• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 3 مهر 1402
کد مطلب : 203730
+
-

شیرینی اصفهان بر سفره شاهان

شیرینی اصفهان بر سفره شاهان

جواد نصرتی

مهمانان ضیافت رسمی رئیس‌جمهور فرانسه به افتخار پادشاه انگلیس، این بخت بلند را داشتند که میز مفصل غذایشان، طعم، عطر و رایحه ایرانی داشته باشد؛ چون یکی از دسرهای سرو شده، شیرینی محبوب اصفهان بود.
این شیرینی که یک دسر بسیار محبوب و مشهور در فرانسه است، بهترین محصول خانه شیرینی بسیار سرشناس پیر هرمه در پاریس است. این شیرینی چنان سرشناس است که بسیاری، پیر هرمه را با آن می‌شناسند. هرمه در این ضیافت، مسئول تهیه دسرها بود.
 این قناد فرانسوی، به درست کردن ماکارون که یک نوع شیرینی مخصوص دسر است شهرت دارد. شهرت او به استفاده از طعم‌ها و رایحه‌های متفاوت در درست کردن این شیرینی‌هاست و ایده تولید یک شیرینی با نام اصفهان هم از همین‌جا آمده است. او انتخابش از سوی رئیس‌جمهور فرانسه برای سرو دسر در این ضیافت رسمی را یک افتخار بزرگ خوانده و با اشاره به سرو اصفهان، که گویا خواسته همسر رئیس جمهور فرانسه بوده، گفته که این دسر محبوب‌ترین محصولی است که تولید می‌کند.
این شیرینی، به شکل یک کیک 2لایه با کرمی به طعم گل رز است و در کنار آن، طعم‌های دیگری مثل تمشک و دیگر میوه‌های سرخ هم دیده می‌شود. رنگ قرمز این شیرینی هم از همین‌جا می‌آید. این شیرینی در پی اوج‌گیری محبوبیت طعم گل رز و گلاب در دهه90 میلادی در اروپا توسط هرمه پخته شد. یکی از طعم‌های آن، طعم گل رزی است که به‌عنوان رز اصفهانی در فرانسه شناخته می‌شود و یادآور شکوه، قدمت و اصالت اصفهان است. گل های سرخ اصفهان شهری تاریخی در فرانسه دارند و بسیاری در گذشته برای دیدن آنها به اصفهان سفر می کردند این شیرینی برای بسیاری با همین ویژگی‌ها شناخته می‌شود.
خود قنادی پیر هرمه درباره این شیرینی ویژه نوشته است: «بیشتر از یک کیک ساده، این شیرینی، خوشبختی محض است.»
هرمه چهارمین نسل از یک خاندان شیرینی‌پز است و شهرتی جهانی برای پختن شیرینی‌ها و دسرهای متفاوت دارد. محبوب‌ترین شیرینی‌های او، ماکارون‌ها هستند که درواقع ساندویچی از بافت ترد و خوشمزه خمیرهای پخته شده و کرم‌های استثنایی و ویژه هستند و در میان تمامی این ماکارون‌ها، اصفهان محبوب‌ترین و معروف‌ترین است و بی‌دلیل نیست که در ضیافت رسمی ای به افتخار پادشاه انگلیس، میز شام را مزین کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :