• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 2037
+
-

امپراتوری جاسوسی ابوظبی در خلیج‌فارس

جاسوسی
امپراتوری جاسوسی ابوظبی در خلیج‌فارس

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی مدعی شده امارات متحده عربی با استفاده از افسران بازنشسته سیا در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری جاسوسی در حوزه جنوبی خلیج‌فارس است.

در این گزارش به نقل از یکی از افسران بازنشسته سیا که مدعی است برای مدتی به‌منظور ارائه آموزش‌های امنیتی در ابوظبی بوده گفته شده مقامات امارات در مقابل این آموزش‌ها، روزانه مبلغ هزار دلار پرداخت می‌کنند که رقم قابل‌توجه و چشمگیری است.

گفته شده لری سانچز، افسر سابق اطلاعاتی آمریکایی، نقش مهمی در تشکیل این دوره‌های آموزشی و انتقال افسران بازنشسته سیا به ابوظبی داشته، به‌طوری‌که چندین منبع مطلع به فارین‌پالیسی گفته‌اند سانچز، به‌مدت 6سال در حال کار برای محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی جهت ایجاد چنین مرکز اطلاعاتی و سازوکارهای آن بوده است.

گفته می‌شود در آمریکا درباره این موضوع، تحقیقاتی شروع شده و اف‌بی‌آی در پاسخ به پرسشی درباره این موضوع گفته است این نهاد اطلاعاتی و امنیتی فدرال آمریکا درباره تحقیقاتی که در حال انجام است، اظهارنظری نمی‌کند. در بخش پایانی این گزارش به نقل از یک منبع آگاه آمده است: گزینه آرمانی این بوده که به امارات برای ساختن یک «سیا» مخصوص به این کشور کمک شود.

رسانه‌های عربی ازجمله شبکه الجزیره از مدت‌ها پیش نسبت به اقدامات نامتعارف امنیتی محمد بن‌زاید در حوزه امنیتی خلیج‌فارس افشاگری کرده بودند؛ ازجمله این افشاگری‌ها، همکاری گسترده نیروهای امنیتی تحت امر ولیعهد ابوظبی با سازمان اطلاعاتی موساد (متعلق به رژیم اسرائیل) بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید