• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203570
+
-

نفس‌تنگی اروپا

نفس‌تنگی اروپا

اروپا زیر چتری از گازهای سمی خفه شده و تقریبا هر شهروندی در هر کجای این قاره، در معرض سطح خطرناکی از آلودگی هواست تا حدی که شرایط به ‌عنوان «بحران سلامت عمومی حاد» توصیف شده است.
این یافته تکان‌دهنده، در پی ‌ یک تحقیق جامع توسط روزنامه گاردین و تیمی از محققان به‌ دست آمده است. این تحقیق، بر اساس روش‌های مدرن از جمله تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و آنالیز داده‌های بیش از 1400 ایستگاه پایش زمینی انجام شده است. یافته‌ها، تصویری هولناک از آلودگی هوا در اروپا ترسیم می‌کند؛ 98درصد مردم این قاره در مناطقی زندگی می‌کنند که آلودگی ذرات معلق هوا در آنها، به ‌شدت بیشتر از سطحی است که سازمان بهداشت جهانی به ‌عنوان هوای سالم مشخص کرده است.
بدترین شرایط را مقدونیه شمالی دارد؛ جایی که تقریبا دوسوم مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان ذرات PM2.5 آن (ذرات ریزی که اندازه آنها کمتر از ۲.۵میکرومتر یا میکرون است و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند)، 4 برابر بیشتر از حد مجازی است که سازمان بهداشت جهانی مشخص کرده است. در برخی مناطق از جمله پایتخت، اسکوپیه، این میزان 6 برابر است.
شرایط در شرق اروپا، به‌ مراتب بدتر از غرب اروپا (به استثنای ایتالیا) است. در ایتالیا، دوسوم مردمی که در شمال زندگی می‌کنند، هوایی‌ استنشاق می‌کنند که ذرات معلق آن 4 برابر میزان مشخص شده از سوی سازمان بهداشت جهانی است.
بر اساس توصیه‌نامه فعلی سازمان بهداشت جهانی، میزان ذرات PM2.5 به‌صورت میانگین سالانه نباید بیش از 5 میکروگرم در مترمکعب باشد. گاردین و تیم محققانش دریافته‌اند که تنها 2درصد مردم اروپا هوایی دارند که براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی سالم است. آلودگی هوا در این قاره، باعث ثبت 400هزار مورد مرگ در سال می‌شود.
رول فرمولن، استاد اپیدمیولوژی
محیط‌زیستی در دانشگاه اوترخ که سرپرست محققان در این تحقیق جامع بوده، گفته است: «این یافته‌ها نشانگر بحران‌حاد سلامت عمومی‌است. چیزی که ما می‌بینیم این است که تقریبا هر کسی در اروپا هوای ناسالم استنشاق می‌کند.»
ترافیک، صنایع، گرمایش خانگی و کشاورزی، منابع اصلی تولید PM2.5 هستند و اثر آن معمولا به‌ طور نامتناسبی توسط جوامع فقیرتر احساس می‌شود. آلودگی هوا مسئله‌ای جدی در اروپا شده و فشار زیادی بر اتحادیه اروپا وارد کرده است تا با این بحران بهداشت عمومی مقابله کند. قرار است تا سال2035 گام‌هایی حیاتی در این‌باره برداشته شود، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که اقدامات باید همین حالا شروع شود و هرگونه تأخیر دیر است.
شواهد زیادی وجود دارد که آلودگی هوا تقریبا بر تمامی ارگان‌های بدن انسان اثر می‌گذارد و ارتباط مستقیم و زیادی با مشکلات بهداشتی ازجمله بیماری‌های قلبی‌، ریوی، سرطان و دیابت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید