هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید